Senaste nytt

Går det att åka kommersiellt i Afrika?

Då har du i ärlighetens namn antingen ignorerat uppenbara brister eller så vet du inte vad du ska titta efter.

Bara en sådan sak som att det inte är ovanligt att personer tas ombord utan säkerhetskontroll får mig att må dåligt. (Jag har själv sett detta ske ett antal gånger)
Förstår inte hur det kan vara ett så stort problem när du själv ofta säger att säkerhetskontroll osv mest är ett spel för galleriet?

Förstår inte hur det kan vara ett så stort problem när du själv ofta säger att säkerhetskontroll osv mest är ett spel för galleriet?
Det är ganska stor skillnad på att ha en säkerhetskontroll och att inte ha någon alls. Visst är det mycket som bara är security theater i en säkerhetskontroll, men att röntga bagaget och köra en metalldetektor på folk är ganska vettigt. Just dessa delar har jag aldrig invänt emot.

Det är ganska stor skillnad på att ha en säkerhetskontroll och att inte ha någon alls. Visst är det mycket som bara är security theater i en säkerhetskontroll, men att röntga bagaget och köra en metalldetektor på folk är ganska vettigt. Just dessa delar har jag aldrig invänt emot.

Alla människor som har lite hjärna inser att säkerhetskontrollerna på flygplatser enbart är till för syns skull.
Betyder det då att du enligt din egna definition inte ens har lite hjärna (sorry, kunde inte låta bli...).

Jeg har arbejdet i 16 forskellige Afrikanske lande og har aldrig været utryg ved at flyve dernede. Selvfølgelig er security ofte "enklere" end i Europa. Men det er mere gennemsigtigt, hvad der sker. Ikke engang i DRC som er "det ultimative Africa", har jeg følt usikkerhed (men dog fravalgt 2 kommercielle DRC-airlines). De seneste år er standarden yderligere højnet og mange selskaber har moderniseret flåden, e.g. KQ, Precision Air, og Ethiopian. Afrikanske ledere, som er ekstremt magtfulde, rejser gerne kommercielt rundt i Afrika. Mange afrikanske ledere er langt mere respekterede som VIP'ere dernede - end f.eks. en CEO fra et Skandinavisk selskab? Hvis man overfokuserer på sikkerhed kan man se spøgelser overalt. Det er skruen uden ende. Angst æder sjæle op, som Fassbinder sagde.

Last edited:
Skönt att läsa att det finns fler som tycker som jag, nämligen raka motsatsen till agehalls aversion mot afrikanska kontinenetens flyg. Har arbetat och bott i Afrika i flera år och rest över i stort sett hela kontineten. Aldrig haft några problem med det som andra tycks skriva om. Personligen tror jag det handlar mycket om bekvämlighet från de som skriver så mycket negativt...

Bor/arbetar man i Afrika får man/MÅSTE man helt enkelt sänka garden lite och acceptera att saker inte fungerar som i Europa.

Troligen har jag aldrig och kommer aldrig använda mig av det företag som agehall arbetar för/driver och skulle aldrig överväga det när det skulle resultera i att istället för att ta lokalt flyg mellan LOS-ABV så skulle resan till ABV då bli: LOS-FRA/CDG/LHR-ABV...

Skönt att läsa att det finns fler som tycker som jag, nämligen raka motsatsen till agehalls aversion mot afrikanska kontinenetens flyg. Har arbetat och bott i Afrika i flera år och rest över i stort sett hela kontineten. Aldrig haft några problem med det som andra tycks skriva om. Personligen tror jag det handlar mycket om bekvämlighet från de som skriver så mycket negativt...

Bor/arbetar man i Afrika får man/MÅSTE man helt enkelt sänka garden lite och acceptera att saker inte fungerar som i Europa.

Troligen har jag aldrig och kommer aldrig använda mig av det företag som agehall arbetar för/driver och skulle aldrig överväga det när det skulle resultera i att istället för att ta lokalt flyg mellan LOS-ABV så skulle resan till ABV då bli: LOS-FRA/CDG/LHR-ABV...
Sedan är det risken att dö i flygtrafik inom Afrika är ändå mindre än att dö i marktrafik i Afrika.
Om man inte har mötet på flygplatsen så måste man ta sig mellan flygplatsen och besöksplatsen därför tycker jag att det är lite överdrivet försiktighet när man ändå måste färda landsväg i Afrika.
På ett liknande sätt resonerar jag när jag flyger till Kina.

Håller med @Svante här. Bott och jobbat där inom flyget bla och har sett hangar, verkstad och hur man jobbar med tex Comair och Kulula. Flugit en hel del och aldrig haft några bekymmer med nånting. Faktum är att SAS haft mer tekniskt strul med sina kärror senaste tiden än vad jag upplevde under ett helt år i Afrika.

Personligen tror jag det handlar mycket om bekvämlighet från de som skriver så mycket negativt...
Om du tror det är bekvämt att flyga JNB-eu-NBO i ekonomi istället för direkt JNB-NBO så har du nog en ganska annorlunda uppfattning om vad som är bekvämt än vad de flesta här har.

Faktum är att SAS haft mer tekniskt strul med sina kärror senaste tiden än vad jag upplevde under ett helt år i Afrika.
Betänk dock att det faktum att man blir stående på marken för att ett problem uppstått med SAS men inte med (infoga valfritt bolag) inte betyder att andra bolag har mindre problem. Det skulle lika gärna kunna innebära att de ignorera dessa problem och flyger ändå...

Det är jättebra att ni tycker det är helt säkert att flyga runt i afrika. Jag och flera andra gör det inte.

.......Det är jättebra att ni tycker det är helt säkert att flyga runt i afrika. Jag och flera andra gör det inte.
Der er vist ingen der hævder at det er "helt säkert"? Vi hævder nærmest det modsatte: nemlig, at det "ikke er specielt usikkert". Selv om statistisk set det måske er (var?) en anelse mindre sikkert end at flyve i Europa er det næppe nok til at pege på hvilkesomhelst alternativt som mere sikkert? Jeg havde en kollega der altid rejste over Europa når han skulle fra Øst til Vestafrika. Han blev meget træt, blev sent på alt, og i sidste ende en meget dyr medarbejder...

Toppen