Jakob Österberg
Medlem
Närstående med trippla medborgarskap brukar använda passet som hör till destinationen de ska till. Så vid utresa till Sverige så används svenskt pass hela vägen, vid hemresa till USA så används amerikanskt pass hela vägen osv.
Hur funkar det egentligen? Du menar att när de reser hem till USA så använder de amerikanskt pass. Sen när de skall resa från USA till Sverige använder de svenskt pass. Är det ingen som frågar efter inresestämpel i det svenska passet (som saknas eftersom de reste in med det amerikanska passet)?Närstående med trippla medborgarskap brukar använda passet som hör till destinationen de ska till. Så vid utresa till Sverige så används svenskt pass hela vägen, vid hemresa till USA så används amerikanskt pass hela vägen osv.
Jag kör bara på det svenska med min tös (australiskt pass) . Mest för att jag inte ser fördelen med att visa det andra?
Man går naturligtvis ut ur Schengen på det svenska passet, in och ut ur USA på det amerikanska passet samt in i Schengen på det svenska igen....Hur funkar det egentligen? Du menar att när de reser hem till USA så använder de amerikanskt pass. Sen när de skall resa från USA till Sverige använder de svenskt pass. Är det ingen som frågar efter inresestämpel i det svenska passet (som saknas eftersom de reste in med det amerikanska passet)?
Precis, men så stod det ju inte.Man går naturligtvis ut ur Schengen på det svenska passet, in och ut ur USA på det amerikanska passet samt in i Schengen på det svenska igen....
Hur funkar det egentligen? Du menar att när de reser hem till USA så använder de amerikanskt pass. Sen när de skall resa från USA till Sverige använder de svenskt pass. Är det ingen som frågar efter inresestämpel i det svenska passet (som saknas eftersom de reste in med det amerikanska passet)?
Man går naturligtvis ut ur Schengen på det svenska passet, in och ut ur USA på det amerikanska passet samt in i Schengen på det svenska igen....
Sorry, jag som var otydlig där, jag tänkte på inresan i respektive land eftersom det är det som är relevant för flygbolagen med tanke på APIS och liknande system. Och i Sverige är det ju inte så noga vilket pass man viftar med till passpolisen när man ska ur landet...Precis, men så stod det ju inte.