Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

Wendestam

Medlem
Volvo Cars flyger väl även in en hel del amerikaner till GOT som beställer värstingversionerna av XC90. Om jag inte minns fel får de erbjudanden om "provköra på plats" om de beställer. I alla fall var det så för nåt år sedan...
 
Volvo Cars flyger väl även in en hel del amerikaner till GOT som beställer värstingversionerna av XC90. Om jag inte minns fel får de erbjudanden om "provköra på plats" om de beställer. I alla fall var det så för nåt år sedan...
Med det resonemanget så borde LPI och Saab ha startat en direktlinje till Sao Paulo för läääänge sen, med tanke på alla Brasilleros som kommer hit för att provflyga nya Gripen
 

fmansson

Medlem
Vad gäller GOT-NYC, så är en viktig aspekt för att få lönsamt i en sådan linje att det finns möjlighet till byte i NYC. Det talar att SAS (som har avtal med UA/AA) eller för ett amerikanskt bolag. Jag har fått uppfattningen att marknaden för GOT-NYC är för liten, men på gränsen. Tappar man alla de som passerar NYC med annan slutdestination har linjen inte en chans.
Håller med och detta gäller ju åt andra hållet också. En hel del av de som flyger in till exvis ARN från USA har ju connections vidare till RIX/TKU/VNO med flera + alla inrikesdestinationer i Sverige. Om man flyger in på GOT så är det ju dött sen, går ju inte komma vidare annat än till ARN/OSL/CPH och vad är poängen med det?
 

Dr. Miles

Expert
Håller med och detta gäller ju åt andra hållet också. En hel del av de som flyger in till exvis ARN från USA har ju connections vidare till RIX/TKU/VNO med flera + alla inrikesdestinationer i Sverige. Om man flyger in på GOT så är det ju dött sen, går ju inte komma vidare annat än till ARN/OSL/CPH och vad är poängen med det?
och även Norwegian kör anslutningsmodell.

Det går också att flyga via deras hubbar och på det viset är de inte heller helt beroende på 100% point-to-point trafik.
 
Jag har inte kunskapen om detta är tillräckligt för att starta en flyglinje till USA, förmodligen inte för då borde väl någon redan ha gjort det
Fast då borde vi ju aldrig få se nya linjer. För hade de varit lönsamma hade någon redan startat upp den linjen. Det betyder att det inte finns några lönsamma linjer kvar att starta.
 

Dr. Miles

Expert
Kunde en linje mellan bli lönsam mellan CPH/ARN - Osaka?
Svårt att säga.
Folk som bor i stor Osaka regionen är priskänsliga.

Det är i alla fall inte så bra linje om man räknar med betalda passagerare i premiumkabiner.
Varken Air France eller Lufthansa som flyger till Osaka har First class.

Däremot frakt kan vara lönsamt beroende på vilket flygplansmodell SAS kör dit.
 

fmansson

Medlem
Fast då borde vi ju aldrig få se nya linjer. För hade de varit lönsamma hade någon redan startat upp den linjen. Det betyder att det inte finns några lönsamma linjer kvar att starta.
Ja, så kan man ju tolka mitt inlägg även om det inte var så jag menade. I detta fall är det direktlinje från GOT till USA jag är inne på. Om man tittar runt så finns det direktlinje till New York från ARN/OSL/CPH. Jag ställer mig då reserverande till om det finns pengar att tjäna på en linje från GOT.
Det finns en övertro på GOT, särskilt av göteborgarna själva. Hade GOT varit så attraktivt som vissa vill göra gällande så hade det ju funnits fler linjer därifrån. Det är ju enkel ekonomi.
 

NotRyan

Medlem
Ja, så kan man ju tolka mitt inlägg även om det inte var så jag menade. I detta fall är det direktlinje från GOT till USA jag är inne på. Om man tittar runt så finns det direktlinje till New York från ARN/OSL/CPH. Jag ställer mig då reserverande till om det finns pengar att tjäna på en linje från GOT.
Det finns en övertro på GOT, särskilt av göteborgarna själva. Hade GOT varit så attraktivt som vissa vill göra gällande så hade det ju funnits fler linjer därifrån. Det är ju enkel ekonomi.
Det finns en del entusiaster i och kring Göteborg som gärna marknadsför en sådan potentiell linje.. Om det sedan finns tillräckligt många för att fylla en sådan linje vecka efter vecka är väl en annan sak. Kanske skulle SAS kunna lyckas med hjälp av Privatair om dom antingen uppgraderar Boston till 330 eller wetleasar en till maskin.

A321LR är väl inte sagt någon officiellt om från SAS?
 

Morgan

Medlem
Angående Göteborg-New York, kan man inte vända på det: En sådan linje kanske skulle öka möjligheten för direktflyg med SAS till t.ex. Luleå, Umeå och Helsingfors?

Lär väl vara "ganska" nära att sådana linjer bär sig idag.
 
Toppen