Senaste nytt

Santander lägger ner Mitt kort med sparränta

mha321

Medlem
Jag skaffade "Mitt Kort" för att ta ut pengar på bankomater utomlands kostnadsfritt. Det står ju som en av de första säljpunkterna:

  • Ingen årsavgift eller uttagsavgift
  • Inget valutaväxlingspåslag vid köp eller uttag utomlands
Har jag alltså missförstått detta, blir det ändå någon avgift om jag tar ut utländsk valuta ifrån en bankomat utomlands?

Det här handlar om "mitt kort med sparränta"-produkten.

"mitt kort" påverkas inte. Funkar som du skriver, så länge du ser till att inte stå på negativt belopp (då får du betala ränta)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

WongHauw

Medlem
OBS, bankomater i vissa länder tar egen avgift (ej avgift från Santander).
Dessa avgifter försvinner inte även om du använder ditt Santander Mitt kort.
Japp! Nu har jag i och för sig inte Santanders kort men allra mest uttagsavgifter har jag fått betala i USA. De mindre bankerna har velat ta USD 1.50-2.50 per transaktion, de större oftast USD 3.00-4.50 per transaktion. Men i alla fall visas summan på skärmen innan man bestämt för sig.

Annars om landet man reser till går för det mesta att betala med kort i så bara att ta ut USD/EUR i Bankomat redan på Arlanda i avgångshallen i T5 :)
 

Dr. Miles

Expert
Annars om landet man reser till går för det mesta att betala med kort i så bara att ta ut USD/EUR i Bankomat redan på Arlanda i avgångshallen i T5 :)
Valutakurser på dessa bankomater var inte bra alls när jag kollade.
Man blir inte debiterad i USD eller andra valutor som du väljer. Utan de debiterar i SEK med dålig kurs.

Ändringar i uttagsautomaterna på Arlanda terminal 5 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Nya växlingsautomater på Arlanda flygplats | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

mtlmr

Medlem
Stoppade i kortet i en av dem i somras (på Sturup tror jag iofs). Sämre kurs än FOREX tom då, marginellt.

Valutakurser på dessa bankomater var inte bra alls när jag kollade.
Man blir inte debiterad i USD eller andra valutor som du väljer. Utan de debiterar i SEK med dålig kurs.

Ändringar i uttagsautomaterna på Arlanda terminal 5 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Nya växlingsautomater på Arlanda flygplats | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 
Kollade med Santander och fick följande svar:

"Hej NN, Det stämmer att denna produkt Mitt kort med sparränta kommer att försvinna. Du kan använda ditt nuvarande konto och kort tills det att annat anges. Vi kan inte beställa något nytt kort till detta konto, men du kan fortfarande använda ditt befintliga kort. Vänliga hälsningar NN Kundservice"
 
Satte du in pengar genom att göra en banköverföring till ditt konto med nummer som börjar med 9469? För mig funkar det fortfarande inte.

Ja, mitt nummer börjar med 9469 och jag gjorde en banköverföring.

Du vet säkert redan, men tänk på att nollorna efter 9469 inte ska anges, t.ex. kontonummer 9469-0001234567 (påhittat nummer) ska skrivas som 9469-1234567.

Gjorde själv det misstaget i början och då studsade överföringen tillbaka, tror det är olika beroende från vilken bank man skickar.
 
Toppen