Senaste nytt

Hur kommer valutgången i USA att påverka ert resande?

Jag känner mig inte så sugen på att åka dit nu. Läget känns för osäkert. Och det finns andra ställen som jag hellre åker till. Hur tänker ni?

(Obs ingen politisk diskussion.)

Finns det nån chans att ESTA programmet läggs ner, bara Visum?
Det är klart att det alltid finns en chans (eller risk :p), men det är nog tveksamt. Åtminstone inte för oss. Det är inte vi Europeer (särskilt inte nordeuropeer) som är den målgrupp man vill hålla borta.

Däremot kan det säkert bli svårare att få arbetsvisum, vilket kan påverka oss mer.

Ur ett säkerhetsperspektiv finns det sannolikt en förhöjd risk för både våldsamma protester mot Trump och beroende på hur han formar sin utrikespolitik även ett förhöjt terrorhot.

Möjligt att det även kan bli noggrannare kontroller vid inresa, speciellt för resande från/medborgare i vissa nationer.

För mig personligen kommer inte resandet till USA att förändras. Min ståndpunkt är således oförändrad utan att gå in i någon politisk diskussion.

Inte mycket skulle jag tro .. däremot så tycks dollarn sjunka, i alla fall nu initialt, vilket borgar för kanske fler inköp från USA. Och, kanske på plats?

Mitt resande till USA kommer inte att färändras - mest för att det sker mycket sällan.

Jag tror det är tveksamt att visum-kravet skulle återinföras på kort sikt, men mer troligt på längre sikt då inriktnignen är att hålla koll på vem som släpps in i landet.

Jag har just vaknat upp i Fort Lauderdale och konstaterat att Trump kommer att bli president. Jag tror inte det påverkar resandet så mycket om han inte inför för många tokigheter. Vi människor anpassar oss rätt lätt till nya tokigheter. Det förekommer ju omorganisationen på företagen man jobbar på utan att man begriper varför och man anpassar sej även till detta. Resandet syrs ju mycket av de affärsförbindelser som finns och där tror jag inte en ny president gör från och till. Inget handelsavtal med Europa, ja det blir inga större skillnader mot idag.

Eftersom jag inte varit i USA på ett par år konstaterade jag att man numera med ESTA först vid immigration fick passera automater för intresekontroll som tog ganska så lång tid att komma igen med att svara på frågor och ta fingeravtryck. När stt detta var klart så var det dags att ställa sig i den sedvanliga kön till en immigrationofficer och göra den gamla manuella proceduren. Vad har man vunnit med automaterna? Inte gick det snabbare. Ser fram emot denna procedur på Arlanda istället.

För övrigt var det första resan i SAS nya bussinesklass med ny kabin. Ett lyft, superb service, även med norsk besättning. Skolmatbrickan borta, rätterna kom in en efter en och smakade mycket bra. Här har SAS enligt min mening gått om BA i både komfort och mat. Man kan numera kan prioritera SAS över Atlanten.

Hmmm...
Härom året med nytt pass väldigt kontrollerande av passet vid ankomst EWR av en ovanligt trevlig passkontrollant.
Frågade varför denna rigida kontroll och fick följande svar
" Well sir, now a days your country lets almost anybody in and get a passport. Thats the reason"
Undrar om denna inställning nu kommer att skärpas

Om man nu ser på det rent krasst så förändras ej de delar av USA jag reser till. Jag har svårt att se att jag skulle få svårare att komma in i landet. Jag är relativt säker på att risken för terrorism i USA är likvärdig före och efter valet där risken att bli skjuten av en ensam galning är störst. Han vill dessutom förbättra flygplatserna och övrig infrastruktur. Jag har svårt att se att det i närtid (under hans presidentskap) blir sämre för just mig. Dessutom reser jag enbart dit privat (reser knappt i tjänsten) så där påverkas jag inte heller.

Den politiska diskussionen är förstås en annan sak om USAs utveckling de kommande decenierna, men den diskussionen lämpar sig bättre på andra ställen.

Toppen