Senaste nytt

SAS öppnar fem nya rutter från Sverige

M.K

Medlem
Fler inflyttade någonsin, lägre arbetslöshet än Stockholm och Malmö, näringslivet går för högvarv och byggplanerna saknar motstycke även i ett europeiskt perspektiv. Sverige har en fantastisk tillväxt och det är bra märkligt att av 15 linjer så är NOLL från Landvetter...

När jag besöker Göteborg och ser alla dessa nya inflyttare överallt har jag väldigt svårt att tro på att detta skulle ha en positiv påverkan på staden. Tvärtemot lär skatterna behöva höjas ganska så rejält utöver de höjda utjämningsbidragen från oss stockholmare nästa år.
 

crown

Medlem
Fler inflyttade någonsin, lägre arbetslöshet än Stockholm och Malmö, näringslivet går för högvarv och byggplanerna saknar motstycke även i ett europeiskt perspektiv. Sverige har en fantastisk tillväxt och det är bra märkligt att av 15 linjer så är NOLL från Landvetter...

Håller med dig på den biten. Känns som SAS experimenterade lite med Göteborg för något/några år sedan lite mer, men sedan har man återgått till att istället feeda mot Köpenhamn/Stockholm. Det fungerar väl rätt bra även om ATR-planen till/från Köpenhamn ofta dras med förseningar och dessutom innebär bussgater ofta.

Ett exempel är Berlin som man körde direktflyg på 2-3 ggr i veckan. Jag åkte med detta ett par gånger och beläggningen var först bättre mot slutet, men då lade man ner istället. Strax därefter satte Air Berlin in en 4:e avgång per dag (vissa dagar)... Till skillnad från SAS så fyller även Air Berlin planen riktigt bra, ofta är avgångar helt slutsålda tätt in på.

Känns som de flesta bolag lyckas riktigt bra från Göteborg förutom SAS som utför mer halvhjärtade experiment där man hinner lägga ner innan det tar sig. Vi får väl se vad som händer framöver, var väl något rykte om att SAS ev. skulle stationera 1-2 CRJ i Göteborg och köra lite direktlinjer då dessa maskiner var mer "rätt" i storlek för Göteborg.
 

Agö

Medlem
Håller med dig på den biten. Känns som SAS experimenterade lite med Göteborg för något/några år sedan lite mer, men sedan har man återgått till att istället feeda mot Köpenhamn/Stockholm. Det fungerar väl rätt bra även om ATR-planen till/från Köpenhamn ofta dras med förseningar och dessutom innebär bussgater ofta.

Ett exempel är Berlin som man körde direktflyg på 2-3 ggr i veckan. Jag åkte med detta ett par gånger och beläggningen var först bättre mot slutet, men då lade man ner istället. Strax därefter satte Air Berlin in en 4:e avgång per dag (vissa dagar)... Till skillnad från SAS så fyller även Air Berlin planen riktigt bra, ofta är avgångar helt slutsålda tätt in på.

Känns som de flesta bolag lyckas riktigt bra från Göteborg förutom SAS som utför mer halvhjärtade experiment där man hinner lägga ner innan det tar sig. Vi får väl se vad som händer framöver, var väl något rykte om att SAS ev. skulle stationera 1-2 CRJ i Göteborg och köra lite direktlinjer då dessa maskiner var mer "rätt" i storlek för Göteborg.
Man ska dock inte jämföra äpplen och päron. SAS från Göteborg innebär point-to-point till Berlin. AirBerlin, Air France, KLM, BA, Lufthansa, Brussels Airlines innebär förstås betydligt mer än p2p. Frågan är därför om det finns utrymme tillräckligt underlag för p2p från Göteborg till de flesta av städerna? Sannolikt inte.
 

crown

Medlem
@Agö så sant så. Men om Ryanair, Wizzair och delvis Norwegian som i princip enbart kör p2p kan fylla sina kärror så borde det även vara möjligt för SAS.

Sedan i exemplet med Berlin så lade SAS upp routing via Göteborg från t.ex. Arlanda vilket troligtvis inte fanns från början. Har en vän som åker en del Arn-Txl och som nämnde det. Så gör man rätt kan man även feeda via GOT, precis som idag kan ske via OSL/CPH och det ökar ju möjligheterna till att fylla kärrorna mer.

Nej jag är säker på att det finns en marknad även på GOT för SAS utöver ARN/CPH ifall man verkligen analyserar och gör ett riktigt försök. Vilka destinationer det skulle vara låter jag vara osagt dock.
 

Dr. Miles

Expert
@Agö så sant så. Men om Ryanair, Wizzair och delvis Norwegian som i princip enbart kör p2p kan fylla sina kärror så borde det även vara möjligt för SAS.
De flygbolagen du jämför med har mycket lägre kostnader än SAS. Det är därför de kallas Low Cost Carrier. (lågprisbolag på svenska är fel ord i mitt tycke)
 

SASmackan

Medlem
Finns det någon chans, någongång, någonsin att vi kan få en direktlinje mellan ARN och BHX (Birmingham, så slapp ni googla)?

Apropå Göteborg och arbetslöshet så är den ju försumbart lägre än i Stockholm. Och man måste ju faktiskt också se på underlag. Annars borde ju man bygger ut flygplatsen i Varberg rejält då alla verkar ha jobb där
 

Canadien

Medlem
Apropå Göteborg och arbetslöshet så är den ju försumbart lägre än i Stockholm. Och man måste ju faktiskt också se på underlag. Annars borde ju man bygger ut flygplatsen i Varberg rejält då alla verkar ha jobb där

Jag tycker den ser kraftigt högre ut i Göteborg. Vad har jag missat?
(källa: ekonomifakta.se )
GBG-STO.PNG
 
Jag tycker den ser kraftigt högre ut i Göteborg. Vad har jag missat?
(källa: ekonomifakta.se )
Visa bifogad bild 57224

Hej, du har missat att det är gamla siffror :) Vi skall inte fördjupa oss i det ekonomiska läget. Tråden handlade om nya linjer, men faktum kvarstår att den ekonomiskt tillväxten, framförallt inom industrin, är extrem i Göteborg för tillfället. Det arbetar t.ex fler ingenjörer i Trollhättan nu och arbetslösheten är lägre än innan SAAB konkursen. Få Stockholmare känner till CEVT som gått från noll till 1600 anställda på tre år. Mer om det här: CEVT och BRG här: Ny rapport: Göteborg dammsuger landet på arbetskraft | Business Region Göteborg

Med andra ord så missar SAS en tillväxtmöjlighet och lämnar fritt spelrum till BA, Lufthansa och de andra som ökar starkt på GOT....

-Fredrik
 
Toppen