Senaste nytt

Vilka udda flygplan har du åkt med?

Billigaste långflygningen i Business borde väl vara CPH-CAI-NRT med Ethiopian...
Jag antar att du menar Egyptair. ;)

Kostar väl ca 15.000kr T/R och CAI-NRT tar nästan 15h...:)
Flygtiden av Kairo->Tokyo är ca 12 timmar, Tokyo->Kairo är däremot 14 timmar 20 minuter.
Singapore-London är längre avstånd än Tokyo-Kairo men Tokyo-Kairo tar längre tid att flyga.
Det är pga de flyger lite norr om Nordkorea för att undvika just det landet och tar lite längre tid än om de flög kortaste vägen.

Säker på det? OSD bana var ca 1800-1900m innan förlängningen till 2500m 1999 och hade M80/737 dispens för hinderfrihet. Låter kort för en Scanair DC8-63 men det kanske går med lite bränsle/last.
LAX-löftet var lätt skarvat isåfall...

Är inte 100, det var ju några år sedan:), men med tanke på att vi flög till GOT, så var nog planet inte så fulltankat.

Jag antar att du menar Egyptair. ;)

Flygtiden av Kairo->Tokyo är ca 12 timmar, Tokyo->Kairo är däremot 14 timmar 20 minuter.
Singapore-London är längre avstånd än Tokyo-Kairo men Tokyo-Kairo tar längre tid att flyga.
Det är pga de flyger lite norr om Nordkorea för att undvika just det landet och tar lite längre tid än om de flög kortaste vägen.

Haha. Man ska nog låta bli att skriva inlägg när man är stressad.... givetvis ska det stå Egypt Air :)

Om CAI-NRT vs NRT-CAI= Det förklarar ju en del.... kollade antalet miles på GC map, och tyckte 14h 20min verkade långt...men nu vet jag varför ! :)

En annan rutt som var förvånansvärt lång var den mellan Tel Aviv och Los Angeles...över 15h.. Längsta jag flugit är 13h 30min mellan LAX och IST :)

Jag flög Novairs Lockheed L-1011 TriStar ARN-HKT 1999, Nothwest Airlines DC-10 AMS-MEM 2006 & KLM MD-11 AMS-SFO 2010.
Samtliga...L-1011, DC-10 & MD-11 är widebody 3 motoriga flygplan ungefär jämnstora med A330 och...mycket ovanliga nuförtiden!

IIRC flög jag en MD-11 med Finnair från Peking till Helsingfors för en sex-sju år sedan. Detta i stort sett längst bak i eco, vill minnas det som en av de värsta flighter jag genomlidit på grund av flygbullret.

A380 på en av de första Lufthansa flygningarna, SFO-FRA. Inge udda numera men då känndes det stort.

HKP3 mellan vännäs och vindeln... men de "flygplatserna" hade inte någon kod så det räknas nog inte. :)

Lägger till Bell 206B Jet Ranger III till listan över flugna farkoster. Att man ska vara 38 år gammal första gången i en helikopter känns fuskigt när sonen, som följde med, inte ens är 38 månader. Rutten? Tour över Tjolöholmsområdet under Tjolöholm Classic Motor i helgen. Trevlig upplevelse. Nästa gång blir det mellan Nice och Monaco, över Las Vegas eller på Grönland.

"The Singapore Airlines -500 is the first plane to include a corpse cupboard, a special locker on an airliner designed for storing the body of a passenger who dies during the flight.[58]" enligt Wikipedia
Greve Dracula ville inte skrämma folk med pressreleasen att han också planerar ta detta plan på semester. Han får inte flyga under semester, det är facket som forbjuder.:p

Förresten nu var även 747-Combi avklarad, och som bonus detta udda flygplan har inte många åk med än:
500:e E-jet

erj500.jpg

Toppen