Senaste nytt

SAS med seatblocking for sine premium passasjerer

Jag är Diamond och har ALLTID seatblock känns det som. Jag sitter 95% av fallen på en exit-row vid fönstret och kommer inte ihåg förra gången som jag hade någon jämte mig. Reser mest ARN-CPH/FRA/OSL

Jag hade även en resa med SAS till New York med 3 personer + 1 infant. Jag valde en mitten 4 och incheckningspersonalen sa att "det såklart blir seatblock på den fjärde stolen"

Jag är Gold sedan många herrans år och Diamond sen det kom till och har aldrig, säger aldrig, upplevt att jag haft blockat säte bredvid. Jag väljer alltid gångplats och visst har det inträffat under årens lopp att mittensätet varit tomt, men då har det varit tomt överlag. Tvärtom verkar huvudregeln för min del vara att det ser ut som att mittensätet bredvid är tomt ett par timmar innan avgång, och när jag stiger ombord sitter alltid någon tomte där i alla fall. Eller så var bara fönsterplatsen tagen o nu sitter där ett par på E-F. Eller så har SAS helt sonika ändrat min plats, händer ca 5 av 10 gånger, och jag har fått en fönsterplats (vill jag absolut inte ha) eller, värsta grejen, en mittenplats i första raden i stället för min gångplats på typ rad 3. Kort sagt, jag reser hellre Swiss/LH om jag kan så får jag visserligen färre poäng men en ok flygning. SAS i Europa är inte ok. På de flesta flygbolag är ju heller inte skillnaden mellan business i Europa och business longhaul som natt o dag som fallet är med SAS, dvs ingen service alls på matarflyget och sedan full galaservicedrama när man sätter sig på storkärran.
Tänk vad olika uppfattningar man kan ha.
Har varit Guld eller högre sedan 1992, har endast fått ändrad plats när det har varit byte av flygplansmodell, att det sitter en 'tomte" där kan vara så att hen är guld eller högre och har möjlighet att välja även blockade säten.

Om du har en bokning lite längre i tiden, kolla emellanåt så att det inte har ändrar vilken maskin typ som skall utföra flygningen

Frågade SAS gold kundtjänst och de säger att det inte finns någon Seatblock för guld. Är det så att EBD har det?
Som EBD så har jag tyvärr inte fått någon seatblock, varit andra tomma mitten säten på flighten men inte bredvid mig. Kan såklart inte säga om de som haft tomt säte varit EBD eller ej.

Jag får sällan seatblock. När jag flög för någon månad sen fanns det massor av lediga säten men min rad var full. Dom portionerade ut lediga säten men inte till mig. Där sket dom fullständigt i status.

Idag på flighten från Stcoholm till Heathrow var det tre rader i Plus. Min och raden framför var mittensätena tomma. Men är inte säker på seatblock. Tror eg att vänstra rad 1 hade fullt men att en flyttade till raden framför mig som eg bara hade en passagerare.

För första gången för mig gick en runt med listor och hälsade Diamond välkomna och sa att det bara var att säga till om vi behövde något. Trevligt men jag är mer för tyst och bra service. Är inte så förtjust i att bli uppmärksammad sådär men förstått att andra är det och att SAS har lyssnat på det. Det är värt något.

Är nog mer inne på Johannas linje, i en svensk kontext blir man ju lite uppmärksammad av medpassagerarna när man får gratis dricka genom att via upp sitt kort i Go. Det är många som kollar och undrar..../Per

mla-arn.jpg

Såhär såg det ut för en resa från Malta när vi checkade in i Söndags, där det till vänster är hur det ser ut när man skulle välja plats och inte hade hade något EBG/EBD kort. Till höger ser man hur det ser ut om man har EBG/EBD. Har testat både EBG (3D) och EBD (3F) ovan då vi var 5 som åkte och en som hade en bokning med EBG, en med en bokning som har EBD samt ytterligare 3 bokningar där de som reste inte hade någon status.

Det verkar ju vara en hel del blockat om man inte har EBG/EBD, undra om man kan säga vad de olika personerna hade för status när man tittat på denna?

Toppen