Senaste nytt

Aegean Miles&Bonus Gold

Shit.. Jag upptäckte just något väldigt dåligt... Den flight jag bokade med hjälp av voucher från förra sommaren och ändå nästan fick betala fullt biljettpris för pga skatter och avgifter.... Den ger ingen intjäning i miles, vilket är fine, men den ger heller tydligen inte "ett segment" vilket jag hade räknat med...

Hur är Aegean när det gäller goodwill..? :( Nu är jag ju hemma igen så att klämma in en €19 flight från Aten är liksom inte ett alternativ längre...

Shit.. Jag upptäckte just något väldigt dåligt... Den flight jag bokade med hjälp av voucher från förra sommaren och ändå nästan fick betala fullt biljettpris för pga skatter och avgifter.... Den ger ingen intjäning i miles, vilket är fine, men den ger heller tydligen inte "ett segment" vilket jag hade räknat med...

Hur är Aegean när det gäller goodwill..? :( Nu är jag ju hemma igen så att klämma in en €19 flight från Aten är liksom inte ett alternativ längre...
Om du krediterar flighten till Aegean M&B så skall du få segment/poäng iaf om du använt voucher för eko>business. Enligt rapporter så krediteras det inte alltid automatiskt dock så man få retroregga på deras sida.

Grejen är att det var en voucher för "en helt ny flight för att vi inte hade gardiner mellan business och economy"... Den bokades i klass R som ger 0 intjäning upptäckte jag nu i efterhand när jag undersökte varför inte flighten dök upp på mitt M&B-konto...

Första respons: "Ledsen, du flög i klass R, du måste flyga X miles och 1 segment med Aegean före 23 november för att förnya ditt guldmedlemskap".

Skulle andra bolag vara lika snåla mot fleråriga (ok, bara två år..) guldmedlemmar? Stor risk att jag helt enkelt skiter i M&B och går över till Eurobonus istället om jag inte får det där segmentet, så Aegean håller på att kasta bort hundratals euro per år plus negativ uppmärksamhet (vilket jag påpekat för dem) här bara för att spara...ja vad? Det skulle inte kosta dem nånting alls att goodwill-skänka mig ett segment som jag bevisligen har flugit och betalat dubbelt så mycket som många av deras billigaste biljetter kostar...

Jag försöker inte vifta bort skulden, det är jag som har klantat mig. Men det betyder inte nödvändigtvis att det är klokt att som företagare säga "... jag vill inte ha dina pengar".

Last edited by a moderator:
Första respons: "Ledsen, du flög i klass R, du måste flyga X miles och 1 segment med Aegean före 23 november för att förnya ditt guldmedlemskap".

Skulle andra bolag vara lika snåla mot fleråriga (ok, bara två år..) guldmedlemmar? Stor risk att jag helt enkelt skiter i M&B och går över till Eurobonus istället om jag inte får det där segmentet, så Aegean håller på att kasta bort hundratals euro per år plus negativ uppmärksamhet (vilket jag påpekat för dem) här bara för att spara...ja vad? Det skulle inte kosta dem nånting alls att goodwill-skänka mig ett segment som jag bevisligen har flugit och betalat dubbelt så mycket som många av deras billigaste biljetter kostar...

Jag försöker inte vifta bort skulden, det är jag som har klantat mig. Men det betyder inte nödvändigtvis att det är klokt att som företagare säga "fuck you, jag vill inte ha dina pengar".
Ska de då göra detta för alla? De har satt upp vilka regler som gäller och vad man tjänar. Hundratals euro är inte direkt mycket i sammanhanget heller, det är många som spenderar mer än så utan att ens bli guld hos Aegean.
Att få ihop 2 segment från ARN kostar inte mer än 5-600 kronor, ett tips är att flyga ARN-ATH-LHR eller tvärtom, jag gjorde två sådana bokningar för ca 1000 kronor totalt.

Sitter hemma och planerar lite inför nästa års sommarresa, är det någon här inne som har koll på om denna routing skulle bli godkänd som två enkelresor inom Asien?

27JUN2017 17:25-21:55 NRT-BKK TG677
28JUN2017 09:35-14:55 BKK-DPS TG431

07JUL2017 11:55-14:35 DPS-SIN SQ939
08JUL2017 11:00-19:10 SIN-HND NH842

Sitter hemma och planerar lite inför nästa års sommarresa, är det någon här inne som har koll på om denna routing skulle bli godkänd som två enkelresor inom Asien?

27JUN2017 17:25-21:55 NRT-BKK TG677
28JUN2017 09:35-14:55 BKK-DPS TG431

07JUL2017 11:55-14:35 DPS-SIN SQ939
08JUL2017 11:00-19:10 SIN-HND NH842
Ja, det ska vara giltig routings om du bokar som två enkelresor.

Efter att idag inledningsvis ha mottagits av väldigt tveksamma blickar när jag visade mitt A3-guldkort i samband med incheckning funderade jag på det här med hur antalet A3G-medlemmar ser ut idag. De måste väl ha minskat ganska drastiskt efter att Aegean ändrade reglerna för sina guldmedlemmar? Även om jag fortfarande tycker gränserna är förmånliga, speciellt om man tagit sig in på guldnivå, så är det ju ändå en stor skillnad jämfört med hur det var tidigare. Någon som är mer insatt i detta? Jag blev nyfiken :)

Det har nog minskat markant bland alla som jagar status (typ alla på bysinessclass). Det var ju tidigare inkörsporten till att skaffa sitt första guldkort.
Har man guld nu så är det oerhört lätt att förlänga, räcker med 5 flighter. 4 med Aegean och en med sas longhaul i plus. Förmånerna är också bra med upgrade vouchers. Jag kommer fortsätta förlänga kortet så länge det är så förmånligt. Finns ju några sweetspots i award tabellen också. Enkel inom Asien för 21k poäng i businessclass.

Toppen