Senaste nytt

Blå tåget får trafiktillståndet indraget

Korkar igen och korkar igen, de har väl sökt och fått tåglägen på samma villkor som övriga operatörer? Ekonomiskt verkar det inte ha varit så seriöst dock.

Ändå tråkigt. Blå Tåget var så nära premium-känsla man kom på svensk järnväg.

Javisst, så är det. Men jag hade hellre sett att tågläget tilldelades SJ, MTR eller Västtrafik som verkligen behöver det.

Sen delar jag inte din uppfattning om premiumkänsla. Ingen AC, gammal utrustning, oproffsig personal och generellt kasst företag som inte ens kunde betala sin pianist.

Javisst, så är det. Men jag hade hellre sett att tågläget tilldelades SJ, MTR eller Västtrafik som verkligen behöver det.

Sen delar jag inte din uppfattning om premiumkänsla. Ingen AC, gammal utrustning, oproffsig personal och generellt kasst företag som inte ens kunde betala sin pianist.

Nej, ekonomiskt inte så välskött som sagt. Men personligen tycker jag att 60-talsvagnarna som Blå Tåget använde överträffar den komfort som erbjuds av andra operatörer. Och deras restaurangvagn var i en klass för sig jämfört med vad som annars finns inom dagens järnväg.

Nu gör man comeback, med trafikstart 8:e Februari 2021, enligt preliminärt fastställd tågplan. Första veckan går man Fre-Sön och därefter Tor-Sön. Nytt bolag sköter lokdragningen (heter t.o.m. "Draglok AB") och det är väl något nygammalt bolag som ska sköta övrig drift.

Har inte hunnit/orkat kolla vilken väg tåget ska ta, men ändstationerna är Göteborg och Stockholm (Uppsala försvann väl efter ett tag och Västerås kom till).

Gissar att man kommer försöka köra samma koncept som tidigare med fasta priser. Känns som deras lågprisversion, "gröna tåget", blev en mindre lyckad satsning trots bra beläggning. 150-200kr fast pris låter ju lite för bra för att vara sant, och misstänker att man inte vill konkurrera med Flixtrain heller.

OM de sköter sig denna gång så är jag glad att de är åter på svensk järnväg, och så hoppas jag på att de passerat Västerås även fortsatt. Uppskattade den fasta prissättningen (så man slipper förutse varje resa med två månader) och att kunna äta ordentligt ombord.

Toppen