Senaste nytt

Dubbla medborgarskap och pass - resa till andra hemlandet

Lasse Kongo

Medlem
Familjen reste in i Hong Kong på Svenska pass. Vi tog oss till hamnen för att åka till Macau. Hälften av familjen hade med sina Thailändska pass. Blev ingen resa. Vi hade blivit tvungna att hämta dom Svenska passen för att få åka (vilket aldrig blev av).
 

Fredrik

Medlem
Tack, intressant. Vi har transit i München, men det var ett par år sedan vi åkte sist så jag minns inte riktigt vad de brukar kolla vid avresa (Arlanda) och i transit.

Noterar också att
"En svensk medborgare ska vid inresa från en annan stat medföra giltigt pass.
Detta gäller dock inte
1. om det svenska medborgarskapet kan styrkas på annat sätt, exempelvis genom uppvisande av ett giltigt identitetskort utfärdat av en passmyndighet,
"

Men detta gäller väl inresa till Sverige. Egentligen borde jag väl fråga Tyska gränspolisen istället för ett reseforum på internet ;)

EU:s hemsida säger :

  • Jag är från Tyskland och tänker åka till Kroatien, som inte är medlem i Schengen. Kan jag resa in i Kroatien med mitt tyska id-kort eller måste jag ha med mig mitt pass?
    Som EU-medborgare kan du resa in i Kroatien och alla andra EU-länder med ditt officiella tyska id-kort. Du behöver inte visa upp ditt pass.

Jag tolkar det som att du får åka in i EU med ditt nationella ID-kort då det visar att "du" är medborgare.

Vanliga frågor|Resehandlingar för EU-medborgare - Your Europe
 

tågnörd

Medlem
OT men hur kommer du som svensk in in Japan? har du sökt någon typ av visum?

OP har säkert koll på det men japan har väl exceptions för närmsta familj till medborgare.

Exakt, jag fick ansöka om visum i förväg med hänvisning till min japanska hustru och att vi ska hälsa på släkt.

EU:s hemsida säger :



Jag tolkar det som att du får åka in i EU med ditt nationella ID-kort då det visar att "du" är medborgare.

Vanliga frågor|Resehandlingar för EU-medborgare - Your Europe
Det låter ju positivt. Problemet kanske snarare är utresa? Jag ser framför mig: "var ska ni" -Japan "nationellt id-kort funkar inte där" -japanskt pass "men det japanska passet har inget visum/inresestämpel för EU.." osv..
 

SK989

Medlem
EU:s hemsida säger :



Jag tolkar det som att du får åka in i EU med ditt nationella ID-kort då det visar att "du" är medborgare.

Vanliga frågor|Resehandlingar för EU-medborgare - Your Europe
Det där avser resor inom EU (Kroatien är med i EU även om de inte är med i Schengen). Frågan är om en unionsmedborgare hindras från att resa in i EU (från icke EU) för att denne bara har nationellt ID-kort och saknar pass. Jag skulle säga nej - man får alltid resa in i EU som unionsmedborgare om man kan styrka sitt unionsmedborgarskap. Jag har själv på skoj visat upp mitt nationella ID-kort i Frankfurt när jag kom från USA. Jag släpptes in utan frågor.
 

Fredrik

Medlem
Det där avser resor inom EU (Kroatien är med i EU även om de inte är med i Schengen). Frågan är om en unionsmedborgare hindras från att resa in i EU (från icke EU) för att denne bara har nationellt ID-kort och saknar pass. Jag skulle säga nej - man får alltid resa in i EU som unionsmedborgare om man kan styrka sitt unionsmedborgarskap. Jag har själv på skoj visat upp mitt nationella ID-kort i Frankfurt när jag kom från USA. Jag släpptes in utan frågor.

Jag tog fäste vid poängen om inresa i alla EU-länder. Ditt exempel förstärker bilden
 

tågnörd

Medlem
Tack hörni, jag ser två punkter det kan fallera på då: incheckning (Arlanda) och transit Schengen -> non-Schengen (München). Jag tolkar era svar som att det borde gå med nationellt ID-kort+japanskt pass men inte 100 % säkert. Just transit antar jag är beroende på herr konstapel i passkontrollen.. Alternativet är ju att köa för ett provisoriskt (svenskt) pass som sagt, men slipper gärna tälta ute vid Arlanda och ta upp en köplats som någon annan hade kunnat ta.
 

marbe166

Medlem
Tack hörni, jag ser två punkter det kan fallera på då: incheckning (Arlanda) och transit Schengen -> non-Schengen (München). Jag tolkar era svar som att det borde gå med nationellt ID-kort+japanskt pass men inte 100 % säkert. Just transit antar jag är beroende på herr konstapel i passkontrollen.. Alternativet är ju att köa för ett provisoriskt (svenskt) pass som sagt, men slipper gärna tälta ute vid Arlanda och ta upp en köplats som någon annan hade kunnat ta.
Ta med det utgångna svenska passet också.
 

tågnörd

Medlem
Ta med det utgångna svenska passet också.
Det är nog en bra idé så kanske de förstår läget om det blir några frågor.

Min förhoppning är att gränspolisen tittar på ID-kortet, undrar var vi ska (Japan), vi kanske även visar japanska passet, och de hälsar trevlig resa. Min hustru tror att de kommer neka oss utresa och vill köra på provisoriskt pass åt vår son. Jag kanske får försöka ringa ner till München för att lugna nerverna, hittade precis ett telefonnummer till en polisstation på flygplatsen i München..
 
Toppen