Precis min tanke också. Om man var emot policyn där all markpersonal (låter väldigt konstigt, källa på det?) får åka business för att det skulle leda till minskade intäkter. Vad är då det rätta att göra? Jo, själv kräva att få flyga business. Konstigt nog så nämnde det inget om att få äta polarklämma, dricka smoothie och gå av 2 minuter tidigare, något som @Aurora hävdade var anledningen för detta krav...Får ju bara piloterna att verka än mer småsinta, "vi ska ha vad alla andra har". En från början idiotisk policy blir inte bättre av att den sprids vidare.
Jo, själv kräva att få flyga business. Konstigt nog så nämnde det inget om att få äta polarklämma, dricka smoothie och gå av 2 minuter tidigare, något som @Aurora hävdade var anledningen för detta krav...
Kräver och föreslå i detta fall är väl samma sak? Om ni i förhandlingarna har med att detta skall betalas ut som en klumpsumma (utan kvitto gissar jag eftersom du inte nämner det) är det ju samma sak som att kräva det. Sen kan ni ju såklart backa från detta krav i ett senare skede.Vi kräver inte att få betalt för utlägg utan att behöva redovisa kvitto. Förut fick vi kuponger för kemtvätt av uniform och liknande. Eller för att rekvirera glasögon. SAS tyckte såklart att det var jobbigt att sköta kontakt och avtal med hundratals kemtvättar och optiker så man sa helt sonika att vi får betala för det själva och får tillbaka det på lönen mot redovisande av kvitto upp till ett visst belopp. Eftersom skatteverket (korrekt) hävdar att glasögon/skjortor/uniformsskor även kan användas privat så beskattas ersättningen. Vi föreslår då att ersättningen helt enkelt betalas ut som en klumpsumma på lönen eftersom den ändå beskattas som inkomst. Det skulle bespara en hel del administration.
Tack för ett mkt sakligt inlägg!Jag har varit hyffsat tyst i tråden eftersom jag har förstått att här finns inga sympatier att inhämta. Och det är okej, ni får gärna tycka att lönerna är för höga och att kraven vi har är orimliga. Men jag vill bemöta några påståenden som upprepas i tråden och är så felaktiga och färgade av uppenbart SAS pilot-hat att jag inte kan låta det stå oemotsagt.
1. Det här med kvitton och utlägg. Vi kräver inte att få betalt för utlägg utan att behöva redovisa kvitto. Förut fick vi kuponger för kemtvätt av uniform och liknande. Eller för att rekvirera glasögon. SAS tyckte såklart att det var jobbigt att sköta kontakt och avtal med hundratals kemtvättar och optiker så man sa helt sonika att vi får betala för det själva och får tillbaka det på lönen mot redovisande av kvitto upp till ett visst belopp. Eftersom skatteverket (korrekt) hävdar att glasögon/skjortor/uniformsskor även kan användas privat så beskattas ersättningen. Vi föreslår då att ersättningen helt enkelt betalas ut som en klumpsumma på lönen eftersom den ändå beskattas som inkomst. Det skulle bespara en hel del administration.
2. Kräver att bokas i plus. Vi bokas redan normalt i plus under passiv överföring men sätter oss alltid på klappsätet i kabin eller cockpit när det är fullbokat.
3. SPF är hjärtlösa semesterkrossare som hatar barnfamiljer. Jag fattar inte varför SPF ensamt får bära hundhuvudet för konflikten? SAS har inte flyttat sig en millimeter i förhandlingarna utan har hela tiden hävdat att märket gäller medan SPF gradvis har minskat kraven. Vi har förhandlat sen april, varslade om konflikt i maj och ändå tycker ingen att SAS har något ansvar för att konflikten bröt ut. Vi undantog inte chartertrafiken därför att vi befinner oss i en fullskalig konflikt samt att bolaget svarade med lockout. Jag själv och samtliga kollegor med mig har ett samvete, vi är bedrövade och det är hjärtskärande att läsa om strandade människor som missar bröllop och fotbollsmatcher.
4. Piloterna vill flyga, SPF är dumma. Nej, i princip samtliga piloter står bakom föreningens styrelse och stödjer konflikten. SPF är inte någon militant arbetarrörelse sprungen ur Hoffa Erikssons dagar, vi är litet fack utan paraplyorganisation och styrelsen representerar kollektivet väl. Sällan i modern tid har vi slutit upp så mangrant bakom vår styrelse.
5. Snittlönen är 78000 kr. Nej, den börjar på 28800 som styrman och slutar på 92000 som kapten efter 30 år i företaget. Ni får gärna tycka att det är för mycket, men det är bland de lägsta i Europa. Då inkluderar jag skandinaviska charterbolag, Norwegian, Easyjet, Eurowings, Transavia och "nya" Austrian. Pensionen är helt vanlig ITP1.
6. Byt jobb om det inte passar! Det har jag redan gjort, två gånger. Både Ryanair och Norwegian lät meddela samma budskap när jag jobbade där. Här skiljer sig nog våra åsikter åt, men jag har bytt strategi och försöker göra min arbetsplats till en där jag vill stanna.
Jag påpekar åter att ni för all del får tycka att löneanspråken är för höga. Vi är helt enkelt inte överens om vad en rimlig lön för en pilot är och det är okej med mig. Men jag kommer fortsätta bemöta felaktigheter!
Jag har varit hyffsat tyst i tråden eftersom jag har förstått att här finns inga sympatier att inhämta. Och det är okej, ni får gärna tycka att lönerna är för höga och att kraven vi har är orimliga. Men jag vill bemöta några påståenden som upprepas i tråden och är så felaktiga och färgade av uppenbart SAS pilot-hat att jag inte kan låta det stå oemotsagt.
3. SPF är hjärtlösa semesterkrossare som hatar barnfamiljer. Jag fattar inte varför SPF ensamt får bära hundhuvudet för konflikten? SAS har inte flyttat sig en millimeter i förhandlingarna utan har hela tiden hävdat att märket gäller medan SPF gradvis har minskat kraven. Vi har förhandlat sen april, varslade om konflikt i maj och ändå tycker ingen att SAS har något ansvar för att konflikten bröt ut. Vi undantog inte chartertrafiken därför att vi befinner oss i en fullskalig konflikt samt att bolaget svarade med lockout. Jag själv och samtliga kollegor med mig har ett samvete, vi är bedrövade och det är hjärtskärande att läsa om strandade människor som missar bröllop och fotbollsmatcher.
5. Snittlönen är 78000 kr. Nej, den börjar på 28800 som styrman och slutar på 92000 som kapten efter 30 år i företaget. Ni får gärna tycka att det är för mycket, men det är bland de lägsta i Europa. Då inkluderar jag skandinaviska charterbolag, Norwegian, Easyjet, Eurowings, Transavia och "nya" Austrian. Pensionen är helt vanlig ITP1.
Jag påpekar åter att ni för all del får tycka att löneanspråken är för höga. Vi är helt enkelt inte överens om vad en rimlig lön för en pilot är och det är okej med mig. Men jag kommer fortsätta bemöta felaktigheter!
Hva med å stille spørsmålet til SPF?
Forslag fra min side:
*Hvorfor skal det være forskjell på kaptein og styrmenn ad tjenestereise?
*Når man reiser i tjenesten er det greit å få noe å spise på + komme tidlig av flyet, særlig hvis man har en ARN-LPA-ARN slinge hvor man bruker oppmot 14 timer i cockpit aktiv jobbing.
Jag skulle ju föredra om du kunde hålla dig ifrån att sjunka till en nivå där man benämner vad den andra skriver som idiotiskt. Diskussionerna blir mycket trevligare då.Wow, quote gjerne på hvor jeg hevder 100% at det er slik virkeligheten er???? Makan til idiotisk påstand![]()
Jag skulle ju föredra om du kunde hålla dig ifrån att sjunka till en nivå där man benämner vad den andra skriver som idiotiskt. Diskussionerna blir mycket trevligare då.
Jag trodde att du visste vad du pratade om när du skrev det första citat. Jag förstår nu att du bara gissade och kom med egna funderingar. Det gör ju att det är lika valida funderingar som min att det var smoothien som hägrade.
Jag ber om ursäkt. Då är vi överens om att det kan vara att styrmännen är sugna på smoothies samt att de även ibland är sugna på en polarklämma eller två, och att de vill komma av planet 2 minuter tidigare än nu.Det står da svart på hvitt:
Hva med å stille spørsmålet til SPF?
Forslag fra min side:
Suggestions.... Siden når har det betydd at man er et sannhetsvitne? Jeg vil helst ha meg frabedt at du legger ord i min munn som jeg ikke har sagt.