Senaste nytt

COOP Medmera mer

Undrar hur många som har sagt upp sina Medmera kreditkort, de flesta här men tex. har min mor sagt upp Med mera betal före eftersom det vart avgift på det. Vi får hoppas att det är tillräckligt många för att de inser och sätter in förbättringar i programmet igen.

Nu fick jag hem uppsägningsblanketten, och man ska fylla i hur man vill ha tillgodohavande utbetalat. Får man tillbaka någon del av innestående årsavgift?

Satt länge i telefonkö till kundtjänst då webtjänsten inte fungerade för kontoutdraget.
Kommer fram och blir lovad utdrag postade till mig. (Behöver dem nu men second best får duga)
Vill bli kopplad till poängavdelningen då jag sett att flera köp/betalningar via Betalo inte gått in och poäng saknas.
Blir kopplad och i väntan på att komma fram blir jag indikerad ett annat inkommande samtal, ett -08 nummer.
Eftersom jag väntar samtal som jag inte gärna vill missa avslutar jag kön till poängavdelningen för detta samtal.

Lite irriterande när jag då får höra en automatisk röst - från Coop... Som undrar om jag vill svara på några frågor angående tidigare samtal.

Får väl passa på att fråga här hur det gick för er andra som upptäckte saknade poäng?
Hur precisa behövde ni vara? La de på poäng lite på en höft eller var ni tvungna att exakt redovisa vilka poäng som saknades?
Jag fick nog aldrig riktigt kläm på hur den där proceduren med saknade poäng fungerade och nu när Coop ändrat till hälften poäng för köp utanför Coop så fungerar den väl inte korrekt?

Tänker jag rätt:

Om jag handlar på Coop för 10000kr och drar Coop MedMeraMer MasterCard får jag 20000 Coop poäng som jag kan växla till 2000 Eurobonus poäng. Om jag istället hade dragit Coop Medlemskortet och betalat med SAS Amex Elite så hade jag fått 10000 Coop poäng och 2000 Eurobonus poäng.

Så om jag inte värdesätter fria uttag i utlandet etc så kan jag lika gärna säga upp kortet?

Om jag vill betala räkningar via Betalo så kan jag lika gärna använda Amex då det är ganska bra värde för de Eurobonus poäng man drar in (i mitt fall ca 2000 varje månad) för 1% högre avgift än om jag betalar med Visa eller Mastercard... korrekt?

Tänker jag rätt:

Om jag handlar på Coop för 10000kr och drar Coop MedMeraMer MasterCard får jag 20000 Coop poäng som jag kan växla till 2000 Eurobonus poäng. Om jag istället hade dragit Coop Medlemskortet och betalat med SAS Amex Elite så hade jag fått 10000 Coop poäng och 2000 Eurobonus poäng.

Så om jag inte värdesätter fria uttag i utlandet etc så kan jag lika gärna säga upp kortet?

Om jag vill betala räkningar via Betalo så kan jag lika gärna använda Amex då det är ganska bra värde för de Eurobonus poäng man drar in (i mitt fall ca 2000 varje månad) för 1% högre avgift än om jag betalar med Visa eller Mastercard... korrekt?
Du tänker rätt!
Om du bara är poängen du är ute efter så kostar det lika mycket att köpa poängen direkt hos SAS som man får betala för dem hos Betalo om du använder Coop-kortet.

Tänker jag rätt:

Har inte Betalo normalt sett en avgift på 2,5% för betalningar med AmEx och 1% för Coop MedMera Mer?

Har inte Betalo normalt sett en avgift på 2,5% för betalningar med AmEx och 1% för Coop MedMera Mer?
Jo, men kampanj till siste augusti med 2.1% på Amex (tror jag det var)
Betalo Coop räkningar för 100 000 kr, 1 000 kr avgift. Ger 5 050 Eurobonuspoäng. 5,05 poäng per avgiftskrona eller 19,80 öre per poäng.
Betalo Amex räkningar för 100 000 kr, 2 100 kr kampanjavgift. Ger 20 420 Eurobonuspoäng. 9,72 poäng per avgiftskrona eller 10,29 öre per poäng.
Betalo Amex räkningar för 100 000 kr, 2 500 kr ordinarie avgift. Ger 20 500 Eurobonuspoäng. 8,20 poäng per avgiftskrona eller 12,20 öre per poäng.
Köpa poäng SAS, kampanj med 15 % rabatt. 1 700 kr ger 10 000 Eurobonuspoäng. 5,88 poäng per avgiftskrona eller 17 öre per poäng.

Slutsats: Behöver man poäng och värderar dem till mer än 10,29 öre per poäng så betala med Amex på Betalo innan siste augusti så man får de poäng man behöver. Om man behöver mer spend för att nå en voucher så blir marginalkostnaden för poängen bara hälften, dvs 5,15 öre per poäng, men då endast i de fall då man annars inte skulle nått upp till vouchern. Och förutsatt att man faktiskt använder vouchern osv.

Har man inte Amex Elite sedan innan och skaffar det så kan man teoretiskt köpa First för 4 passagerare till t ex USA tur och retur för 30 870 kr + skatter och avgifter (ca 16 000 kr), + 4 000 kr kortavgift. Pris per person 12 717,50 kr, vilket får anses vara fenomenalt billigt.
(om jag räknar rätt nu på kvällskvisten, är rätt seg i huvudet)

[ / OT ]

Toppen