Senaste nytt

Vilka udda flygplan har du åkt med?

"The Singapore Airlines -500 is the first plane to include a corpse cupboard, a special locker on an airliner designed for storing the body of a passenger who dies during the flight.[58]" enligt Wikipedia

Vet inte om det räknas, men; SAS DC-8 över Atlanten (slutet 60-talet/70-talet), L1011, en del olika propellerplan som jag inte kommer ihåg beteckningen på just nu, bland annat de som flögs av Linjeflyg på sin tid. Lite mer nyligen Orly - Grenoble, nåja för fem sex år sedan i en liten sak som bullrade förfärligt.

Flög till Kuala Lumpur, för vidare byte, med KLM i en B747 Combi, halva planet ämnat för frakt. Ingen direkt angenäm upplevelse i och med att vi hamnade på sista raden (gick inte fälla sätena).

Någon skrev DC-10 och MD-11; själv har jag åkt med dessa både när SAS hade ett par stycken, med KLM nyligen från YUL - AMS och med Thai CPH - BKK för några år sedan. Det är väl en modell som är på väg ut som jag förstått, används väl mest för frakt numera.

14:40 är ju faktiskt gripbart att tänka sig, men att lägga på 5h på det är svårt att hantera. Helt galet långt. Skulle helt klart vilja prova EWR-SIN en dag.

Nästan ett dygn i luften alltså.... det låter ju nästan bisarrt (men ändå lite coolt:p). Synd att det inte finns så många turer från Europa som är så långa... Jag tror att Air France, från CDG till Santiago de Chile, är den längsta sträckningen...? (14h 30min).

Men man måste ju åka Business eller First på en sådan flygning, allt annat vore ju tortyr... Det lär väl antagligen inte vara gratis?

Billigaste långflygningen i Business borde väl vara CPH-CAI-NRT med Ethiopian... Kostar väl ca 15.000kr T/R och CAI-NRT tar nästan 15h...:)

PS. Å andra sidan tog en färd med Zeppelinare mellan Berlin & New York 10 dygn:D

Last edited:
Men man måste ju åka Business eller First på en sådan flygning, allt annat vore ju tortyr... Det lär väl antagligen inte vara gratis?

Det finns bara Business Class ombord. Dom tog bort Premium Economy ganska snabbt för det lönade sig inte. A340-500 klarar inte vikten av First Class Suites så därav 100st Business Class säten ombord.

Tror det var en Avies BAe Jetstream 32 (kan ha varit en beechaft också) mellan Pajala - Luleå för några år sedan (eller ganska många) och jag var livrädd, det lät och skakade otroligt mycket. Så mycket att jag nästan trodde vi skulle krasha, var helt svettig när vi till slut landade i Luleå.

Toppen