Senaste nytt

[Strejk avblåst] Pilotstrejk på SAS 10-14 juni

Smithy

Medlem
Smala!? Det är deras fel, de började och vara dumma - lägg av. Dina argument flyger ju lika lite som Du och dina kollegor för närvarande. Det finns ju fler flygbolag än vad det finns kundunderlag och därav de låga priserna på flyg. Byt bolag om Du inte gillar din arbetsgivare istället för att köra bolaget rätt ner i skiten. De är ju inte så att SAS håvar in miljarder i vinst och inte delar med sig.

Din åsikt är noterad.
 

Smithy

Medlem
Kanske är det så att tiden inte är rätt vald? Kanske är det så att de arbetstagande borde vänta en aningen längre med anledning av de problem man haft de senaste åren och de sparprogram som fortgår. Om man inte kan supporters bolagets väl och de planer bolaget man arbetar för kanske man skall se sig om efter något annat och inte äventyret hela sin arbetsgivares rykte - aktiekurs - framtid. Det känns mer som kurage än att äventyra sina kollegor från andra avdelningars (kabinpersonal etc) jobb. Jag har väldigt svårt att acceptera att en pilot som tjänar mycket mer än 92% av den Svenska befolkningen genom att köra buss i luften beter sig så här. En styrman som tjänar cirka 50.000 tjänar fortfarande mer än 70% av den Svenska befolkningen.

Tiden är inte vald utan har hamnat där den hamnade för att K-avtalet går ut på våren. Vi har redan täckt det här med olika uppfattning i ersättningsfrågan.
 

Traveller

Medlem
Tiden är inte vald utan har hamnat där den hamnade för att K-avtalet går ut på våren. Vi har redan täckt det här med olika uppfattning i ersättningsfrågan.

Klart tiden är vald. Ni hade ju kunnat vänta ett år eller hur..
Det finns olika och många effekter av den strejk ni Piloter/Styrmän just nu har. Den påverkar många som inte borde ha en effekt av detta. Det påverkar unga, sommarlovsungdom, affärslivet och inte minst er själva. Jag tror ni alla har valt det yrke ni har valt och det står er fritt att byta arbetsgivare. Gör det istället för att skada de nämnda grupperna. Många grupper tjänar långt från det ni tjänar även fast de har valt dessa yrken. Många välutbildade har inte ens de löner som ni har. Jag har svårt att förstå att man väljer ett yrke för att sedan tjafsa..
 
Last edited:

ZZZebra

Medlem
SPF försökte skicka ett avtalsförslag direkt till SAS precis innan fristen gick ut, det besvarades inte och konflikten blev ett faktum. SAS begärde omgående diverse dispenser, som i princip samtliga avslogs av SPF.

Jag skrev ingångslönen som styrman och slutlönen som kapten, det tar 30 år att nå toppen på stegen och ökningen är linjär med upphopp varje år. Styrmanslönen är "cappad" vid 56000 efter typ 14 år. Snittlönen hänger då på hur länge man jobbar i bolaget, hur gammal man var när man började, hur länge man är styrman innan befordran till kapten.

Jag glömde nämna en punkt i mitt förra inlägg.

7. Det här med tillägg. Jag har inga tillägg på min lön, jag har bara min fasta månadslön och eventuellt traktamente som tillkommer när jag ligger ute på hotell precis som alla andra som reser i arbetet.

Tack för svaren.

Då är alltså sant att SPF avslog dispenserna för charterresenärerna. Jag har svårt att se vad man tjänar på det, sprids snabbt att "ICA-kassörskan kunde inte komma hem och gå tillbaka till jobbet. Därför får hon löneavdrag på sina 17.000 kr/månaden. Men det känns rätt för att piloterna ska höja sin lön med några tusenlappar". Så fungerar ju media.

Du sa att uppgiften om 78.000 är fel. Om du så tvärsäkert säger att det är fel så får du faktiskt tala om vad som är rätt. Att ingångslönen är lägre och att det tar lång tid att komma upp till slutlönen har vi förstått. Så vad är genomsnittslönen?

I alla sådana här lägen är fakta jättebra, i synnerhet när de kommer från någon med insyn i förhandlingarna!
 

Traveller

Medlem
Jag upprepar, K-avtalet går ut under våren. SPF vidtog de åtgärder som finns att tillgå för att få till en lösning, det gick inte att få till en lösning.

Repeterar det jag skrev - Ni väljer själva vad ni skall kräva och när. Det är inte avtalet som stipulerar detta genom sin utgångstid. Vill däremot säga att jag uppskattar att du står upp för din kamp genom dina kommentarer här.
 

Smithy

Medlem
Repeterar det jag skrev - Ni väljer själva vad ni skall kräva och när. Det är inte avtalet som stipulerar detta genom sin utgångstid. Vill däremot säga att jag uppskattar att du står upp för din kamp genom dina kommentarer här.

I likhet med andra arbetstagare har vi fredsplikt under gällande avtal och är då begränsade till att vidta åtgärder vid avtalets utgång. Att sitta i avtalslöst tillstånd över sommaren var inte aktuellt.

Tack för det och för din hövliga ton.
 

ZZZebra

Medlem
SAS har visat på så oerhört bristande engagemang i förhandlingarna upp till tidsfristen att jag började undra om de faktiskt ville utmana oss till att gå i strejk för att se om vi vågade. Senaste gången var 1995.

Jag antar att du menar att SPF strejkade senast 1995?

Det har ju varit ganska många strejker på SAS efter det, men antar att det är piloter i DK/NO, kabinpersonal, lastare eller annat som strejkat då. Har själv drabbats ett antal gånger på direktflyg ARN till/från Europa, antar att det varit de sistnämnda kategorierna då. Minnet sviker en ibland...
 
Toppen