Förstår inte riktigt många av de förslag på lösning som skrivits i tråden.
Många verkar mena "deal with it", "gör plusgrade" eller liknande.
SAS har ändrat något till det sämre för kunden i det här fallet. Jmf med poängintjäningen som slaktades för ett par år sedan.
Det är väl inte helt galet att det ska hanteras på samma sätt?
I.e. regler och innehåll (i biljetten) vid tiden för bokningen gäller.
Missar jag något jättestort i mitt resonemang och i min jämförelse?
Ja, huvudprincipen. T.ex. texten i Eurobonus T&C (när det gäller poäng i vart fall).Förstår inte riktigt många av de förslag på lösning som skrivits i tråden.
Många verkar mena "deal with it", "gör plusgrade" eller liknande.
SAS har ändrat något till det sämre för kunden i det här fallet. Jmf med poängintjäningen som slaktades för ett par år sedan.
Det är väl inte helt galet att det ska hanteras på samma sätt?
I.e. regler och innehåll (i biljetten) vid tiden för bokningen gäller.
Missar jag något jättestort i mitt resonemang och i min jämförelse?
Ja, huvudprincipen. T.ex. texten i Eurobonus T&C (när det gäller poäng i vart fall).
"Irrespective of when the activity was booked, the number of points earned depends on the earning scheme applicable on the date of the activity"
Glöm inte att SAS endast valde att hedra redan bokade resor pga. högljudda klagomål från många.
Om du ska ha poängen till Eurobonus så är du i körd ja. Flygbolagets egna program kan möjligtvis (som SAS i mitt exempel) hedra flygningar bokade med det egna bolaget men i fallet med andra bolag så är det ju andra bolag som avgör hur många poäng du ska få till Eurobonus, det har SAS inget att göra med.Gäller detta även angående mitt exempel med poängintjäning från ett flyg med annat bolag?
Nja, med tanke på att bokningen gjordes under bonusrean för några månader sedan, så är inte det ett alternativ, då blir det mycket dyrare.Trist.
Det du kan göra är att avboka och göra en ny bokning. En ren uppgradering borde bli dyrare. Om det ens går som sagt.
För visst är awardbiljetter fullt avbokningsbara fortfarande?
Håller inte med om att omvända exemplet kan användas på detta vis. Det står förvisso SAS fritt att ändra sina villkor, det är något de ändå har reserverat åt sig själva att kunna göra. Jag tycker inte ditt omvända exempel påverkar någon av de faktorer jag anser vara viktiga i TS fall. Exemplet är klart intressant, men inte relevant.
Jag anser att SAS säljer en helhetsprodukt, precis som många andra bolag. Denna helhetsprodukt är i flygbolagens fall också hyfsat individualiserad, för att knyta till sig lojala kunder, bland annat.
Om då en kund bokar en resa, för ett specifikt datum, för att åtnjuta vissa benefits (ex: lounge access) så har ju SAS dels dragit ner värdet på TS upplevelse, samt eventuellt agerat på klandervärt sätt. Det klandervärda är ju att loungeaccess marknadsförts till TS, och att han har förlitat sig på denna info och bokat sin resa. Nu har ju SAS dock i sina villkor rätt att göra så här. Men att det bör ses som moraliskt klandervärt ligger ju fortfarande kvar, vilket även SAS och andra bolag förstår i många fall. Det är ju därför t ex kunder kan avboka BA-resor intra-europa gjorda innan det sades att gratis mat & dryck kommer upphöra.
Loungen var så klart inte enda anledningen TS bokade resan, men åtminstone en av anledningarna. För övrigt använde jag moraliskt i brist på bättre ord.. Men du förstår säkert skillnaden mellan SAS lagliga rätt och vad en normalt resonlig person skulle uppfatta som rätt och fel. Som jag lärde mig i skolan, "det är inte olagligt att vara ett rövhål".
Så jag kan acceptera när folk anser det ligga inom vad SAS lagligen får göra, men ur ett moraliskt perspektiv, så kommer jag hålla TS över SAS i det här fallet. Och när det finns något som åtminstone av en del människor kan anses vara klandervärt, så lönar det sig ofta att kontakta bolaget direkt. Få bolag avser att uppfattas på ett sådant sätt. Till skillnad från vad @agehall skrev, så finns det alltså i min mening mycket som kan göras, särskilt eftersom SAS har visat sig vara rätt tillmötesgående mot sina kunder.