Senaste nytt

Blå tåget får trafiktillståndet indraget

olo

Medlem
Personalen är inte anställda, dom har alla enskilda firmor.
Då får de inte heller lön, varken vid konkurs eller vid normal drift. Det är en risk med att inte vara anställd, utan ha ett uppdrag - och det bör man kalkylera med. Sen kan jag ha synpunkter på att driva företag där personal köps in från dem själva istället för att anställas. Men det är viktigt att skilja på begreppen.

Det är egentligen samma sak som med Stampens pågående rekonstruktion (mediehus med bland annat Göteborgs-Posten) där mängder av frilansare inte fick betalt för inarbetad tid, medan de få anställda får betalt av Länsstyrelsen.
 

Lokföraren

Medlem
Ja så kan det förstås vara men det motiverar väl inte att ett tågbolag får bryta mot säkerhetskraven. Blir lite konstigt att motivera det med att Trafikverket också bryter mot reglerna.
Det är inte sagt att Blå tågen faktiskt har gjort något fel. Man skall inte tro på allt man läser :) Inte heller här...

Jag har från ganska säkra källor hört vad som föregått hela historian. Och tyvärr luktar det inte riktigt rumsrent.
 

Hachans

Medlem
Jag hör mycket negativt mot uppstickaren som är med att bryta monopolet. Hoppas blå tåget börjar rulla igen och att det kommer många spännande konkurrenter till SAS.

Menar du MTR? För min del anser jag att Blå Tåget är museiverksamhet som inte hör hemma på spåren i reguljär trafik.

@Lokföraren - åker gärna lok nörd som man är.
 

Valley

Medlem
Lite förtydligande om "Blå Tåget" - Tas över av ny operatör
Hector Rail


Ett förtydligande: Om ett bolag går i konkurs, är det Länsstyrelsen som betalar ut lönen.
Du kanske menade Staten ? Länsstyrelserna har enbart en administrativ funktion för löneutbetalning efter att statliga lönegarantin trätt i kraft
 
Toppen