Senaste nytt

Erfarenheter att resa med små barn?

johan_fbg

Medlem
Är det en open-jaw? Isf brukar det väl vara lite problem att ändra när resan har påbörjats... och lägga till passagerare även infant in lap....

Ännu mer komplicerat faktiskt, två double-open-jaw där båda första benen redan är använda. Saxad biljett alltså.

Hur som helst, ringde Lufthansa och det gick bra, fick betala strax under 800:- för bägge sträckorna. (GOT-FRA-CGN / CGN-MUN-GOT)
 

falling

Medlem
Har en fundering angående att resa med en ca 1,5 åring. Under 2 räknas de ju som infant, men frågan är: vill man verkligen ha barnet i knät så länge (nu tänker jag alltså på minst ett par timmars flygning, inte Stockholm - Göteborg)?

Reste med grabben när han 7 månader och kunde ligga i bassinet - helt perfekt. Men nu fyller han snart ett år och tanken lockar inte alls. Inte ens i business med gott om plats känns det lockande, hur gör man när man ska äta och fäller fram bordet... Sätter ner ungen på golvet? Lär ju knappast uppskattas milt sagt. Jag lutar mer åt att boka en egen plats åt honom, men är det någon som provat att ha barn i den åldern i knät på en longhaul (med tanke på amex 2-4-1)?
 

JohanA

Medlem
Har en fundering angående att resa med en ca 1,5 åring. Under 2 räknas de ju som infant, men frågan är: vill man verkligen ha barnet i knät så länge (nu tänker jag alltså på minst ett par timmars flygning, inte Stockholm - Göteborg)?

Reste med grabben när han 7 månader och kunde ligga i bassinet - helt perfekt. Men nu fyller han snart ett år och tanken lockar inte alls. Inte ens i business med gott om plats känns det lockande, hur gör man när man ska äta och fäller fram bordet... Sätter ner ungen på golvet? Lär ju knappast uppskattas milt sagt. Jag lutar mer åt att boka en egen plats åt honom, men är det någon som provat att ha barn i den åldern i knät på en longhaul (med tanke på amex 2-4-1)?
1-2 år är den knepigaste åldern anser jag. Upp tom ett får de oftast plats i basinett, som du säger. Över två år så klarar de att sitta i egen stol och underhålla sig själva en stund, tex kollar på iPad, äter lite eller bara lyssnar på en saga. 1-2 år är de halvvilda, lyssnar och förstår inte riktigt så man kan heller inte bli arg på dem. Mitt tips är ändå, köp en businesstol. Flög med 3.5 åring till/från USA i somras i business, valde nattflighter så hon sov gott nästan hela vägen.
 

andersl

Medlem
Har en fundering angående att resa med en ca 1,5 åring. Under 2 räknas de ju som infant, men frågan är: vill man verkligen ha barnet i knät så länge (nu tänker jag alltså på minst ett par timmars flygning, inte Stockholm - Göteborg)?

Reste med grabben när han 7 månader och kunde ligga i bassinet - helt perfekt. Men nu fyller han snart ett år och tanken lockar inte alls. Inte ens i business med gott om plats känns det lockande, hur gör man när man ska äta och fäller fram bordet... Sätter ner ungen på golvet? Lär ju knappast uppskattas milt sagt. Jag lutar mer åt att boka en egen plats åt honom, men är det någon som provat att ha barn i den åldern i knät på en longhaul (med tanke på amex 2-4-1)?

Vi flög ARN-ZRH-BKG-DPS, DPS-SIN-FRA-ARN för några veckor sen med vår dotter som då var 13 månader, alla flighter i business. Kort sammanfattning:

ARN-ZRH med Swiss, blockat mitt säte så inga problem där.

ZRH-BKG-DPS med Thai. Thai har 6 månader som max ålder för bassinet (ingen vikt gräns), men det fanns gott om lediga platser på bägge flighterna så hon kunde sova i sin egen stol.

DPS-SIN med Singapore, fullt i business, ingen bassinet. Men suverän crew som direkt frågade om vi ville äta middag i omgångar, och jag fick min mat serverad bara några minuter efter fasten seatbelt släckts. Enkel lösning på "mat problematiken" :)

SIN-FRA med Lufthansa, som har 14kg som gräns för bassinet, så där kunde hon sova i lugn ro när vi åt. Och när vaken sitta i knät och titta på djungel boken. Även här mycket bra och omtänksam crew.

FRA-ARN med Lufthansa och blockat mitt säte, så inga problem här heller.

Så jag skulle säga att det beror en hel del på vilken sträcka och flygbolag om det funkar bra eller ej.
SAS har ju t.ex 11kg som gräns för bassinet. Så det är rätt så olika regler på olika bolag.
 

niksal

Medlem
Flyger du ensam? Då blir det knepigt. Om ni är två, ät i omgångar. Om du är ensam så förstår jag inte vad det skulle hjälpa med en egen stol. Min grabb på dryga ett skulle inte hållas där 10 sekunder oberoende av underhållning.

Vi flyger efter jul till Singapore, har uppgraderat oss till business till mig, frun, 3,5åringen och han som då är 19 månader är som infant. Nattflyg, vi räknar med att äta i omgångar med frun och att han som är några månader knappt 4 år antingen sover eller ser på ipad. Inte en njutning, men försöker göra det bästa av situationen.
 

falling

Medlem
DPS-SIN med Singapore, fullt i business, ingen bassinet. Men suverän crew som direkt frågade om vi ville äta middag i omgångar, och jag fick min mat serverad bara några minuter efter fasten seatbelt släckts. Enkel lösning på "mat problematiken" :)

SIN-FRA med Lufthansa, som har 14kg som gräns för bassinet, så där kunde hon sova i lugn ro när vi åt. Och när vaken sitta i knät och titta på djungel boken. Även här mycket bra och omtänksam crew.

Så jag skulle säga att det beror en hel del på vilken sträcka och flygbolag om det funkar bra eller ej.

Tack, bra tips det där med att kolla vilken vikt som tillåts, det öppnar en del möjlighter. Trodde det var 10 kg rakt över...
 

falling

Medlem
Flyger du ensam? Då blir det knepigt. Om ni är två, ät i omgångar. Om du är ensam så förstår jag inte vad det skulle hjälpa med en egen stol. Min grabb på dryga ett skulle inte hållas där 10 sekunder oberoende av underhållning..

Vi är två, tanken med en egen stol var bara att kunna lösa problemet var han ska vara när man äter. Och du har nog rätt att han ändå inte är still någon längre stund.

Äta i omgångar verkar vara vettigaste lösningen.
 

Arnel

Medlem
Vi flög med vår nästa 1 åring i somras. Inget att rekommendera då hon var super intresserad av allt och ville pilla och leka "pika bu". Som tur var hade vi förestående flygpersonal ombord som ordnade ett extra säte så att vi kunde turas om och äta. Med kommande unge tar jag nog bilen, tåget eller stannar hemma tills den kommer upp i hantering ålder.
 

niksal

Medlem
Kan tillägga att vi flög från Teneriffa till Helsingfors i mars med grabbarna, då 10 månader (men kunde krypa och ta ett par steg) och precis 3 år. Inklusive tiden på marken satt vi sju timmar i planet A321, eftermiddag till kväll. Skall vi säga så här, det var 100% givet efter den resan att sommaren inte skulle innehålla flyg på över 2 timmar. Inte för att de skulle ha betett sig dåligt, utan för att det skulle vara konstant underhållning i sju timmar för att hålla lugnet. Värre än en tuff dag på jobbet.
 
Toppen