Senaste nytt

Pendeltåg till Arlanda från december 2012

Håller med om att avgiften nu börjar bli lite väl hög.Tar oftast vägen via Märsta eller taxi (beroende på hur mycket tid jag har).

Arlanda express kan tydligen höja tillägget med hänvisning till att förre resenärer åker med dem. Jag har för mig att det var trafiklandstingsrådet som gick ut och sa att han ville att staten skulle lösa / bryta A trains 45 åriga koncession för att folk skall kunna åka miljövänligt till överkomliga priser. Låter rimligt tycker jag.

Jag har sagt det förrut och jag säger det igen. Pendeltåget tar eventuellt en och annan kund som annars hade tagit arlanda express från Karlberg/Solna men annars tar de nog fler resenärer från Flygbussarna/Via Märsta med SL. Om du vill komma till Arlanda på 20 min tar du knappast pendeln från T centralen.

A train är ett privat företag, men de har fått extremt lukrativa offentliga lån för sin verksamhet så lite krav tycker jag ändå är rimligt.

Hade klarat mig med 37:- om jag åkt via Märsta och från mig tar det 48 minuter.

Nu blev det således 157:- och 29 minuter.

Jag kommer se till att alltid ha tid innan flight.

Hem beror på hur mycket bagage jag har att släpa på...

Arlanda express kan tydligen höja tillägget med hänvisning till att förre resenärer åker med dem. Jag har för mig att det var trafiklandstingsrådet som gick ut och sa att han ville att staten skulle lösa / bryta A trains 45 åriga koncession för att folk skall kunna åka miljövänligt till överkomliga priser. Låter rimligt tycker jag.
Då kan vi nog glömma den här typen av projekt i framtiden är jag rädd.

Hade klarat mig med 37:- om jag åkt via Märsta och från mig tar det 48 minuter.

Nu blev det således 157:- och 29 minuter.

Jag kommer se till att alltid ha tid innan flight.

Hem beror på hur mycket bagage jag har att släpa på...

Bussen via Märsta är ju inte direkt praktisk om man har (mycket) baggage. Det märks på buss 583 att priserna har gått upp och det är många som reser med ganska mycket och stort baggage. Tyvärr är ju inte SL-bussarna gjorda för baggage utan huvudsyftet är att transportera folk till och från sina arbetsplatser på Arlanda. Det märks för övrigt även på pendeltågen mot Märsta att just Arlandaresenärerna ökat i antal och pendeltågen är inte heller byggda för (mycket) baggage. Då dessutom alla gärna skall trängas längst fram i tågen blir det jäkligt packat där :(

Då kan vi nog glömma den här typen av projekt i framtiden är jag rädd.
Eller så genomförs de på någorlunda mer överblickbara villkor, tidsmässigt i detta fall, förhoppningsvis.

Att erhålla monopolställning i ett halv sekel är absurt.

Men jag håller med principiellt att ingång avtal skall hållas. Nu skulle dock troligen en lösning där staten köper ut A train innebär en rejäl slant i ersättning för att de inte skall bli tal om avtalsbrott. Det kostar att teckna dåliga avtal tyvärr.

Lös ut A train, öppna upp för fri konkurrens med flera operatörer på direkt spåren samt Inga extra avgifter på pendel fjärrtåg och vips har utsläppen på Arlanda reducerats då taxi trafiken minskat.

MP? Var är ni? Gör nåt vettigt istället för att gaffla om flygskatter.

Eller så genomförs de på någorlunda mer överblickbara villkor, tidsmässigt i detta fall, förhoppningsvis.

Men jag håller med principiellt att ingång avtal skall hållas. Nu skulle dock troligen en lösning där staten köper ut A train innebär en rejäl slant i ersättning för att de inte skall bli tal om avtalsbrott. Det kostar att teckna dåliga avtal tyvärr.

Lös ut A train, öppna upp för fri konkurrens med flera operatörer på direkt spåren samt Inga extra avgifter på pendel fjärrtåg och vips har utsläppen på Arlanda reducerats då taxi trafiken minskat.

Eller gör som i Kina.
Behåller avtalet men ändrar lagen.

McDonalds som fanns vid ingången av Wangfujing street hade ett väldigt långt avtal med Beijing staden men när Beijing staden ville göra om stadsdelen ändrade de reglerna (lagen), så McDonalds fick flytta på sig...

Nja, gå tillbaka och läs på. Hade det funnits bättre erbjudanden hade sådana vunnit. Utköpsklausulen finns och det är garanterat något konsortiet har räknat med. Men fine, låt staten rulla tågen, det brukar ju gå alldeles utmärkt...(ibland blir man mörkrädd).

Toppen