Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Med risk för att sparka in öppna dörrar alternativt tro på jultomten, men jag tycker det skulle signalera väldigt mycket professionalism om SAS i detta läge backade ett par steg och tryckte in pausknappen på innovationssatsningar, Labs, och rättade till det som är ett strukturproblem - otydligheten mellan crew om vad som gäller. För visst har det inkommit rapporter om att wetlease-crew levererar enligt Pluskonceptet?
 
Med risk för att sparka in öppna dörrar alternativt tro på jultomten, men jag tycker det skulle signalera väldigt mycket professionalism om SAS i detta läge backade ett par steg och tryckte in pausknappen på innovationssatsningar, Labs, och rättade till det som är ett strukturproblem - otydligheten mellan crew om vad som gäller. För visst har det inkommit rapporter om att wetlease-crew levererar enligt Pluskonceptet?

Ja, min egen (högst ovetenskapliga) uppfattning är att wetlease levererar mer enligt konceptet än SAS egen personal. Kanske för att de är vana att läsa instruktioner?
 
Den senaste veckan har RKT och RKU delat på LAX/EWR, men nu har de tagit ut RKU ur den rotationen och slängt in RKS istället, den är pä väg till LAX nu. RKU landade från EWR i morse och kan underhållas till i morgon eftermiddag då den behöver gå in i HKG/ORD-rotationen. Om inget oförutsett inträffar kommer RKS och RKT köra LAX/EWR den närmaste veckan, och det borde då vara RKT som kör till LAX på lördag.
Förhoppningsvis hinner de fixa wifi på RKU under den tiden.

CIterar mig själv.
Skrev och klagade lite försynt att det var en mindre oangelägenhet att internet inte fungerade... dagen efter så kom det 3000p som kompensation.
Jag fick också bra kompensation för att wifi var stendött på RKU både ut och hem från LAX.
 
Kollade på en resa för två till Hong Kong och hade tänkte att boka med vouchrar, ringer sas och säger vilka dagar jag vill boka.
På sas hemsida så har jag fått ett pris för 11468 för två, när jag ringer så får jag ett pris på nästan 13000kr. Personen på andra änden påstår att biljetterna inte finns att boka..
Direkt efter samtalet så gör jag en provbokning på samma datum och betalar med mitt AMEX..

Går det att skicka in vouchrarna i efterhand och de krediterar summan för en? känns helt absurt att betala 1500kr mer bara för att jag bokar via telefonen..
 
Kollade på en resa för två till Hong Kong och hade tänkte att boka med vouchrar, ringer sas och säger vilka dagar jag vill boka.
På sas hemsida så har jag fått ett pris för 11468 för två, när jag ringer så får jag ett pris på nästan 13000kr. Personen på andra änden påstår att biljetterna inte finns att boka..
Direkt efter samtalet så gör jag en provbokning på samma datum och betalar med mitt AMEX..

Går det att skicka in vouchrarna i efterhand och de krediterar summan för en? känns helt absurt att betala 1500kr mer bara för att jag bokar via telefonen..
Värt att notera att SAS debiterar servicearvode 300 SEK per person per bokning. Så det skulle bli 600 SEK till ovanpå 11.468 SEK som är tillgängligt på SAS.se.

Servicearvoden - SAS

Jag vet inte om det går att lösa in voucher på redan betald bokning men det går att boka per telefon och använda vouchern på vissa flygplatser.

Det går att lösa in vouchern på följande flygplatser: Stockholm Arlanda, Köpenhamn Kastrup, Oslo Gardermoen, Bergen, Stavanger och Trondheim.
SAS skrev:
Travel Voucher as payment
Handling of Travel Voucher as payment is only possible at a few airports in Scandinavia.

The following stations in Scandinavia handle voucher as payment:
Denmark: CPH
Norway: OSL, SVG, BGO, TRD
Sweden: ARN, Terminal 5

Note: Since 01APR15, not possible to handle at GOT Airport.
 
Värt att notera att SAS debiterar servicearvode 300 SEK per person per bokning. Så det skulle bli 600 SEK till ovanpå 11.468 SEK som är tillgängligt på SAS.se.

Servicearvoden - SAS

Jag vet inte om det går att lösa in voucher på redan betald bokning men det går att boka per telefon och använda vouchern på vissa flygplatser.

Det går att lösa in vouchern på följande flygplatser: Stockholm Arlanda, Köpenhamn Kastrup, Oslo Gardermoen, Bergen, Stavanger och Trondheim.
Hon drog bort service avgiften men ändå, det känns inte värt att lägga 1500kr extra på något sådant.
 
Med risk för att sparka in öppna dörrar alternativt tro på jultomten, men jag tycker det skulle signalera väldigt mycket professionalism om SAS i detta läge backade ett par steg och tryckte in pausknappen på innovationssatsningar, Labs, och rättade till det som är ett strukturproblem - otydligheten mellan crew om vad som gäller. För visst har det inkommit rapporter om att wetlease-crew levererar enligt Pluskonceptet?

JetTime är ju, konstigt nog, de som levererar för närvarande.
 
Det här hör egentligen till "Landvetter, det här gjorde ni inte så bra..." eftersom gate-personalen inte är SAS; men eftersom det var en SAS-flyning blir det här.

Dagens boarding till SK1439 GOT-CPH blev lite spännande. När man hastigt och lustigt ser "Final call" hela 10 minuter INNAN boarding-tid. Visst att man gärna vill ha iväg oss, och visst att det är bussgate. Men, det är lite att stressa i onödan.

Sen att bussen lämnade gaten 06:10 (boarding egentligen 06:05), inte hittar ATR:en utan kör bort till TNT först, för att sedan få köra tillbaka... tja, det gjorde ju inte att vi kom iväg mer i tid. Och så lite datorproblem i gate på det... = 20 min sena!

Har jag sagt att jag inte gillat ATR heller mellan GOT-CPH? :) Inget problem med flygplanet i sig, men försening, buss, osv osv gör en kort flygresa förvånansvärt lång. :(
 
Det här hör egentligen till "Landvetter, det här gjorde ni inte så bra..." eftersom gate-personalen inte är SAS; men eftersom det var en SAS-flyning blir det här.

Dagens boarding till SK1439 GOT-CPH blev lite spännande. När man hastigt och lustigt ser "Final call" hela 10 minuter INNAN boarding-tid. Visst att man gärna vill ha iväg oss, och visst att det är bussgate. Men, det är lite att stressa i onödan.

Sen att bussen lämnade gaten 06:10 (boarding egentligen 06:05), inte hittar ATR:en utan kör bort till TNT först, för att sedan få köra tillbaka... tja, det gjorde ju inte att vi kom iväg mer i tid. Och så lite datorproblem i gate på det... = 20 min sena!

Har jag sagt att jag inte gillat ATR heller mellan GOT-CPH? :) Inget problem med flygplanet i sig, men försening, buss, osv osv gör en kort flygresa förvånansvärt lång. :(
Vad tycker @David om ATR GOT-CPH?
 
Toppen