Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Det som jag gillar SAS är att jag alltid fått ersättning utan nån som helst krångel. Som Gold dock, om det nu påverkar behandlingen.

Nu är jag dock lowly Silver så jag är lite bekymrad vad som kommer att hända med mitt försenad flyg inrikes, för jag är nu Silver och jag märker också att de har bytt till en ny SAS customer care feedback form. SAS IT är ju inte som bäst när det införs nya grejer...

Hoppas på 250€ iaf :)

Och så kom standardmall svaret:

Hi, and thank you for reaching out to us!

We appreciate that you have taken the time to send us your feedback, as this is crucial for us to improve our services.

We would like to help you with your concern as soon as possible, but due to the unusually high volume of traveler feedback our reply will take much longer than usual. Regrettably it is difficult for us at this point to estimate how long it will take, however it could be up to eight weeks. Rest assured, we are doing everything we can to speed up the process by using every available resource we have. We ask kindly for your patience.

Best regards
SAS Customer Care
WE ARE TRAVELERS
----------------------------------------
If you are one of our EuroBonus Diamond or Gold travelers, you will of course be prioritized.

If you have questions before your trip with us or about our loyalty program EuroBonus, please call SAS Customer Contact Center.

Sweden: 0770 727 727/
+46 8 797 4000
Denmark:
+4570102000
Norway: 05400/+47 9150 5400
Finland:
+358 981710062

Other countries click here

Jag är tyvärr varken Gold eller Diamond så jag får väl vänta 8 veckor minst..."unusually high volume of feedback" = den gäller inte den stora mängden positiva feedback som jag gett dem :D

Är det någon som Haft något ärende kring problem under strejken som fått igenom det eller lämnar det flesta det som extraordinär händelse?

Hej,

har en försening med Lufthansa den 8:e juni (LH 2413) där en försening på ca 20 min från Stockholm ledde till missad anslutning (väldigt kort connection time i Munchen, men bokad som en biljett via LHs hemsida) och försening på över 3 timmar till slutdestination. Inkommande plan var sent och därmed även avgången ARN - MUC.

I svaret från LH så säger de att dåligt väder gjorde att de hade pga säkerhetsskäl hade utökade minima. Jag menar att de lätta moln som var knappast skulle vara något hinder, övriga plan gick som vanligt och gissar att detta är ett standardsvar för att slippa betala.

Hur kan man få fram "riktiga" väderförhållanden för att visa att kravet är berättigat?

Tack på förhand för hjälp!

Hej,

har en försening med Lufthansa den 8:e juni (LH 2413) där en försening på ca 20 min från Stockholm ledde till missad anslutning (väldigt kort connection time i Munchen, men bokad som en biljett via LHs hemsida) och försening på över 3 timmar till slutdestination. Inkommande plan var sent och därmed även avgången ARN - MUC.

I svaret från LH så säger de att dåligt väder gjorde att de hade pga säkerhetsskäl hade utökade minima. Jag menar att de lätta moln som var knappast skulle vara något hinder, övriga plan gick som vanligt och gissar att detta är ett standardsvar för att slippa betala.

Hur kan man få fram "riktiga" väderförhållanden för att visa att kravet är berättigat?

Tack på förhand för hjälp!

Det enklaste är väl att få upp hur andra flighter har gått den dagen. För att försenas av väder krävs "en händelse har orsakats av extraordinära omständigheter som inte kunde ha undvikits även om alla rimliga åtgärder vidtagits. Sådana omständigheter kan särskilt förekomma i händelse av politisk instabilitet, meteorologiska förhållanden som omöjliggör flygningen i fråga"

Om andra flyg har gått är det omöjligt för LH att skylla på väder.

Hej BC-Vänner,

Skulle idag rest BCN-FRA-ARN med LH. Planet från BCN skulle lämnat 12:45 men blev stående en timme pga dåligt väder över Marseille + att franska luftfartsmyndigheter var underbemannade och inte kunde hantera lika många plan i luftrummet (????) enligt kaptenen varför vi missade anslutningen i FRA som skulle lämnat 16:05. Vi blev ombokade till SK0674 som skulle lämnat 19:55 men den verkar ha lämnat ARN typ nyss vilket innebär att vi blir minst ytterligare 2 timmar sena.

1.Någon som vet varför planet från ARN lämnade försent ? Inte fått någon info..

2. Har jag ett case? Ordinarie ankomst beräknad 18:10 ..

3. Är det någon som är på FRA och vill sälja mig en snusdosa så finns jag vid T1 gate A38 :D

Last edited:
Hej BC-Vänner,

Skulle idag rest BCN-FRA-ARN med LH. Planet från BCN skulle lämnat 12:45 men blev stående en timme pga dåligt väder över Marseille + att franska luftfartsmyndigheter var underbemannade och inte kunde hantera lika många plan i luftrummet (????) enligt kaptenen varför vi missade anslutningen i FRA som skulle lämnat 16:05. Vi blev ombokade till SK0674 som skulle lämnat 19:55 men den verkar ha lämnat ARN typ nyss vilket innebär att vi blir minst ytterligare 2 timmar sena.

1.Någon som vet varför planet från ARN lämnade försent ? Inte fått någon info..

2. Har jag ett case? Ordinarie ankomst beräknad 18:10 ..

3. Är det någon som är på FRA och vill sälja mig en snusdosa så finns jag vid T1 gate A38 :D

1: Vet inte, ditt flygplan flög senast CPH-ARN och var då hyfsat i tid. Så jag antar att något hänt och de roddat om bland flygplanet. Förmodligen tekniska eller besättningsproblem...

2: Nej, orsaken att du är sen är väder/begränsningar i luftrummet som inte kan lastas flygbolaget..

3: Nej, jag sitter hemma :)

EDIT:
Verkar ha varit förseningar i Tyskt luftrum under dagen också vilket kan gjort att ARN-FRA blev sen.::

EDUU (Karlsruhe ACC)
Several sectors regulated due to Weather CB,s and ATC staffing or capacity.
Moderate to High delays.

EDDF (Frankfurt)
Arrivals regulated due to CBs and expected thunderstorms.
Low to moderate delays.

Jag har ett ärende för en av mina vänners räkning och hans kollegor.
Anledningen till att jag rådfrågar är att jag behöver lite mer kött på benen från någon eller några av er som kanske kan sitta på svaren om exakt vad förseningen berodde på och om det är så att SAS försöker göra en fuling eller och inte öppet förklara varför flyget blev inställt.

24 JULI - SK1429 - ARN-CPH - Dep. Time: 17:10.
24 JULI - SK2697 - CPH-VCE - Dep. Time: 19:40.

De blev 12 timmar försenade till Venedig.
SAS hävdade först att de inte kunde tanka pga åska. Därefter ändrade de anledning till att det inte fanns ledig personal att lasta allt bagage.
När de väl anlände till Köpenhamn fick de ställa sig i kö under en dryg timme för att bli ombokade till ett nytt flyg.
Därefter blev de hänvisade till en ny kö hos en ny Customer Service Agent och vänta i omkring 90 minuter för att få ett hotell över natten.
De fick ett hotell, 100DKR för mat på flygplatsen men inte någonting annat så de har ej blivit erbjudna telefonsamtal, email eller fax osv.

För mig är det ett solklart fall. Men det jag behöver få info om är vilken den interna anledningen till förseningen beror på. @AABack2ARN eller någon annan vänlig och vis medlem på detta eminenta forum kanske kan bidra med detta. :)
Eftersom jag sitter på jobb under fika så vill jag bara dubbelkolla med er om de har rätt till 600 Euro per pax.

Tack för hjälpen och min vän tillsammans med hans kumpaner tackar ödmjukast för hjälpen.
De fick inte allt för mycket sömn på vägen ner och heller inte på vägen hem pga deras yrke.

Ha det fint!
/Smuffe

Det som är rapporterat i Amadeus är följande:

Airport Hour FLIGHT INFORMATION
Arlanda (ARN), Stockholm, Sweden 19:05 ESTIMATED TIME OF DEPARTURE
Arlanda (ARN), Stockholm, Sweden - DELAY AIRCRAFT ROTATION
Arlanda (ARN), Stockholm, Sweden 19:15 LEFT THE GATE
Arlanda (ARN), Stockholm, Sweden 19:29 TOOK OFF
Arlanda (ARN), Stockholm, Sweden 02:05 PLANE IS LATE (IN HOURS MINUTES)
Arlanda (ARN), Stockholm, Sweden - DELAY GROUND HANDLING IMPAIRED BY ADVERSE WEATHER CONDITIONS
Kastrup (CPH), Copenhagen, Denmark 20:23 ESTIMATED TIME OF ARRIVAL
Kastrup (CPH), Copenhagen, Denmark 20:24 AIRCRAFT LANDED
Kastrup (CPH), Copenhagen, Denmark 20:30 ARRIVED

Att det var problem på grund av åska rapporterade även Sweavia om så det får nog anses som en giltig förklaring. Att det sedan köade upp en massa ground handling får man nog också anse som en giltig förklaring.

Flyget LN-RRY kom in till Arlanda som SK1624 i tid.

Huruvida detta innebär att de skall vara berättigade till EUR600 eller inte vet jag inte - det kan nog andra svara på bättre än jag.

SAS interna koder kommer jag dessvärre inte åt.

Toppen