Flög ANA mellan Shanghai och Tokyo för en vecka sedan. Jag och min sambo satt i fönster- resp mittenplatsen på tre sätten. Gångplatsen lämnades tom, detta då på en flight som var nästintill fullt belagd. Förmodad seatblock som *A Gold. Femton minuter in i flighten bestämmer sig familjen som sitter i raden bakom att dumpa sina tjocka vinterjackor på den lediga stolen. Då de hade ett barn med sig (på egen stol) valde jag att inte säga till. Det är ingen lång flight heller, ca 3 tim. Jag undrar vad man ska acceptera eller inte vid sådana tillfällen. Seatblock är väl en förmån till mig som statusmedlem, och sätet ska ju inte användas som extra lagringsutrymme för raden bakom som då försämra (om än marginellt) min komfort. Samtidigt försöker jag vara hyfsat väluppfostrad och vill inte vara en jackass i onödan. Flygvärdinnorna gjorde inget då de trodde att de var min och sambons jackor. Vad hade ni gjort?
Satt i SAS Plus idag mellan Shanghai och Köpenhamn. Riktigt skön stol och bra lutning bakåt. Jag tänkte sova en kortare stund och lutade tillbaka maximalt, varpå en man som satt i raden bakom sa att maximal lutning går minsann inte, det förstör hans tv-tittande. Vi fick komma överens om att jag fick luta tillbaka lite mer än halvvägs. Denna gång valde jag att gå på med det också. Kanske lite mesigt, jag vet. Det är en 11 timmars flight på en köpt Plus-biljett. Jag känner nog att jag har rättighet till den maximala lutningen om jag så vill. Men då måste jag bråka lite med mannen bakom och förmodligen även involvera besättningen för att lösa dispyten. Vad hade ni gjort i detta läge?
Jag är intresserade av att höra från andra vana longhaulresenärer hur man bäst hanterar den här typen av situationer på ett snyggt och hövligt sätt.
Om ni har andra exempel på den här typen av inskränkningar till ombordsförmåner som man har rättighet till, får ni gärna skriva med dem också.