Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2016)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ledsen om jag upprepar gamla frågor, men vad gäller vid uppsägning av Amex kort? Spelar det ingen roll eller bör jag fortfarande ha kortet då vouchern används vid en bokning? Om jag vill omboka en resa med voucher vad händer om kortet är uppsagt?

Ledsen om jag upprepar gamla frågor, men vad gäller vid uppsägning av Amex kort? Spelar det ingen roll eller bör jag fortfarande ha kortet då vouchern används vid en bokning? Om jag vill omboka en resa med voucher vad händer om kortet är uppsagt?

Har du fått din voucher så är den din oavsett om du har kortet kvar eller inte, gör du en ombokning efter du säger upp kortet så är vouchern fortfarande lika mycket din när du gör en ombokning. :)

Därför svaret står i första inlägget. :)

Du kan behålla vouchern även efter uppsägning av kortet.

Inte så insatt i bonussystemen för de olika kreditkorten och hoppas att någon av er här på forumet kan hjälpa mig. :)

När ni pratar om dessa 2-4-1 biljetter, gäller de bara SAS och Star Alliance? Kollade lite på SAS EuroBonus American Express Elite Card med en årskostnad på 4000 kr. Vad säger ni, kan det verkligen vara lönsamt för mig som spenderar typ 300 000 SEK per år gällande betalning med kort. Under ett år reser vi normalt en långresa, ofta till asien, några inrikesresor samt kanske tre inom europa. Vi reser med olika flygbolag, dvs inte alltid med SAS och Star Alliance.

Tack på förhand!

• Gilla
Reactions: Gus
Inte så insatt i bonussystemen för de olika kreditkorten och hoppas att någon av er här på forumet kan hjälpa mig. :)

När ni pratar om dessa 2-4-1 biljetter, gäller de bara SAS och Star Alliance? Kollade lite på SAS EuroBonus American Express Elite Card med en årskostnad på 4000 kr. Vad säger ni, kan det verkligen vara lönsamt för mig som spenderar typ 300 000 SEK per år gällande betalning med kort. Under ett år reser vi normalt en långresa, ofta till asien, några inrikesresor samt kanske tre inom europa. Vi reser med olika flygbolag, dvs inte alltid med SAS och Star Alliance.

Tack på förhand!

Sett till din spendering så får du på ett kalenderår 60.000 poäng till ditt SAS Eurobonuskonto. Med 2-4-1 voucher så räcker det bla till en tur- och retur till USA i SAS Go för två personer, alternativt 6 st tur- och retur inrikesresor med SAS.

Till ditt kort kan du ansluta upp till 4 extrakort och på så sätt tjäna ytterligare poäng.
Du får också 20.000 baspoäng och blir per automatik silvermedlem. Tjänar du ytterligare 25.000 så blir du Eurobonus guldmedlem.

Årsavgiften är visserligen något högre än liknande kort men jämfört med att AMEX Premium (15 poäng / 100 kronor, endast 1 voucher 2-4-1 efter 150 k spendering) så tycker jag att Elitekortet vinner, speciellt om man är fler i familjen.

Tack! Är det även lönt om jag bara kommer upp i typ 150 000 kr per år i betalningar med kortet? Är det inte så att många ställen inte tar Amex?

Se det som så här;

Prisskillnaden mellan AMEX ELITE och AMEX Premium är 3.000 kr.

- Vid spendering av 150.000 kr så får du 7.500 fler poäng med elitekortet.

- du blir automatiskt silvermedlem med tillhörande förmåner

- upp till 4 extrakort ingår utan kostnad (premium 1)

- 6.000 fler poäng för tecknande av kort.

- tillgång till concierge lifestyle services

Värdesätter du ovanstående till mer än 3.000 kr så är det ett enkelt val.

Angående acceptans av AMEX hos handlare så upplever jag att det blir bättre o bättre. Med izettle går det även i torghandeln.

Jag skrev just ett inlägg i en annan tråd om lönsamheten i Elite-kortet
Har man inte Amex Elite sedan innan och skaffar det så kan man teoretiskt köpa First för 4 passagerare till t ex USA tur och retur för 30 870 kr + skatter och avgifter (ca 16 000 kr), + 4 000 kr kortavgift. Pris per person 12 717,50 kr, vilket får anses vara fenomenalt billigt.
(om jag räknar rätt nu på kvällskvisten, är rätt seg i huvudet)

Ovanstående gäller om man mot en avgift för över pengar via en tjänst som heter Betalo. Total avgift då 30 870 kr. Men om man ändå ska använda kortet på saker som man ändå skulle köpt så minskar den summan. Så ja, det är en bra deal att skaffa Amex Elite om man gillar att flyga och gillar att flyga bekvämt. Champagnen, limon och kaviaren ingår i priset. :)

Last edited:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen