Intressant det där med Tu-104, har ett minne av det problemet. När det gäller Tu-144 säger jag egentligen såhär att den var en helt OK maskin, dock rådde ett starkt motstånd inom Aeroflot mot hela SST-tanken samtidigt som haveriet i Paris var ett hårt bakslag. Det finns ju diverse olika förklaringar till den händelsen men den mest sannolika är att piloterna försökte undvika en mid-air collision med en Mirage och därmed gjorde en brant dykning som överbelastade strukturen, en vinge bröts loss och haveriet inträffade.
För min egen del har jag inga problem att flyga med amerikanska, brasilianska, europeiska, kanadensiska, kinesiska eller indonesiska flygplanstyper då säkerhetsnivån, utveckling, testande och allt utvecklats enormt sedan 50/60-talet. Det skedde en hel del saker under den första tiden med jet - framförallt väderfenomen som spelade ett spratt (t.ex den Boeing 707 som flög in i ett åskväder, slungades uppåt och sedan gick in i vertikal dykning och slog ner i Everglades) ihop med diverse problem relaterade till ny och oprövad teknologi.
Dock måste jag ju säga att respektive tillverkare ändå lyckades bra när jet exempelvis blev en standard (Boeing 707, de Havilland Comet 4, Douglas DC-8, Tupolev Tu-104A/B/E var lyckade, 707 och DC-8 mest framgångsrika dock).
För min egen del ser jag fram emot att flyga Comac C919 och Irkut MC-21 i framtiden. Även SSJ100 med Pininfarina-kabinen ser jag fram emot att prova.