Senaste nytt

En weekend i Brussel - tips?

Maja

Medlem
Fick bra tips och råd när jag efterlyste hotell

Nu är det hög tid att börja planera lite mer vad vi ska se och göra.

Vi kommer landa på Brussel Airport 19:50 och ska sedan ta oss till vårt hotell Hilton Garden Inn Brussels Louise ( Rue Berckmans 128).

Första frågan är om det är tåg + metro från flygplatsen eller om det är Uber/taxi?

2 vuxna + 1 barn (7 år) inkl 1 resväska är det som transporteras.

Vi tänker givetvis besöka julmarknaden Winter Wonders och i övrigt har vi bara ett önskemål om att se väggmålningarna som ska finnas med olika seriefigurer bl.a.

Chokladshopping står också på önskelistan, samt att äta belgiska våfflor och lite pommes frites i en strut.

Inga öldrickare så även om jag vet att det finns massa god öl i Belgien så blir det (tyvärr) bortkastat på oss. Inga mussler heller. ;)

Tyvärr missar vi julparaden som är på söndag kväll.

Bör vi köpa något 24/48/72h kort till metro/buss/tram? Eller ska vi gå och ta Uber/taxi när avståndet blir för stort?

Är det cash is king som gäller, eller fungerar det med Amex/Visa?

Fredagen kommer vi inte hinna så mycket all, så det är egentligen hela lördagen och söndag fram till tidig eftermiddag som gäller.

Tintinmuseet som ligger utanför stan kommer vi skippa denna gång. Det tar för mycket tid i anspråk.

Vad får vi absolut inte missa? Vad kan man skippa på ett första besök?

Last edited by a moderator:
Jag hade tagit tåg+metro både till och från flygplatsen. Tar ni tåget till flygplatsen så är det en extra säkerhets- och biljettkontroll mellan tåget och terminalen.

Visa/MC har jag sällan haft problem med i Bryssel. Inte försökt med amex.

Håller med om tåg till flyget, väldigt smidigt och slipper bilköerna. Däremot är det bra om man kollar att det inte strejkas, brukar bli nästan en dag i veckan.

Kort fungerar bra, men inte överallt och bara ibland på taxi så det är bra att ha kontanter som backup.

Inser nu att jag har postat fel länk till mitt ursprungliga inlägg ang hotell. :confused:
(Hotellrum i Bryssel 9-12 december för 2 vuxna 1 barn? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

@Martin_S Den där extra säkerhets- och biljettkontrollen, brukar det uppstå köer där? Hur lång tid bör jag kalkylera för att ta mig ut till flygplatsen med tåg+metro?

@Lounge Lizard Åh tusan, det är strejk så ofta. Vart hittar man information om det lättast? Det drygt att komma fram till tågstationen och upptäcka det först där och då och sen försöka få tag i en taxi. Gissar att det är lite lätt kaos isf? Får se till att växla till oss en del Euro. Vill inte bli strandad i en taxi som inte tar kort.

Er bästa chokladaffär? Bästa belgiska våfflan?

Fungerar Uber i Brussel? Googlade och då verkar de finnas där, men har även hört andra som säger att det bara är vanliga taxi som gäller. Någon som varit där nyligen som kan bekräfta eller dementera?

Åh tusan, det är strejk så ofta. Vart hittar man information om det lättast? Det drygt att komma fram till tågstationen och upptäcka det först där och då och sen försöka få tag i en taxi. Gissar att det är lite lätt kaos isf? Får se till att växla till oss en del Euro. Vill inte bli strandad i en taxi som inte tar kort.

En dag i veckan är väl lite av en överdrift, det jag tror @Lounge Lizard vill åt är att det är väldigt oförutsägbart och att man bör vara förberedd på att det kan hända utan större förvarning.

Jag använder Über i Bryssel hela tiden. Sjukt prisvärt och smidigt. Kostar ca €20 från flygplatsen in till centrala Bryssel.

En dag i veckan är väl lite av en överdrift, det jag tror @Lounge Lizard vill åt är att det är väldigt oförutsägbart och att man bör vara förberedd på att det kan hända utan större förvarning.
Ok, men frågan återstår ändå, vart tusan hittar jag information om detta när det sker? Först när jag kommer till tågstationen och inser att nu måste vi ha tag i en taxi precis som alla andra? Gissar att det inte finns oändligt med taxibilar så det kan bli svårt att få tag i en?

Uber?

Jag använder Über i Bryssel hela tiden. Sjukt prisvärt och smidigt. Kostar ca €20 från flygplatsen in till centrala Bryssel.
Du beställer via appen gissar jag. Har aldrig använt Uber tidigare, men känner till konceptet som sådan.

Bilstol är inget som finns i bilarna gissar jag på?

Finns det WiFi på flygplatsen?

Du beställer via appen gissar jag. Har aldrig använt Uber tidigare, men känner till konceptet som sådan.

Bilstol är inget som finns i bilarna gissar jag på?

Finns det WiFi på flygplatsen?

Indeed, beställer via appen. Det är jättesmidigt. Finns inte jättemånga über i Bryssel tyvärr så ibland får man vänta typ 8 min på en bil.

En medelresa brukar hamna på ungefär €8 för mig när jag tar Über i centrala Bryssel.

Bilstol finns tyvärr inte :(

Gratis wi-fi finns på flygplatsen om jag minns rätt.

Indeed, beställer via appen. Det är jättesmidigt. Finns inte jättemånga über i Bryssel tyvärr så ibland får man vänta typ 8 min på en bil.

En medelresa brukar hamna på ungefär €8 för mig när jag tar Über i centrala Bryssel.

Bilstol finns tyvärr inte :(

Gratis wi-fi finns på flygplatsen om jag minns rätt.
Ok, då har vi det som alternativ. Tack för input!

Något annat tips på något vi inte får missa när vi är i Bryssel?

Toppen