Senaste nytt

[Strejk avblåst] Pilotstrejk på SAS 10-14 juni

Ziplock

Medlem
Jag skrev ingångslönen som styrman och slutlönen som kapten, det tar 30 år att nå toppen på stegen och ökningen är linjär med upphopp varje år. Styrmanslönen är "cappad" vid 56000 efter typ 14 år. Snittlönen hänger då på hur länge man jobbar i bolaget, hur gammal man var när man började, hur länge man är styrman innan befordran till kapten.

Känns tyvärr som om du försöker undvika frågan. Det borde vara extremt lätt att redovisa medel- och medianlön för piloter anslutna till SPF anställda av SAS.

Sedan kan man också konstatera att en löneökningen för en styrman från 28.800 kr till 56.000 kr på 14 år UTAN att göra karriär måste vara en av de bästa på arbetsmarknaden.
 

Traveller

Medlem
I likhet med andra arbetstagare har vi fredsplikt under gällande avtal och är då begränsade till att vidta åtgärder vid avtalets utgång. Att sitta i avtalslöst tillstånd över sommaren var inte aktuellt.
Men ni hade kunnat överenskomma en deal om fortsatt avtal på samma nivå under kortare period för att supportera bolaget och semesterresenärer.
 
4. Piloterna vill flyga, SPF är dumma. Nej, i princip samtliga piloter står bakom föreningens styrelse och stödjer konflikten. SPF är inte någon militant arbetarrörelse sprungen ur Hoffa Erikssons dagar, vi är litet fack utan paraplyorganisation och styrelsen representerar kollektivet väl. Sällan i modern tid har vi slutit upp så mangrant bakom vår styrelse.

Det kan jag givetvis inte säga här, du får bedöma hur trovärdig jag framstår.
Är du nu fackligt anställd / aktiv så blir ju vissa uttalanden av dig mer starka medan vissa uttalanden inte är trovärdiga längre. Är du en del av SPF så måste du ju säga att i princip alla piloter står bakom er.
 

Traveller

Medlem
Avtal går väl ut när avtal går ut. Eller?
Men dom förlängs eller omförhandlas beroende på parternas önskemål. Man kan be om en förlängningar avtalet med t.ex 6 månader innan förhandling. Kanske är jag naiv men jag förstår inte varför man skall ha så mycket betalt för att köra buss i luften?
 

Johan Hbg

Medlem
Känns tyvärr som om du försöker undvika frågan. Det borde vara extremt lätt att redovisa medel- och medianlön för piloter anslutna till SPF anställda av SAS.

Sedan kan man också konstatera att en löneökningen för en styrman från 28.800 kr till 56.000 kr på 14 år UTAN att göra karriär måste vara en av de bästa på arbetsmarknaden.
Är väl en karriär i sig det. Utgår då ifrån att arbetsuppgifterna blir mer avancerad etc.
 
Varför har ni inte lyckats förmedla det då? Du underkänner ju direkt din egen organisations arbetsinsats här. Den senaste strejken som påverkade mig direkt var tågvärdarna i Öresund. Jag upplevde att gemene man gav sitt stöd till processen även om det innebar rejält med problem för många pendlare. Ni har ju totalt misslyckats med detta.

Det är korrekt och SPF har senaste dygnet kommit på det.

Jag vet ärligt talat inte varför.
Bättre sent än aldrig. Om ni på SPF nu kommit på det hur är strategin? Gå ut på bred front för att vinna över opinionen. Tex tidningar, stora forum inriktade mot flyg etc?
 

Smithy

Medlem
Tack för svaren.

Då är alltså sant att SPF avslog dispenserna för charterresenärerna. Jag har svårt att se vad man tjänar på det, sprids snabbt att "ICA-kassörskan kunde inte komma hem och gå tillbaka till jobbet. Därför får hon löneavdrag på sina 17.000 kr/månaden. Men det känns rätt för att piloterna ska höja sin lön med några tusenlappar". Så fungerar ju media.

Du sa att uppgiften om 78.000 är fel. Om du så tvärsäkert säger att det är fel så får du faktiskt tala om vad som är rätt. Att ingångslönen är lägre och att det tar lång tid att komma upp till slutlönen har vi förstått. Så vad är genomsnittslönen?

I alla sådana här lägen är fakta jättebra, i synnerhet när de kommer från någon med insyn i förhandlingarna!

Fast det finns inget rätt, det är beroende av så många variabler att det inte finns ett korrekt svar.

Men lite snabb överslagsräkning ger väl vid handen att om lönen börjar på ~29 och ökar linjärt till ~92 efter 30 år så är man uppe i 78000 efter 23 år. På en 30-35 årig karriär skulle det alltså ge en "genomsnittslön på 78000 plus tillägg" ? Har inte räknat närmare än så annat än jag kommit fram till att den är lägre.
 

ZZZebra

Medlem
Kanske är jag naiv men jag förstår inte varför man skall ha så mycket betalt för att köra buss i luften?

Alla har rätt till en åsikt, men om Smithy skall vara kvar så är vi inte betjänta att komma med förklenande omdömen. Det är ett annat skillset för att flyga en Airbus än en Scania ledbuss. Sedan finns det bra och dåliga utövare i alla yrkeskategorier.
 
Toppen