Senaste nytt

[Strejk avblåst] Pilotstrejk på SAS 10-14 juni

Jag ber om ursäkt. Då är vi överens om att det kan vara att styrmännen är sugna på smoothies samt att de även ibland är sugna på en polarklämma eller två, och att de vill komma av planet 2 minuter tidigare än nu.
Framförallt vill piloterna ha det som markpersonalen har, det skriver ju SPF...

Punkten 3, sa inte SAS ja till medlarnas bud, eller var det en kopia på SAS förhandlings bud
Punkten 2 återkommer jag till de närmsta dagarna.
Tack för att du tog dig tid att klargör era synpunkter

Jag får ta inläggen ett och ett här.

Jag vet inte hur mycket av det här som får sägas utanför föreningen så jag får uttrycka mig lite försiktigt. Medlarna i Sverige är tydligen tvungna att hålla sig till märket, så de la i princip samma bud gång på gång. När samma bud som redan förkastats tio gånger las igen innan fristen gick ut fanns det nog ingen seriös bedömare på SAS som kunde tro att det skulle accepteras. SAS kan hävda att de tackat ja till medlarnas bud därför att det hela tiden hållt sig innanför SAS egna krav, dvs en "totalkostnad" på märket.

Vet inte vad jag skall säga om SAS piloter.. Som frekvent resande med SAS och Pandion känns det faktiskt inte okay att sätta sitt eget bolag i gungning.

SAS säger så här.. Är det sant så tycker jag SAS piloters strejk är fullkomligt omoralisk:

"Men nu redovisar Svenska Flygbranschen att snittlönen ligger på runt 78.000 kronor per månad, utan tillägg. Slutlönen för en kapten är mellan 92.000 och 96.000 kronor i månaden.

Enligt Dahl arbetar piloterna dessutom som mest 185 dagar per år. I år arbetar de flesta i "vanliga yrken" 253 dagar".

Tack för ett mkt sakligt inlägg!

Jag känner inte till många andra yrkeskategorier med denna typ av ersättning som regelbundet strejkar (då snackar jag inte bara SAS) - sannolikt för att de flesta yrkeskategorier som är avlönade (möjligtvis med undantag för tunnelbanechaufförer i London) på detta sätt inte är organiserade och/eller inte kan påverka människors vardag på detta drastiska sätt. Vad är din take på det?

Jag är också lite förvånad över att du verkar förvånad över att piloterna får bära hundhuvudet. Är det verkligen förvånande att människor har sympati för sjuksköterskor när de strejkar men inte för piloter med en ingångslön som motsvarar den svenska medellönen? Om något ska ni väl lasta SPF som i så fall misslyckats totalt med att föra fram er bild av verkligheten och syn på varför strejken är motiverad.

De jag kan komma på är väl flygledare, höga officerare, sjöbefäl. Smala, specialicerade yrkesgrupper som inte direkt kan göra något annat jobb men vars jobb heller inte kan utföras av vem som helst.

Visst kan SAS få 1700 ansökningar av nybakade certifikatinnehavare som bara vill ha ett första jobb till vilket pris som helst, men SAS är faktiskt en hyffsat oattraktiv arbetsgivare för erfarna piloter i dagsläget. Jag har vänner som jobbar kvar både på Ryanair och Norwegian för att det betalar mer, det var helt otänkbart för 10 år sen att en svensk pilot inte skulle mörda för chansen att jobba på SAS.

Jag är faktiskt förvånad, inte så mycket över bristen på sympati men däremot på att ingen frågar sig vems ansvar det är att en konflikt faktiskt hann bryta ut innan man kom överens. SAS har visat på så oerhört bristande engagemang i förhandlingarna upp till tidsfristen att jag började undra om de faktiskt ville utmana oss till att gå i strejk för att se om vi vågade. Senaste gången var 1995.

Jag är faktiskt förvånad, inte så mycket över bristen på sympati men däremot på att ingen frågar sig vems ansvar det är att en konflikt faktiskt hann bryta ut innan man kom överens.
Varför har ni inte lyckats förmedla det då? Du underkänner ju direkt din egen organisations arbetsinsats här. Den senaste strejken som påverkade mig direkt var tågvärdarna i Öresund. Jag upplevde att gemene man gav sitt stöd till processen även om det innebar rejält med problem för många pendlare. Ni har ju totalt misslyckats med detta.

Tack Smithy, de enda som sitter på all information är förmodligen förhandlarna själva, så det blir alltid antaganden. Och det är jättebra om du kan hjälpa till att reda ut felaktigheterna.

Du får gärna komplettera två punkter.

Punkt 3: Det förekommer många uppgifter från olika nyhetskällor att SAS begärt dispens för att flyga hem charterresenärer. Det sägs också att SPF inte beviljat några dispenser. Vad är sanningen enligt dig? Har dispenser begärts av SAS? Har SPF avslagit dessa?

Punkt 5: Du säger att snittlönen INTE är 78.000. Men märkligt nog säger du inte vad den riktiga siffran är utan kommer med uppgifter om hur "låg" ingångslönen är. Det är helt normalt att snittlönen ligger mellan ingångslön och slutlön. Eftersom du säger att uppgiften 78.000 kr + tillägg är fel, vad är då den riktiga snittlönen för en heltidstjänst?

Sedan tror jag inte att det är någon som hatar piloter eller kabinpersonal här. De är som alla andra, för det allra mesta gör de ett fantastiskt jobb även om vissa ibland kan ha en dålig dag på jobbet. Men det finns nog helt klart ett missnöje hur man driver konflikt och hur det slår mot 3:e man. Sedan har SAS mycket att förbättra gällande informationsgivning osv.

SPF försökte skicka ett avtalsförslag direkt till SAS precis innan fristen gick ut, det besvarades inte och konflikten blev ett faktum. SAS begärde omgående diverse dispenser, som i princip samtliga avslogs av SPF.

Jag skrev ingångslönen som styrman och slutlönen som kapten, det tar 30 år att nå toppen på stegen och ökningen är linjär med upphopp varje år. Styrmanslönen är "cappad" vid 56000 efter typ 14 år. Snittlönen hänger då på hur länge man jobbar i bolaget, hur gammal man var när man började, hur länge man är styrman innan befordran till kapten.

Jag glömde nämna en punkt i mitt förra inlägg.

7. Det här med tillägg. Jag har inga tillägg på min lön, jag har bara min fasta månadslön och eventuellt traktamente som tillkommer när jag ligger ute på hotell precis som alla andra som reser i arbetet.

De jag kan komma på är väl flygledare, höga officerare, sjöbefäl. Smala, specialicerade yrkesgrupper som inte direkt kan göra något annat jobb men vars jobb heller inte kan utföras av vem som helst.

Visst kan SAS få 1700 ansökningar av nybakade certifikatinnehavare som bara vill ha ett första jobb till vilket pris som helst, men SAS är faktiskt en hyffsat oattraktiv arbetsgivare för erfarna piloter i dagsläget. Jag har vänner som jobbar kvar både på Ryanair och Norwegian för att det betalar mer, det var helt otänkbart för 10 år sen att en svensk pilot inte skulle mörda för chansen att jobba på SAS.

Jag är faktiskt förvånad, inte så mycket över bristen på sympati men däremot på att ingen frågar sig vems ansvar det är att en konflikt faktiskt hann bryta ut innan man kom överens. SAS har visat på så oerhört bristande engagemang i förhandlingarna upp till tidsfristen att jag började undra om de faktiskt ville utmana oss till att gå i strejk för att se om vi vågade. Senaste gången var 1995.

Smala!? Det är deras fel, de började och vara dumma - lägg av. Dina argument flyger ju lika lite som Du och dina kollegor för närvarande. Det finns ju fler flygbolag än vad det finns kundunderlag och därav de låga priserna på flyg. Byt bolag om Du inte gillar din arbetsgivare istället för att köra bolaget rätt ner i skiten. De är ju inte så att SAS håvar in miljarder i vinst och inte delar med sig.

Kanske är det så att tiden inte är rätt vald? Kanske är det så att de arbetstagande borde vänta en aningen längre med anledning av de problem man haft de senaste åren och de sparprogram som fortgår. Om man inte kan supporters bolagets väl och de planer bolaget man arbetar för kanske man skall se sig om efter något annat och inte äventyra hela sin arbetsgivares rykte - aktiekurs - framtid. Det känns mer som kurage än att äventyra sina kollegor från andra avdelningars (kabinpersonal etc) jobb. Jag har väldigt svårt att acceptera att en pilot som tjänar mycket mer än 92% av den Svenska befolkningen genom att köra buss i luften beter sig så här. En styrman som tjänar cirka 50.000 tjänar fortfarande mer än 70% av den Svenska befolkningen.

Varför har ni inte lyckats förmedla det då? Du underkänner ju direkt din egen organisations arbetsinsats här. Den senaste strejken som påverkade mig direkt var tågvärdarna i Öresund. Jag upplevde att gemene man gav sitt stöd till processen även om det innebar rejält med problem för många pendlare. Ni har ju totalt misslyckats med detta.

Det är korrekt och SPF har senaste dygnet kommit på det.

Jag vet ärligt talat inte varför.

Toppen