Senaste nytt

Ej tillåtet med ett bonuskort på flyget och annat i loungen

fcx

Medlem
Om jag tex är senator på LH men funderar på att byta till SAS Eurobonus så är ju detta ett hinder för mig att byta bonusprogram till SAS. Jag antar att dom vill ha fler aktiva medlemmar...

Som reglerna i posten ovan ser ut så försöker SAS inte att hindra dig från att gå över från ett annat program till SAS. Det är det omvända som stoppas.
 

SNIFF

Medlem
Jag är på ARN i morgon. Ska fråga även jag om jag hinner förbi loungen... Fakirflighten till TXL.
 

FFlash

Medlem
Och här är en kopia av det pappret som hon hänvisade till. Hann inte studera noga utan gick iväg till min gate

Visa bifogad bild 54649

Den här bilden ger inte heller det rätta svaret heller tycker jag.

Jag har alltså TK Guld kvar tills årets slut som jag vill använda för att komma in in SAS guld lounger. Jag byter alltså FFP från TK till eurobonus var jag är lowly silver.
Veckan innan frågade jag snällt på ARN T5 om jag kan komma in på Guld sidan med mitt TK Gold även om jag hade SAS Plus flyg, och loungekvinnan svarade jajjamän såklart kommer du in. Hon ville dock se TK numret på kortet för att hon knackade in det nånstans i datorn, så det gick inte bara att "vifta" det. Kanske de får betalt då av TK.
Men nu hände det alltså senast att den här andra kvinnan som nekade acces verkade i mitt tycke inte ha koll, men who knows...jag kan nämligen inte fatta staralliacne regler om det står att man får access med guldkort så då ska man inte hitta på egna regler att var i helsike det där ffp numret är inlagt i systemet, jag tycker att det ska räcka med att bevisa man har guldkort, thats it. Var man vill kreditera flyget kan inte ha något med lounge access o göra i mitt tycke, jag kan inte liksom se hur de hänger ihop
 

Dr. Miles

Expert
Den här bilden ger inte heller det rätta svaret heller tycker jag.

Jag har alltså TK Guld kvar tills årets slut som jag vill använda för att komma in in SAS guld lounger. Jag byter alltså FFP från TK till eurobonus var jag är lowly silver.
Veckan innan frågade jag snällt på ARN T5 om jag kan komma in på Guld sidan med mitt TK Gold även om jag hade SAS Plus flyg, och lounge dragon svarade jajjamän såklart kommer du in. Hon ville dock se TK numret på kortet för att hon knackade in det nånstans i datorn, så det gick inte bara att "vifta" det. Kanske de får betalt då av TK.
Men nu hände det alltså senast att den här andra käringen som nekade acces verkade i mitt tycke inte ha koll, men who knows...jag kan nämligen inte fatta staralliacne regler om det står att man får access med guldkort så då ska man inte hitta på egna regler att var i helsike det där ffp numret är inlagt i systemet, jag tycker att det ska räcka med att bevisa man har guldkort, thats it. Var man vill kreditera flyget kan inte ha något med lounge access o göra i mitt tycke, jag kan inte liksom se hur de hänger ihop
Om det är så viktigt att besöka loungen så kan du registrera ditt Turkish Airlines Miles&Smiles Gold kort på boardingkort sedan besöka loungen.
Efter du har besökt loungen kan du gå till check in automater (eller till service disken) och ändra bonuskort nummer.

Hitta på egna regler gör många andra flygbolag också. Kolla vad Singapore Airlines gör med sina awardplatser.
 
  • Gilla
Reactions: pep

Brandten

Medlem
Det här måste jag testa när jag flyger till Dubai (via Istanbul) om någon månad. Har Gold hos TK och SK så ska försöka den andres kort i "fel" lounge.
 
Det går finfint att inte registrera något bonuskort på biljetten och sedan bara dra mitt EBG i automaten för att komma in i loungen. Sedan kan man efterregistrera till önskat frequent flyer program!
 
KLM släpper glatt in mig i Crown Lounge på AMS när jag har mitt statuslösa FB-nummer i bokningen och visar mitt matchade Alitalia Frecia Alata (Skyteam Elite Plus) vid sidan om. Skulle dom inte göra det så skulle jag sluta samla poäng hos KLM Flying Blue, vilket dom nog inte vill. Antar att Italienarna får betala loungebesöken
 

FFlash

Medlem
Gold kort på boardingkort sedan besöka loungen.
Efter du har besökt loungen kan du gå till check in automater (eller till service disken) och ändra bonuskort nummer.

.

Jodå, men jag har råkat ut för del registrering av miles. Det finns risk att IT strular och poäng åker till fel konto. Jag litar helt enkelt inte på IT-system även om rent tekniskt borde det vara ganska safe att först regga EB nummer på boardingkortet och appen, sedan ändra det i appen/automat, och när man kommit in så går man igen in i SAS appen och ändrar till tillbaks till EB. Men att poängen då landar 100% på EB kan man tyvärr inte lita på. Kanske 99,9%
 
Det är väl tyvärr inte helt oväntat att detta varit på gång. Hos Lufthansa har jag från en del förr fått lite morrande om att byta kort i loungen. "Så får man inte göra nu—men självklart hjälper jag dig gärna denna gång." (på äkta tyskt service-minded sätt)

Jag tycker det är hål i huvudet rent utsagt att göra det. Jag förstår anledningarna till att mans om flygbolag vill göra så här, men det är såklart inget jag som resenär uppskattar.

Själv misstänker jag utifrån det SAS-dokumentet att det är bagaget som är den trånga sektorn här (eftersom det används som exempel). Fler bolag vill ta betalt för extra bagage när de tar bort bagage från billiga biljetter, och tjänar väl rätt bra pengar på det med.

För mig är mitt *G ett sätt som alla flygbolagen i alliansen tillsammans säger, "tack för att du väljer oss hela tiden framför andra, det är det vi försöker uppnå med vårt samarbete". Det är trist att se att det knakar så inom Star Alliance att de gränsöverskridande samarbetena betyder allt mindre. Det tar bort den största fördelen jag får ut—ett förenklad och mindre krångligt resande oberoende var jag är i världen (dvs. vilket än bolag jag flyger).

Vi lär väl få se vad som händer framöver... Jag är glad att ett program funkar fint för mig just nu, men den dag man tjänar in tillräckligt för att exempelvis nå både EBG/D och Senator, ja, då blir detta mindre roligt första gången om. Och det är att straffa en frekvent resenär på ett onödigt dumt sätt.

Vilket leder mig igen till att tro att det är silver-förmånerna som egentligen är kruxet i och med att det är lätt att få hos många, och ger baggageförmånen för alldeles för många.
 
Toppen