Senaste nytt

Boka First Class med EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher

Viking75

Medlem
Jag skulle vilja ta mig och fru Viking75 till New York i första klass, säg ca 12 januari o hem den 15 januari. Jag har aldrig bokat Award first och undrar om ni har några bra förslag för mig att söka? Vilka flyg och flygplatser bör jag kolla?
 

Dr. Miles

Expert
Jag skulle vilja ta mig och fru Viking75 till New York i första klass, säg ca 12 januari o hem den 15 januari. Jag har aldrig bokat Award first och undrar om ni har några bra förslag för mig att söka? Vilka flyg och flygplatser bör jag kolla?
Om du flyger från Europa, det finns bara två flygbolag att välja mellan. Lufthansa och United.
SWISS First class award kan man inte boka med SAS EuroBonus poäng och man får inte flyga via Asien till Nordamerika som en awards poängkostnad.

Tackar, vi kommer vara borta cirka två veckor så tänker nog att vi kan stryka antingen Bangkok alt Tokyo.
Vad tror du om när vi skall boka biljett? Iom att LH släpper sina två veckor innan skall vi försöka hitta Thai/ANA redan nu för att sedan försöka boka om? Är det möjligt att även möjligt att byta routing efter man bokat?
Jag är inte så inne på First class award (Business class award räcker för mig) men om ni vill flyga i First class så mycket så möjligt, boka andra segmenter (t ex mellan Tokyo-Bangkok/Singapore v.v. med THAi/ANA samt Tokyo->Europa med ANA) i First class så mycket som möjligt och boka Frankfurt->Tokyo i Business class i början.
Har du tur får ni två First class awardplatser på Frankfurt->Tokyo senare och boka om befintliga bonusresan.
 

Flyger

Ny medlem
Jag är ny när det gäller att boka award resor utanför Sas och är nu sugen på att boka First Class.

Det jag är sugen på är att boka Arlanda - Frankfurt/London/Munchen - Bangkok - Sydney - Auckland med Thai och Air New Zeeland. Eftersom jag läst alla posters i denna tråd samt alla i "SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2016)" så tror jag att denna routing är OK.

Men det jag inte vet är om det är OK att stanna först ~1 vecka Nya Zeeland sedan, 1~vecka i Sydney samt sist 2 veckor i Bangkok??

I denna resa kommer jag och min fru åka med vårt lilla barn som kommer vara under 1 år i Februari 2017 när vi tänkte resa.

Går det boka infant i Thai First?
Behöver det finnas 3 lediga platser (inkl. vår infant) för oss eller räcker det med 2?
Vad kostar det i poäng och pengar för vår infant för denna resa?

Tack på förhand.
 

Jay

Medlem
Jag är ny när det gäller att boka award resor utanför Sas och är nu sugen på att boka First Class.

Det jag är sugen på är att boka Arlanda - Frankfurt/London/Munchen - Bangkok - Sydney - Auckland med Thai och Air New Zeeland. Eftersom jag läst alla posters i denna tråd samt alla i "SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2016)" så tror jag att denna routing är OK.

Men det jag inte vet är om det är OK att stanna först ~1 vecka Nya Zeeland sedan, 1~vecka i Sydney samt sist 2 veckor i Bangkok??

I denna resa kommer jag och min fru åka med vårt lilla barn som kommer vara under 1 år i Februari 2017 när vi tänkte resa.

Går det boka infant i Thai First?
Behöver det finnas 3 lediga platser (inkl. vår infant) för oss eller räcker det med 2?
Vad kostar det i poäng och pengar för vår infant för denna resa?

Tack på förhand.
Liten heads up som du säkert redan känner tillmen NZ har ingen first. Du får bara stanna i Sydney i 24h. Jag tror(inte helt 100) att Thai bara kör Economy och business på Bkk-Akl, vilket gör det ganska ovärt att åka first eftersom att man bara får en sträcka. Dessutom lär det vara snårigt att hitta två platser i first alla datum. En rekommendation är att ni bokar en open jaw, ARN-BKK-AKL//SYD-BKK-ARN i business och löser en separat biljett mellan Auckland och Sydney, dock får ni max 24h i Bangkok.
 

palmen

Moderator
Nu är det dags att planera vinterns resa och det lutar mot att det blir Fillipinerna (Boracay) en vecka sen vidare mot Vietnam (Först Ho Chi Minh sen upp mot Ha Noi).
Nu är frågan hur jag skall tänka med bokning, jag har poäng för F och vill såklart åka F med sambon.
Hur hade ni tänkt gällande bokning, vi är flexibla +-3 dagar och vill åka i februari. Bör vi boka business redan nu för att över huvud taget ha biljetter eller hålla oss kalla med uppgradera till F eller hur hade ni gjort?
Rutterna mellan orterna antar jag vi får köpa separata biljetter?

Om ni har förslag på giltig routing så välkomnas de med för att få god tillgång till 2 F-biljetter.

Tack på förhand!
Försök redan nu att hitta platser i F på Asiana/Thai/ANA för att säkra en bokning, om du har tur kan det eventuellt släppas Lufthansa First också.
Jag skulle försöka hitta Frankfurt-Tokyo med ANA/Lufthansa i business (hittar du 2 ANA F på sträckan boka omgående), 14 dagar innan letar du First med Lufthansa.
Tokyo-Singapore med ANA F
Singapore-Manilla med Singapore Airlines C (finns även F men väldigt svårt att hitta enbart 1 plats).

Hemresa bokar du sedan Ho Chi Minh - Bangkok med Thai C
Bangkok - Tokyo i Thai F eller Bangkok - Seoul med Thai C
Tokyo-Frankfurt med ANA F (svårt att hitta 2 platser i F) eller Seoul - Frankfurt med Asiana F (jag hade nog valt Asiana F)
 

palmen

Moderator
Jag är ny när det gäller att boka award resor utanför Sas och är nu sugen på att boka First Class.

Det jag är sugen på är att boka Arlanda - Frankfurt/London/Munchen - Bangkok - Sydney - Auckland med Thai och Air New Zeeland. Eftersom jag läst alla posters i denna tråd samt alla i "SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2016)" så tror jag att denna routing är OK.

Men det jag inte vet är om det är OK att stanna först ~1 vecka Nya Zeeland sedan, 1~vecka i Sydney samt sist 2 veckor i Bangkok??

I denna resa kommer jag och min fru åka med vårt lilla barn som kommer vara under 1 år i Februari 2017 när vi tänkte resa.

Går det boka infant i Thai First?
Behöver det finnas 3 lediga platser (inkl. vår infant) för oss eller räcker det med 2?
Vad kostar det i poäng och pengar för vår infant för denna resa?

Tack på förhand.
Det är inte tillåtet att stanna på 3 ställen på er resa, max du kan få ut är 2 olika destinationer om du bokar en open jaw (utresa till Sydney och hemresa från Auckland, eller tvärt om). Bangkok kommer du inte kunna klämma in att ha stopp med än 24h på.
 

palmen

Moderator
Jag skulle vilja ta mig och fru Viking75 till New York i första klass, säg ca 12 januari o hem den 15 januari. Jag har aldrig bokat Award first och undrar om ni har några bra förslag för mig att söka? Vilka flyg och flygplatser bör jag kolla?
Lufthansa är typ det enda vettiga valet om du vill till Nordamerika, boka in något redan nu i business om ni kommer att åka oavsett kabinklass och när det är 14 dagar kvar till avresa börjar du leta efter Lufthansa F till östkusten i USA, kan vara så att det inte öppnas till New York men är oftast enkelt att hitta till Chicago, Boston, Washington och lägga till en resa inrikes i domestic first.
 
Toppen