Senaste nytt

Vilka förmåner ombord ska man "fajtas" för?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kevinator

Medlem
Flög ANA mellan Shanghai och Tokyo för en vecka sedan. Jag och min sambo satt i fönster- resp mittenplatsen på tre sätten. Gångplatsen lämnades tom, detta då på en flight som var nästintill fullt belagd. Förmodad seatblock som *A Gold. Femton minuter in i flighten bestämmer sig familjen som sitter i raden bakom att dumpa sina tjocka vinterjackor på den lediga stolen. Då de hade ett barn med sig (på egen stol) valde jag att inte säga till. Det är ingen lång flight heller, ca 3 tim. Jag undrar vad man ska acceptera eller inte vid sådana tillfällen. Seatblock är väl en förmån till mig som statusmedlem, och sätet ska ju inte användas som extra lagringsutrymme för raden bakom som då försämra (om än marginellt) min komfort. Samtidigt försöker jag vara hyfsat väluppfostrad och vill inte vara en jackass i onödan. Flygvärdinnorna gjorde inget då de trodde att de var min och sambons jackor. Vad hade ni gjort?

Satt i SAS Plus idag mellan Shanghai och Köpenhamn. Riktigt skön stol och bra lutning bakåt. Jag tänkte sova en kortare stund och lutade tillbaka maximalt, varpå en man som satt i raden bakom sa att maximal lutning går minsann inte, det förstör hans tv-tittande. Vi fick komma överens om att jag fick luta tillbaka lite mer än halvvägs. Denna gång valde jag att gå på med det också. Kanske lite mesigt, jag vet. Det är en 11 timmars flight på en köpt Plus-biljett. Jag känner nog att jag har rättighet till den maximala lutningen om jag så vill. Men då måste jag bråka lite med mannen bakom och förmodligen även involvera besättningen för att lösa dispyten. Vad hade ni gjort i detta läge?

Jag är intresserade av att höra från andra vana longhaulresenärer hur man bäst hanterar den här typen av situationer på ett snyggt och hövligt sätt.

Om ni har andra exempel på den här typen av inskränkningar till ombordsförmåner som man har rättighet till, får ni gärna skriva med dem också.
 
Lutning på stol är inte föremål för förhandling. Jag har köpt en biljett där lutning är en av de saker som jag väljer flyglinje efter. Bakomvarande får snällt dricka sin PLUS sprit och se glad ut.
Medan han som sitter bakom dig har valt flygbolag efter benutrymme. Många saker har fler än en sida här i livet. Det mesta blir bättre om man diskuterar.
 
Angående jackorna hade jag låtit det passera, ingen bigdeal om dom låg där imo!

Avseende lutande av stolen, så hade jag tagit diskussionen , pitchen är ju satt efter en standard och det är till din fulla rätt o utnyttja den
 
1. Ledigt säte bredvid mig:
Efter liknande erfarenheter så är min taktik att sprida ut mig själv direkt efter "boarding completed", antingen genom att flytta till det tomma sätet, eller genom att lägga ut jackor eller dylikt. På så sätt så slipper man diskussionen. Dvs försvara ditt revir så fort som möjligt!

2. Lutning av stol etc.:
Jag håller med JacobGBG, min stol är mitt tempel!, ingen rör min stol...
JAG bestämmer lutning, och jag accepterar inget sparkande från bakomvarande passagerare. Däremot så brukar jag tänka på att luta stolen bakåt långsamt, för ett ge dom bakom chansen att flytta undan ben osv... Bortsett från den "artigheten" så skulle jag aldrig acceptera klagomål på att jag lutar stolen lika lite som att jag skulle dröma om att klaga på någon annan angående detta.
 
Jackorna kan ju vara lite irriterande, men ingen av er hade rätt till sätet eller båda lika mycket i alla fall. Där hade jag nog inte tjafsat.

Det andra fallet med lutning på stolen så har du absolut rätt att luta så mycket du vill men ska under måltider i alla fall fälla upp sätet (om man nu inte sover djupt och inte vaknar). Den diskussionen hade jag tagit om lutning var viktigt för mig på flighten.
 
Medan han som sitter bakom dig har valt flygbolag efter benutrymme. Många saker har fler än en sida här i livet. Det mesta blir bättre om man diskuterar.

Som sagt, bara att gilla läget. Om situationen står mot någons sömn/vila kontra killens TV-tittande så tror jag han sänkt sina argument redan där bortom räddning.
 
Som sagt, bara att gilla läget. Om situationen står mot någons sömn/vila kontra killens TV-tittande så tror jag han sänkt sina argument redan där bortom räddning.
Din kommentar kändes väldigt generell och inte bara gällande vid tv-tittande?

Då är det ju bara för dig att gilla läget att få knän i ryggen hela tiden. Eller hur tänker du?
 
Fast i vissa fall måste du ju acceptera det. Är personen bakom så lång att knän tar i stolen framför så kommer ju såklart inte din upplevelse vara så trevlig. Och hur skulle du "inte acceptera det"?
Det ska till en väldigt lång person i SAS Plus på longhaul om de ska slå i stolen framför. I economy är det ju en annan femma. Lutar någon stolen ner i mina knän så kommer de känna mina knän och det blir ju tyvärr väldigt oskönt för alla.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen