[Strejk avblåst] Pilotstrejk på SAS 10-14 juni

Smithy skrev:Jag skrev ingångslönen som styrman och slutlönen som kapten, det tar 30 år att nå toppen på stegen och ökningen är linjär med upphopp varje år. Styrmanslönen är "cappad" vid 56000 efter typ 14 år. Snittlönen hänger då på hur länge man jobbar i bolaget, hur gammal man var när man började, hur länge man är styrman innan befordran till kapten.Klicka för att utvidga...

Känns tyvärr som om du försöker undvika frågan. Det borde vara extremt lätt att redovisa medel- och medianlön för piloter anslutna till SPF anställda av SAS.

Sedan kan man också konstatera att en löneökningen för en styrman från 28.800 kr till 56.000 kr på 14 år UTAN att göra karriär måste vara en av de bästa på arbetsmarknaden.

Smithy skrev:I likhet med andra arbetstagare har vi fredsplikt under gällande avtal och är då begränsade till att vidta åtgärder vid avtalets utgång. Att sitta i avtalslöst tillstånd över sommaren var inte aktuellt.Klicka för att utvidga...
Men ni hade kunnat överenskomma en deal om fortsatt avtal på samma nivå under kortare period för att supportera bolaget och semesterresenärer.

Smithy skrev:4. Piloterna vill flyga, SPF är dumma.Nej, i princip samtliga piloter står bakom föreningens styrelse och stödjer konflikten. SPF är inte någon militant arbetarrörelse sprungen ur Hoffa Erikssons dagar, vi är litet fack utan paraplyorganisation och styrelsen representerar kollektivet väl. Sällan i modern tid har vi slutit upp så mangrant bakom vår styrelse.Klicka för att utvidga...

Smithy skrev:Det kan jag givetvis inte säga här, du får bedöma hur trovärdig jag framstår.Klicka för att utvidga...
Är du nu fackligt anställd / aktiv så blir ju vissa uttalanden av dig mer starka medan vissa uttalanden inte är trovärdiga längre. Är du en del av SPF så måste du ju säga att i princip alla piloter står bakom er.

Johan Hbg skrev:Avtal går väl ut när avtal går ut. Eller?Klicka för att utvidga...
Men dom förlängs eller omförhandlas beroende på parternas önskemål. Man kan be om en förlängningar avtalet med t.ex 6 månader innan förhandling. Kanske är jag naiv men jag förstår inte varför man skall ha så mycket betalt för att köra buss i luften?

Ziplock skrev:Känns tyvärr som om du försöker undvika frågan. Det borde vara extremt lätt att redovisa medel- och medianlön för piloter anslutna till SPF anställda av SAS.Sedan kan man också konstatera att en löneökningen för en styrman från 28.800 kr till 56.000 kr på 14 år UTAN att göra karriär måste vara en av de bästa på arbetsmarknaden.Klicka för att utvidga...
Är väl en karriär i sig det. Utgår då ifrån att arbetsuppgifterna blir mer avancerad etc.

Agö skrev:Varför har ni inte lyckats förmedla det då? Du underkänner ju direkt din egen organisations arbetsinsats här. Den senaste strejken som påverkade mig direkt var tågvärdarna i Öresund. Jag upplevde att gemene man gav sitt stöd till processen även om det innebar rejält med problem för många pendlare. Ni har ju totalt misslyckats med detta.Klicka för att utvidga...

Smithy skrev:Det är korrekt och SPF har senaste dygnet kommit på det.Jag vet ärligt talat inte varför.Klicka för att utvidga...
Bättre sent än aldrig. Om ni på SPF nu kommit på det hur är strategin? Gå ut på bred front för att vinna över opinionen. Tex tidningar, stora forum inriktade mot flyg etc?

ZZZebra skrev:Tack för svaren.Då är alltså sant att SPF avslog dispenserna för charterresenärerna. Jag har svårt att se vad man tjänar på det, sprids snabbt att "ICA-kassörskan kunde inte komma hem och gå tillbaka till jobbet. Därför får hon löneavdrag på sina 17.000 kr/månaden. Men det känns rätt för att piloterna ska höja sin lön med några tusenlappar". Så fungerar ju media.Du sa att uppgiften om 78.000 är fel. Om du så tvärsäkert säger att det är fel så får du faktiskt tala om vad som är rätt. Att ingångslönen är lägre och att det tar lång tid att komma upp till slutlönen har vi förstått. Så vad är genomsnittslönen?I alla sådana här lägen är fakta jättebra, i synnerhet när de kommer från någon med insyn i förhandlingarna!Klicka för att utvidga...

Fast det finns inget rätt, det är beroende av så många variabler att det inte finns ett korrekt svar.

Men lite snabb överslagsräkning ger väl vid handen att om lönen börjar på ~29 och ökar linjärt till ~92 efter 30 år så är man uppe i 78000 efter 23 år. På en 30-35 årig karriär skulle det alltså ge en "genomsnittslön på 78000 plus tillägg" ? Har inte räknat närmare än så annat än jag kommit fram till att den är lägre.

Traveller skrev:Kanske är jag naiv men jag förstår inte varför man skall ha så mycket betalt för att köra buss i luften?Klicka för att utvidga...

Alla har rätt till en åsikt, men om Smithy skall vara kvar så är vi inte betjänta att komma med förklenande omdömen. Det är ett annat skillset för att flyga en Airbus än en Scania ledbuss. Sedan finns det bra och dåliga utövare i alla yrkeskategorier.

Smithy skrev:Det kan jag givetvis inte säga här, du får bedöma hur trovärdig jag framstår.Klicka för att utvidga...
Tack för riktig info om denna strejk, väldigt intressant.

Har varit löjligt låg nivå på denna tråd tyvärr, skulle tro det var avpixlat vi var inne på.

Ziplock skrev:Sedan kan man också konstatera att en löneökningen för en styrman från 28.800 kr till 56.000 kr på 14 år UTAN att göra karriär måste vara en av de bästa på arbetsmarknaden.Klicka för att utvidga...
Kan man lugnt säga. Kan inte begripa varför piloter överhuvudtaget inte skall få sina extremt bra löner justerade då omvärlden förändras. Har tex kollegor inom IT-branschen som hade timtaxa runt 1500-2000:- år 2000, nu ligger de väl i bästa fall runt 1100:-.

ZZZebra skrev:Alla har rätt till en åsikt, men om Smithy skall vara kvar så är vi inte betjänta att komma med förklenande omdömen. Det är ett annat skillset för att flyga en Airbus än en Scania ledbuss. Sedan finns det bra och dåliga utövare i alla yrkeskategorier.Klicka för att utvidga...
Kan aldrig vara fel att "trigga"

Johan Hbg skrev:Tack för riktig info om denna strejk, väldigt intressant.Har varit löjligt låg nivå på denna tråd tyvärr, skulle tro det var avpixlat vi var inne på.Klicka för att utvidga...
Hur menar du "riktig" info? Det är ju ena partens (och kanske ev en enskild pilots) uppfattning som framförs här.

Traveller skrev:Men ni hade kunnat överenskomma en deal om fortsatt avtal på samma nivå under kortare period för att supportera bolaget och semesterresenärer.Klicka för att utvidga...

Det hade ju naturligtvis gått men det hade inte SPF mandat att göra från sina medlemmar. Vi ville ha ett bättre avtal, och det var vad SPF fick i uppdrag att åstadkomma av sina medlemmar.

Smithy tack för att du tar dig tid att skriva, intressant att höra piloternas synvinkel.

Jag förstår att flygbranschen är under enorm förändring, men är inte det något ni mer eller mindre får acceptera? Jag jobbar själv inom finans, där många äldre kollegor har drömlöner, löner som inte längre går att få efter finanskrisen. Det känns väldigt konstigt att sitta brevid kollegor som är 10 år äldre, man utför i princip ett likvärdigt jobb men han tjänar 120k i månaden och man själv tjänar 60. Bonusar på 1-2 årslöner är nu helt borta, nu är man lyckligt lottad om man får 1-2 månadslöner. Hur hade du känt om vi gått ut i strejk? Ditt bank-kort slutar fungera, internetbanken lägger ner, du kan inte betala dina räkningar, ditt företag SAS får problem, då de inte kan sköta sina betalningar osv osv. Jag vet svaret på den frågan - banksvinen som tjänar så bra och bara suger ut samhället, ska de strejka nu också - nä fyfan!

Jag har analyserat SAS som bolag, finansiellt, om oljepriset inte rasat senaste två åren hade SAS idag varit konkurs-mässigt. Hur ställer du er strejk i förhållande till det? Om ni får igenom era villkor och oljepriset rusar närmaste 12 månaderna och SAS går i konkurs, hur känns er strejk då? Någonstans bland dessa frågor och att ni faktiskt har fortfarande löner som man lever väldigt bekvämt på, gör nog att sympatin ifrån oss resenärer ligger på extremt låg nivå. Inte alls att vi hatar er, men det känns som man bör lösa detta utan strejk.

Agö skrev:Hur menar du "riktig" info? Det är ju ena partens (och kanske ev en enskild pilots) uppfattning som framförs här.Klicka för att utvidga...

Det är helt riktigt. Jag är här i egenskap av individuell SAS-pilot.

Agö skrev:Hur menar du "riktig" info? Det är ju ena partens (och kanske ev en enskild pilots) uppfattning som framförs här.Klicka för att utvidga...
Precis, och det förhärskande här har varit arbetsgivarpartens propaganda, så det behövs verkligen något som väger emot. Var och en får ju bedöma själv vad var och en skall tro på....

Johan Hbg skrev:Tack för riktig info om denna strejk, väldigt intressant.Har varit löjligt låg nivå på denna tråd tyvärr, skulle tro det var avpixlat vi var inne på.Klicka för att utvidga...
Det är såklart intressant med information. Däremot så skall du ha klart för dig att det är som mycket annat en partsinlaga.

Smithy skrev:Fast det finns inget rätt, det är beroende av så många variabler att det inte finns ett korrekt svar.Men lite snabb överslagsräkning ger väl vid handen att om lönen börjar på ~29 och ökar linjärt till ~92 efter 30 år så är man uppe i 78000 efter 23 år. På en 30-35 årig karriär skulle det alltså ge en "genomsnittslön på 78000 plus tillägg" ? Har inte räknat närmare än så annat än jag kommit fram till att den är lägre.Klicka för att utvidga...

Intressant, du hävdar att du inte "räknat närmare" på det, väcker nyfikenhet och då undrar jag:

1. hur mycket lägre är genomsnittslönen enligt din beräkning?

2. Kan du helt utesluta att uppgiften om 78.000 kr stämmer?

Back