Senaste nytt

Är det värt 23250 extrapoäng för guldkort?

What? Det där är ju ett av årets mest förvirrade påståenden.

Det var så jag fick det förklarat av Anex kundtjänst. Men dom kan ha fel.

Det kan vara så att Amex köper extrapoängen avseende spend MEDAN SAS står för 20K statuspoäng för att få folk att teckna och behålla Elite och därmed öka sin försäljning av extrapoäng samt få fler EBS+ som lägger större andel av sin resebudget hos SAS...

En fråga på samma tema.
Status: EBG
Kvalificeringsperiod: 1/4-31/3.
Amex Elite (20k baspoäng): ja. Maj månad varje år.

Jag inser att jag kanske inte hinner flyga in 20.000 baspoäng här mellan jan-mar för att behålla mitt guldkort.
Inser dock att man har "grace period" på 3 månader. dvs april-maj-juni.

Så då är frågan:
Vad är skillnaden om jag flyger in dessa 20.000 baspoäng jan-mar (nuv kvalperiod) eller under apr-juni (grace period)?
Min tanke är att om jag flyger in dessa under apr-maj får jag EBG innevarande period (20170401-20180331) samt 1 år till (dvs EBG till 20190331+3 månad grace = 20190630) , och det blir ju 1 år längre än om jag gör det nu i nuvarande kvalperiod som tar slut 31/3 (då räcker kortet till juni 2018)?.

Eller finns det någon nackdel?

Känns spontant enklare att hinna ta mig till EBD under vår/sommar/höst/vinter 2017 om jag gör detta under grace period i vår, än innan sista mars 2017 som är min ordinarie kval-period. Återkvalar jag EBG nu till sista mars och inte nyttjar Grace apr-juni, så nollställs ju räkneverket mot EBD 1:a april. Medan om jag återkvalar till EBG under grace i vår, så har jag ju 45.000 poäng på väg mot EBD under nästa kvalperiod?

Tips mottages gärna.
Hur hade ni gjort, och tänker jag rätt? :)

En fråga på samma tema.
Status: EBG
Kvalificeringsperiod: 1/4-31/3.
Amex Elite (20k baspoäng): ja. Maj månad varje år.

Jag inser att jag kanske inte hinner flyga in 20.000 baspoäng här mellan jan-mar för att behålla mitt guldkort.
Inser dock att man har "grace period" på 3 månader. dvs april-maj-juni.

Så då är frågan:
Vad är skillnaden om jag flyger in dessa 20.000 baspoäng jan-mar (nuv kvalperiod) eller under apr-juni (grace period)?
Min tanke är att om jag flyger in dessa under apr-maj får jag EBG innevarande period (20170401-20180331) samt 1 år till (dvs EBG till 20190331+3 månad grace = 20190630) , och det blir ju 1 år längre än om jag gör det nu i nuvarande kvalperiod som tar slut 31/3 (då räcker kortet till juni 2018)?.

Eller finns det någon nackdel?

Känns spontant enklare att hinna ta mig till EBD under vår/sommar/höst/vinter 2017 om jag gör detta under grace period i vår, än innan sista mars 2017 som är min ordinarie kval-period. Återkvalar jag EBG nu till sista mars och inte nyttjar Grace apr-juni, så nollställs ju räkneverket mot EBD 1:a april. Medan om jag återkvalar till EBG under grace i vår, så har jag ju 45.000 poäng på väg mot EBD under nästa kvalperiod?

Tips mottages gärna.
Hur hade ni gjort, och tänker jag rätt? :)
Tolkar jag dig rätt att du just nu bara flygit in 5000 baspoäng och har ytterligare 20k från amex elite?
Om du under din grace period lyckas flyga in 25k och få 20k från amex så får du ju guld på nytt och har det i 2 år till. Enda nackdelen är väl att du missar att kvalificera till ebg ett år och det har ju ryktats om lifetime Gold om man tjänar in det 10 år på raken. Det har dock pratats om totalt 10 år som Kate behöver vara sammanhängande. Får nog veta mer om detta i samband med Eurobonus 3.0 som kommer vilket år som helst nu

En detalj: Du behöver ytterligare 25k poäng för att nå EBG, inte 20k poäng.
Fråga: Tänker du dig att antingen göra MR under Q1 ELLER under Q2, men du har inga planerade resor under Q2? Annars så spelar ju inte argumenten om halvvägs till EBD någon roll.
Enda nackdelen med att göra MR under Q2 är väl om det blir något runt EBG for life om man har 10 konsekutiva år med EBG, men det beror ju även på hur många år du haft EBG hittills resp hur ditt planerade resemönster ser ut för kommande år. Samt att du får flyga mindre under Q1 :rolleyes:

tackar. jag har just nu 20000 baspoäng från Amex, och 5000 baspoäng från lite flygande under året.
Har bara haft EBG 1 år, så gör inte så mycket om jag bommar 1 år , dvs 9 eller 8 till för lifetime gör detsamma.
Känns mer lockande att kvala för EBD under Q2,Q3,Q4 och snabbstarta våren med 45000 baspoäng i maj eller så och ha enklare till EBD.

så återkval under en grace räknas inte mot "consecutive years" gissar jag sett till vad ni skriver. utan det är mest att man får behålla fördelarna en bit in i nya året?

så återkval under en grace räknas inte mot "consecutive years" gissar jag sett till vad ni skriver. utan det är mest att man får behålla fördelarna en bit in i nya året?
Det stämmer. Du måste tjäna in din status varje kvalificeringsår för att det ska räknas. Om det kommer vara sammanhängande år som räknas kommer du dock ha 10 år kvar istället för 8 om du inte kvalar detta kvalificeringsår.
Sen kan väldigt mycket hända på de närmsta åren så vad som gäller nu kanske inte gäller om 5 år.

Jag skulle ju kunna ta en snabb resa någonstans Intercont i SAS PLUS Saver och få ihop kanske 18000 poäng, och köpa poäng för resten, alternativt åka en busines saver + 1 plus saver för att få ihop 25000 poäng ca här i mars. visst startar jag på noll 1/4 förutom regeln kring sammanhängande år. Var lite sugen på Tokyo 5-6 dagar, men helst när allt blommar i vår, och det brukar ju vara att körsbärsträden slår ut i april, och inte i mars. hmm tacksam för era svar, så får klura på detta och sedan börja boka MR :)

Toppen