Senaste nytt

Ethiopian Airlines startar Addis Ababa - Stockholm - Oslo 26 mars 2017

Jag skulle till och med vilja påstå att att kundunderlaget från Sverige och Norge är större än från Danmark, om man ser till antal personer som kommer från östra Afrika och bor i Se och No.
På de flighter jag gjort med ET till och från Stockholm ca 20-25 stycken är skandinaver en minoritet i åtminstone economy.
 
Direktflyg Stockholm - Addis Ababa, blir kanon! Åkt med ET några gånger och inget att klaga på. Vänlig och trevlig personal, bra service ombord, bra service både på marken och i luften till deras Cloude 9, dvs deras Business class. Gillar skarpt deras STPC. Blir boende på Hilton (för sina Cloude 9 passagerare), de 4 gånger jag varit där så har både frkostbuffe, lunchbuffe och middagsbuffen ingått. Inte det mest moderna Hilton men rent, fräscht och hotellet har verkligen sin charm. Att sedan ET kan generera 200% till Eurobonus är ett plus .
 

pep

Medlem
Vad baserar du det på?
Jag tror att flygbolaget har gjort en analys och flyger dit de bedömer att de får högst lönsamhet.
Selvfølgelig har de det. Min bedømmelse er subjektiv baseret på et stort antal ethiopere i Øresundsregionen. Dertil kommer et potentiale for turisme til Ethiopien.
 

khybner

Medlem
Ingen lokal trafik mellan ARN-OSL:

Planned Flight Info
Segment Departure Arrival Duration
------- --------- --------- --------
ADD-ARN 23:50/Sat 06:40/Sun 07:50
ARN-OSL 07:40/Sun 08:45/Sun 01:05

Segment Flight Note
------- -------------------------------------------
ARN-OSL A/ NO LOCAL TRAFFIC
ADD-ARN DEPARTS TERMINAL 2
ADD-ARN ARRIVES TERMINAL 5
ENTIRE FLT- ET/ ELECTRONIC TKT CANDIDATE
ARN-OSL CO2/PAX* 59.33 KG ECO, 59.33 KG PRE
 
Selvfølgelig har de det. Min bedømmelse er subjektiv baseret på et stort antal ethiopere i Øresundsregionen. Dertil kommer et potentiale for turisme til Ethiopien.

ET flög från början till CPH, men för cirka 10 år sedan flyttade man flighten till ARN. På CPH-tiden flög man 2 ggr/veckan och efter ett par år på ARN var man uppe i dagliga avgångar. Man mellanlandade i Rom, för att få bärighet på linjen under lågsäsong. Någon gång gick den via FRA. Det var alltså FRA-flighten som förlängdes till ARN,

En tid mellanlandade man i CAI, vilket inte var så bra eftersom man inte fick flyga endast ARN-CAI om man hade en biljett från ARN. VIE hade det varit det senaste åren och det ska bli skönt att slippa mellanlandningen på nattflighten.

Att man inte tar upp lokala resor mellan ARN och OSL beror på att man hade vissa betänkligheter att just flyga vidare från ARN till OSL eftersom det skulle innebära att man lade beslag på PAX på SAS huvudlinjer. ET är ju också Star-medlem. Man ville undvika att få en konflikt med SAS. Men tydligen slutade det med att det var ok att flyga vidare till OSL men inte ta upp lokala resenärer.

OM OSL får en bra beläggning är det inte otroligt att det blir en direktflight under högsäsong. Högsäsong fyller även maskin bara från ARN, vi har ju både Finland, Baltikum och delvis Ryssland som matar in PAX.

World Food Program har ett stort gäng från Vitryssland som flyger in mat till det krigsdrabbade Sydsudan, och utgår från Etiopien på de dagliga transporterna med IL 76. Alla flyger med ET via ARN, berättade chefspiloten när jag träffade honom på en lokal flygplats i Etiopien. Mellan ARN och Minsk är det förstås Belavia.
 
Toppen