Senaste nytt

En weekend i Brussel - tips?

Jobbar för världens största chokladtillverkare.
Är drt något speciellt du söker?
Kanske kan ge lite bra tips eller skicka dig lite samples :)

Fick bra tips och råd när jag efterlyste hotell (Hur kommer valutgången i USA att påverka ert resande? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Nu är det hög tid att börja planera lite mer vad vi ska se och göra.

Vi kommer landa på Brussel Airport 19:50 och ska sedan ta oss till vårt hotell Hilton Garden Inn Brussels Louise ( Rue Berckmans 128).

Första frågan är om det är tåg + metro från flygplatsen eller om det är Uber/taxi?

2 vuxna + 1 barn (7 år) inkl 1 resväska är det som transporteras.

Vi tänker givetvis besöka julmarknaden Winter Wonders och i övrigt har vi bara ett önskemål om att se väggmålningarna som ska finnas med olika seriefigurer bl.a.

Chokladshopping står också på önskelistan, samt att äta belgiska våfflor och lite pommes frites i en strut.

Inga öldrickare så även om jag vet att det finns massa god öl i Belgien så blir det (tyvärr) bortkastat på oss. Inga mussler heller. ;)

Tyvärr missar vi julparaden som är på söndag kväll.

Bör vi köpa något 24/48/72h kort till metro/buss/tram? Eller ska vi gå och ta Uber/taxi när avståndet blir för stort?

Är det cash is king som gäller, eller fungerar det med Amex/Visa?

Fredagen kommer vi inte hinna så mycket all, så det är egentligen hela lördagen och söndag fram till tidig eftermiddag som gäller.

Tintinmuseet som ligger utanför stan kommer vi skippa denna gång. Det tar för mycket tid i anspråk.

Vad får vi absolut inte missa? Vad kan man skippa på ett första besök?

Nu har jag inte åkt från BRU, utan endast landat de senaste månaderna. Men någon extra säkerhetskontroll mellan tågstationen och terminalen har det inte varit på flera månader när jag åkt, sedan den ordinarie avgångshallen återöppnade. Dessutom så går tågen från den ordinarie (nyare) stationen sedan ett tag efter att vanliga avgångshallen öppnade. Den är kopplad direkt till avgångs/ankomsthallen, bara en hiss rakt ner. (En tid efter dådet så användes den gamla tågstaitonen på BRU Zaventem, den låg en 5-10 minuter extra promenad iväg, men den används inte längre)

Med trafiken som Google Maps förutspår så är det ungefär hugget som stucket när man jämför restid på tåg och bil/taxi vid den tiden.

Ok, men frågan återstår ändå, vart tusan hittar jag information om detta när det sker? Först när jag kommer till tågstationen och inser att nu måste vi ha tag i en taxi precis som alla andra? Gissar att det inte finns oändligt med taxibilar så det kan bli svårt att få tag i en?

Uber?

På STIB's (de som driver trafiken i Bryssel) hemsida brukar det annonseras. :)
STIB-MIVB
Om du kikar här dagen innan tror jag det kommer gå bra. Om ni märker att det kan bli problem är det bästa kanske att boka en vanlig taxi från flygplatsen.

Jag hade tagit tåg+metro både till och från flygplatsen. Tar ni tåget till flygplatsen så är det en extra säkerhets- och biljettkontroll mellan tåget och terminalen.

Visa/MC har jag sällan haft problem med i Bryssel. Inte försökt med amex.
Vad är det för säkerhetskontroll du pratar om? Jag var där förra helgen och det var ingen extra kontroll. De tält som var där tidigare togs bort för ca 2 veckor sedan om det är dom du syftar på.

Visa och MasterCard fungerar bra på de flesta ställen, men jag skulle ändå ha med lite euro då inte alla ställen tar kort. Amex har generellt dålig täckning på de ställen jag försökt med förutom på hotell och för att köpa tågbiljett där det fungerade bra.

Bra att tänka på att mycket är stängt på söndagar, så har ni något specifikt planerat ni vill göra så kontrollera att det är öppet på söndag.

Vad är det för säkerhetskontroll du pratar om? Jag var där förra helgen och det var ingen extra kontroll. De tält som var där tidigare togs bort för ca 2 veckor sedan om det är dom du syftar på.

När jag ankom BRU med tåg i mitten av oktober så var det en säkehetskontroll i en del av biljetthallen. Direkt när man kom upp ifrån plattformen. Level -1. Inget tält alltså.

Brussels Airport Website: Additional security measures apply to ensure your safety

Du beställer via appen gissar jag. Har aldrig använt Uber tidigare, men känner till konceptet som sådan.

Bilstol är inget som finns i bilarna gissar jag på?

Finns det WiFi på flygplatsen?
Ditt sjuåriga barn ska åka i bil/taxi/Uber/limo med en "low back booster" dvs bälteskudde. En sådan är extremt billig och enkel att ta med från Sverige. En bältesstol med rygg är tyvärr inte säkrare. Snarare tvärtom vid sju års ålder men det beror lite på hur stort barnet är. Undantaget kan vara om man ska åka väldigt långa sträckor och barnet sover i bilen. Kroppen hålls då vanligtvis bättre på plats i en bältesstol. Det är inte en teori eller tanke, jag är expert på ämnet.

Ha en trevlig resa!

Bra val av hotell, men lite väl off från city och det Du skriver att Ni ska göra.

I området kring Grand Place finns de flesta väggmålningarna och även TinTin-butiken som kan vara kul att titta in i om man nu inte åker till museet.

Amex fungerar bra, men Visa/MC bättre.

Missa inte Manneken Pis, Jannike Pis, Grand Place, choklad-provning, utsikten från Justitie-palatset, Royal Palace och parken framför, Atomium, EU-parlamentet, de två galleriorna som leder fram till Grand Place.

Bästa våfflan - ett oansenligt ställe framför Operan.
Bästa chokladbutiken - de flesta :) - gå inte efter kilo-priset, utan se var det är kö.
Restaurang-gatan Rue de Boucher - är trevlig, men turistig och var vaksam på priserna i menyn. Välj aldrig "grill-bricka".

Toppen