Senaste nytt

Pendeltåg till Arlanda från december 2012

Nja, gå tillbaka och läs på. Hade det funnits bättre erbjudanden hade sådana vunnit. Utköpsklausulen finns och det är garanterat något konsortiet har räknat med. Men fine, låt staten rulla tågen, det brukar ju gå alldeles utmärkt...(ibland blir man mörkrädd).

Bättre erbjudanden fanns kanske inte då med då rådande förutsättningar. Men att staten därför låser in "erbjudandet" i och med 45 års koncession. Det är omöjligt att spå in i framtiden och rent idiotiskt att teckna så långa avtal. När nu framtiden har kommit ikapp verkligen så borde staten titta på att utnyttja utköpsklausulen och, som jag skrev ovan, möjliggöra för konkurrens på bägge stationerna utan riggade ohemula monopolspriser eller andra begränsningar.

Helt idiotiskt att vi skall sitta med ett av världens högsta priser på denna infrastruktur som behövs för att få ner utsläppen på Arlanda.

Jag är för en fri marknadsekonomi men såna här anomalier hör enligt mitt förmenande inte hemma på en sådan.

Bussen via Märsta är ju inte direkt praktisk om man har (mycket) baggage. Det märks på buss 583 att priserna har gått upp och det är många som reser med ganska mycket och stort baggage. Tyvärr är ju inte SL-bussarna gjorda för baggage utan huvudsyftet är att transportera folk till och från sina arbetsplatser på Arlanda. Det märks för övrigt även på pendeltågen mot Märsta att just Arlandaresenärerna ökat i antal och pendeltågen är inte heller byggda för (mycket) baggage. Då dessutom alla gärna skall trängas längst fram i tågen blir det jäkligt packat där :(

Ja, detta har jag också tänkt på. För tio eller rentav bara fem år sen var det nästan folktomt på 583 utanför rusningstid, men nu på sistone är den fullproppad med flygresenärer särskilt från Arlanda - detta trots att flygplatsen aktivt motarbetar det resealternativet. Skulle gärna se att SL expanderade på Arlanda, med en ny direktlinje till Märsta eller varför inte till andra målpunkter i Norrort? Nattetid finns ju redan SL-buss direkt till City.

För övrigt bojkottar jag pendeln till Arlanda just på grund av den bisarra utpasseringsavgiften: jag har besökt många järnvägsstationer vid flygplatser men Arlanda är mig veterligen den enda som tar ut en sådan avgift.

Bättre erbjudanden fanns kanske inte då med då rådande förutsättningar. Men att staten därför låser in "erbjudandet" i och med 45 års koncession. Det är omöjligt att spå in i framtiden och rent idiotiskt att teckna så långa avtal. När nu framtiden har kommit ikapp verkligen så borde staten titta på att utnyttja utköpsklausulen och, som jag skrev ovan, möjliggöra för konkurrens på bägge stationerna utan riggade ohemula monopolspriser eller andra begränsningar.

Helt idiotiskt att vi skall sitta med ett av världens högsta priser på denna infrastruktur som behövs för att få ner utsläppen på Arlanda.

Jag är för en fri marknadsekonomi men såna här anomalier hör enligt mitt förmenande inte hemma på en sådan.
Köper detta men det bevisar ju egentligen bara att staten inte ska pyssla med sådant här...

Visst kan man tycka att priserna är höga men det som erbjuds är enligt min mening en högkvalitativ tjänst. Det är fräscht, rent, snyggt kryddat med trevlig personal och, det viktigaste, synnerligen pålitligt. Sådant måste få kosta.

Visst kan man tycka att priserna är höga men det som erbjuds är enligt min mening en högkvalitativ tjänst. Det är fräscht, rent, snyggt kryddat med trevlig personal och, det viktigaste, synnerligen pålitligt. Sådant måste få kosta.
Det gör inte när man åker med SL, men ändå får man betala 125 SEK för passering.

Ja, och det är ju ett resultat av att staten förhandlat med en kommersiell aktör för x antal år sedan, inte konstigare än så.
Ungefär som dåtidens kinesiska imperiet tecknade 99 års avtal om Hong Kong med Storbritannien eller 50 års avtal om Porkkala i Finland mellan Finland och dåtidens Sovjetunionen.
Det finns gott om exempel av dåliga långa statliga avtal...

Ungefär som dåtidens kinesiska imperiet tecknade 99 års avtal om Hong Kong med Storbritannien eller 50 års avtal om Porkkala i Finland mellan Finland och dåtidens Sovjetunionen.
Det finns gott om exempel av dåliga långa statliga avtal...
Ja, men du måste ju ta i beaktan att det kanske inte hade funnits ett snabbtåg om inte en sådan här mekanism funnits. Hade det varit ett bättre alternativ?

Ja, men du måste ju ta i beaktan att det kanske inte hade funnits ett snabbtåg om inte en sådan här mekanism funnits. Hade det varit ett bättre alternativ?
Det finns säkert andra sätt än att teckna sådant avtal.
Om det hade funnit bättre alternativet just då kan jag inte uttala mig om för jag inte hade flyttat till Sverige än när avtalet tecknades, så känner jag inte till bakgrunden.

Det finns säkert andra sätt än att teckna sådant avtal.
Om det hade funnit bättre alternativet just då kan jag inte uttala mig om för jag inte hade flyttat till Sverige än när avtalet tecknades, så känner jag inte till bakgrunden.
Du missar poängen. Detta är alltså upphandlat och vinnande konsortium det som krävde minst. Något bättre sätt fanns alltså inte då. Det var alltså mitt under brinnande finanskris i Sverige - att detta skulle genomföras och finansieras fullt ut i statlig regi var naturligtvis inte aktuellt (därtill kan jag högst personligen anse att skattemedel i denna omfattning inte ska gå till höghastighetståg till en flygplats, det torde finnas mer angelägna ändamål).

Toppen