Senaste nytt

Förmåner som aktieägare i reserelaterad bolag (flyg, hotell, hyrbilar, etc.)

Har 401 SAS aktier, hur får man aktie-ägar rabatt? Måste man anmäla detta till SAS? Har anmält mig på SAS investor relations , men inga erbjudan eller kod har kommit.
Lite det som jag fiskar efter som du kan se i mitt förra inlägg, men har tyvärr inte fått något svar ännu. För jag funderar på ifall det är värt att skaffa aktier i SAS eller inte utifrån detta (men dock självklart inte bara pga detta, det är ju trots allt aktier och riktiga pengar).

Man ska bara anmäla sig på Shareholder service | SAS och sedan ska man få inloggningsuppgifter.

Har faktiskt inte fått det att fungera. Kanske för att mina aktier ligger hos Avanza och inte på mitt VP-konto. Verkar som om inloggningsuppgifterna på något sätt är relaterade till mitt VP-konto.

Har dock för mig att det figurerade en länk här på forumet dit man kunde boka dessa rabatterade biljetter utan ett krav på att verifiera sitt aktieinnehav.

Har faktiskt inte fått det att fungera. Kanske för att mina aktier ligger hos Avanza och inte på mitt VP-konto. Verkar som om inloggningsuppgifterna på något sätt är relaterade till mitt VP-konto.

Har dock för mig att det figurerade en länk här på forumet dit man kunde boka dessa rabatterade biljetter utan ett krav på att verifiera sitt aktieinnehav.
Har du dem kanske i en KF? För då fungerar det nog inte.

Ingen kapitalförsäkring men väl depå. Och som jag förstår är inte aktierna registrerade på mig utan hos depåinnehavaren (Avanza i mitt fall).

Är dock ingen expert så det kan lika väl vars något annat som strular.
Då är det pga det i så fall. För det var därför jag frågade om just KF, eftersom med en KF så är inte aktierna registrerade på dig, och du kan inte gå på bolagsstämmor och rösta exempelvis. Och detta känns som ett liknande "problem" i så fall för dig.

Jag tror det är en Avanza-grej. Kan du inte kontakta dem och fråga?
Frågor & svar | Aktier | Avanza
"När registreras jag som ägare av mina aktier?
När du handlat en svensk aktie så blir du två dagar senare aktieägare i bolaget. Detta då Stockholmsbörsen tillämpar just två likviddagar, vilket innebär att du äger aktien först två dagar efter ett köp samt vid en försäljning äger aktierna ytterligare två dagar. Du skrivs in som ägare i respektive bolags aktiebok på avstämningsdagen.
Observera att du direktäger, står som ägare, på dina aktier som ligger på Aktie- och fondkonto och ISK. På pensionskonton och kapitalförsäkringskonton står Avanza Pension som kontoägare och då även som värdepappersägare. Man kan därför heller inte gå på bolagsstämman för ett bolag som man äger på denna typ av försäkringskonton.

Hur ägarregistrerar jag mina aktier inför en bolagsstämma?
Vi registrerar dina svenska aktier automatiskt inför bolagsstämmor om du har aktierna på ett Aktie- och fondkonto, Investeringssparkonto eller IPS. Du behöver därför inte kontakta oss och begära detta, utan allting sköts helt automatiskt. Det enda du behöver göra är att meddela bolaget att du avser att komma på stämman.
Äger du däremot aktier på en försäkringsprodukt såsom Kapitalförsäkring, Pensionsförsäkring och Tjänstepension kan du inte gå på bolagsstämman eftersom det är Avanza Pension
som står som registrerad ägare till aktierna."

Toppen