Edinburgh?Vad har GOT för upptagningsområde? Vilka andra städer i samma storlek och liknande upptagningsområde har direkttrafik på NYC?
UA 37 0 EDI 9:25 EWR 12:15 752 7 hrs 50 mins Daily 16/10/09 16/10/29
0 connections
AA 279 0 EDI 10:10 JFK 12:50 757 7 hrs 40 mins Daily 16/10/09 16/10/29
0 connections
DL 209 0 EDI 13:10 JFK 15:54 76W 7 hrs 44 mins Su 16/10/09 16/10/23
0 connections
DL 209 0 EDI 13:10 JFK 15:55 75W 7 hrs 45 mins M,T,Th,F,Sa 16/10/09 16/10/29
Edinburgh – WikipediaWikipedia skrev:Edinburgh
Folkmängd
- centralort 464 990 (30 juni 2012)[1]
- kommun 487 500 (30 juni 2013)[2]
- tätort 488 610 (30 juni 2012)[3]
https://sv.wikipedia.org/wiki/GöteborgWikipedia skrev:Göteborg
Folkmängd
- tätort 549 839 (2010)[2]
- kommun 551 449 (2016)[3]
- storstadsområde 988 355 (2016)[3]
Norwegians minsta plan som klarar den sträckan är väl 787-8 med strax under 300 säten? En A321 hamnar väl en god bit mindre än den i storlek, vilket kan göra linjen betydligt mer hanterbar.Om Point-to-point trafik mellan Göteborg-New York skulle bära ekonomiskt, tror jag att Norwegian hade öppnat linjen för länge sedan.
Lufthansa som har större antal transferpassagerare än SAS har inte lyckats att ha Frankfurt-Guangzhou-Manila linjen ekonomiskt (de la ned linjen någon gång 2008 om jag minns rätt) så sannolikheten är ganska liten att SAS lyckas med Stockholm-Hong Kong-Manila.Jag har ingen kunskap om hur man slingar flygplan för att öka kapaciteten. Dock har jag hört att man har yieldproblem med Hong Kong-linjen, vilket åtminstone delvis ska drivas av att det är en dagsflight och man därför har svårt att locka affärsresenärer som hellre tar en nattflight. Kan man tänka sig att en ny långlinje kan komma att avhjälpa detta genom utnyttjande av 5th/7th freedom? Man skulle kunna tänka sig ett triangeldrama med exempelvis ARN-HKG-ICN eller ARN-HKG-MNL
![]()
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
![]()
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Jag har ingen kunskap om hur man slingar flygplan för att öka kapaciteten. Dock har jag hört att man har yieldproblem med Hong Kong-linjen, vilket åtminstone delvis ska drivas av att det är en dagsflight och man därför har svårt att locka affärsresenärer som hellre tar en nattflight. Kan man tänka sig att en ny långlinje kan komma att avhjälpa detta genom utnyttjande av 5th/7th freedom? Man skulle kunna tänka sig ett triangeldrama med exempelvis ARN-HKG-ICN eller ARN-HKG-MNL
Edinburgh?
Både American, Delta och United flyger mellan Edinburgh - New York (JFK eller Newark).
Kod:UA 37 0 EDI 9:25 EWR 12:15 752 7 hrs 50 mins Daily 16/10/09 16/10/29 0 connections AA 279 0 EDI 10:10 JFK 12:50 757 7 hrs 40 mins Daily 16/10/09 16/10/29 0 connections DL 209 0 EDI 13:10 JFK 15:54 76W 7 hrs 44 mins Su 16/10/09 16/10/23 0 connections DL 209 0 EDI 13:10 JFK 15:55 75W 7 hrs 45 mins M,T,Th,F,Sa 16/10/09 16/10/29
Edinburgh – Wikipedia
https://sv.wikipedia.org/wiki/Göteborg
De har dock säkert en hel del immigranter till USA från orten så det kanske inte går att jämföra endast på antal befolkning.
Det finns direktflyg mellan Glasgow och New York (Newark) också.Sen ligger Glasgow på armlängds avstånd från EDI och vad GLA har för linjer mot USA vet jag inte. Vad jag däremot vet är att golfturismen från USA till området norr/öster om EDI ärenormt. Gissningsvis är det lika mkt nordamerikaner som flyger till EDI som det är skottar som flyger till NYC.
UA 162 0 GLA 9:00 EWR 11:45 752 7 hrs 45 mins Daily 16/10/09 16/10/29
Det är min poäng också.Jag har inte kunskapen om detta är tillräckligt för att starta en flyglinje till USA, förmodligen inte för då borde väl någon redan ha gjort det.
Jag har inte kunskapen om detta är tillräckligt för att starta en flyglinje till USA, förmodligen inte för då borde väl någon redan ha gjort det.