Senaste nytt

Santander lägger ner Mitt kort med sparränta

Morgan

Medlem
Santander Bank har slutat marknadsföra Mitt kort med sparränta, tidigare GE Money Bank.

Kortet var (eller är för oss som har det i plånboken) inte ett kreditkort utan ett bankkort som var helt gratis, utan valutaväxlingapåslag och med 12 fria bankomatuttag per år. Ingen bonus eller kickback i övrigt.

Trist att det försvinner, men deras kostnadsfria kreditkort finns kvar, men funkar ju inte för gratis kontantuttag.

EU-lagstiftningen har inte självklart gagnat konsumenterna...
 

crown

Medlem
Tråkigt och det är väl återigen de nya EU-reglerna som bråkar. Nu är frågan vad som händer för oss med befintliga kort, jag har inte fått något information men precis som du så märkte jag att kortet var borta från hemsidan imorse när jag kollade.

Annars så kan ju ett alternativ vara att skaffa ett Santander Mitt Kort och se till att hålla det på plus, då fungerar det ju på liknande sätt som "Mitt kort med sparränta" men att man får obegränsat med fria uttag. Sedan har ju Mitt kort bättre försäkringar än "mitt kort med sparränta", enda negativa är väl att man inte får ränta på innestående belopp.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

joakgarp

Medlem
Riktigt tråkigt. Har fått bra användning för mitt Santander Mitt kort med sparränta flera gånger utomlands vid uttag men jag hoppas att de bara har stoppat nyförsäljningen av dessa kort och låter oss som redan har kortet idag får behålla tills vidare.

Annars antar jag att Mitt Kort fungerar exakt samma som COOP Med mera Mer gör. Att man måste föra över till ett bankgiro med OCR-nr beloppet man önskar ta ut i bankomat och först då får man det räntefritt. Oavsett om man ligger på minus på krediten eller inte (lite osäker här).
Om det är som ovan så väljer jag hellre att köra på med Coop hela vägen. Använder Coop på allt som tar betalkort.
 

DrKlas

Medlem
Eller så var det ett misstag att webbsidan kom tillbaka för nu är den borta igen. Får väl se hur länge kortet finns kvar.
 

PTR

Medlem
(Long time lurker första inlägget)

Ansökte i samband med att kortet dök upp igen, fortfarande inget kort eller återkoppling om min ansökan.
Är redan kund hos Santander så någon info borde man ju få.

Men misstänker det var ett misstag att det dök upp igen tyvärr.
 

Morgan

Medlem
@PTR välkommen!

Skumt det där, nu är det ju borta igen från hemsidan så förmodligen har du rätt i att de av misstag lade upp det igen...
 

DrKlas

Medlem
Kortet har jag fortfarande kvar och hoppades kunna fortsätta använda det tills det går ut i början på 2018. Har inte hört något från Santander överhuvudtaget under 2016 men har använt kortet för kontantuttag och en del småköp utomlands, senast i början på december. Men idag när jag skulle fylla på kontot med pengar klagar min andra bank på att clearingnummer 9469 inte är giltigt. Verkar alltså som om Santander snabbar på utfasningen av gamla produkter genom att stoppa möjligheten att fylla på kontona med pengar.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

RobHK

Medlem
Jag skaffade "Mitt Kort" för att ta ut pengar på bankomater utomlands kostnadsfritt. Det står ju som en av de första säljpunkterna:

  • Ingen årsavgift eller uttagsavgift
  • Inget valutaväxlingspåslag vid köp eller uttag utomlands
Har jag alltså missförstått detta, blir det ändå någon avgift om jag tar ut utländsk valuta ifrån en bankomat utomlands?
 
Toppen