Senaste nytt

Giltighetstid vid bortskänkt Eurobonus Guld/Silverkort

När jag tänker efter så stämmer inte detta.

Jag gav min dotter ett EBG timmar efter att hennes nya period påbörjats och hon fick den långa giltighetstiden.

Idag har fruns graceperiod tagit slut och hon har ramlat ner till EBS. Ska strax ge henne ett EBG så vi får se vad som stämmer.
Tror detta är något nytt som införts. Därav att ingen rapporterat det tidigare.

När jag tänker efter så stämmer inte detta.

Jag gav min dotter ett EBG timmar efter att hennes nya period påbörjats och hon fick den långa giltighetstiden.

Idag har fruns graceperiod tagit slut och hon har ramlat ner till EBS. Ska strax ge henne ett EBG så vi får se vad som stämmer.
När gav du dottern EBG? Var det innan december 2015?

Datapunkt: Kontot ifråga har period 1 juli - 30 juni. EBG giftat (dvs mailet skickades) 30 juni -15, triggat 1 juli -15, dvs första dagen i nya perioden. Giltigheten blev t o m 30 sep -16, dvs den "korta" giltighetstiden.

Datapunkt: Kontot ifråga har period 1 juli - 30 juni. EBG giftat (dvs mailet skickades) 30 juni -15, triggat 1 juli -15, dvs första dagen i nya perioden. Giltigheten blev t o m 30 sep -16, dvs den "korta" giltighetstiden.
Men det triggas väl direkt när man matar in bortgivningen på hemsidan, bekräftelsemailet brukar väl också komma direkt. Är du säker på att det inte triggades redan 30/6?

Bekräftelsemailet kommer först när kortet accepterats.
OK, men eftersom du de facto ämnade ge bort det den 30/6 så skulle ju SAS kunna använt det datumet som registreringsdatum för guldstatusen.
Ett annat gränsfall är ju när EBD-givarens period håller på att gå ut och denne ej ännu gett bort sitt kort. Om EBD då ger bort kort på sin sista dag i perioden, men mottagaren inte accepterar förräns 2 månader senare, vilket blir då startdatumet? Finns ju risken att SAS bara använder registreringsdatumet för bortgivandet i sin databas.

OK, men eftersom du de facto ämnade ge bort det den 30/6 så skulle ju SAS kunna använt det datumet som registreringsdatum för guldstatusen.

Ja, just det där med överlämning över (både EBDs och blivande EBGs) kvalificeringsperiod är ju intressant. Det är ändå stämplat med mottagarens acceptdatum i historiken:

01 jul 2015
GOLD card received from
EBxxxxxxxxx
Basic Points, qualifying only
0
0

Last edited:
Ja, just det där med överlämning över (både EBDs och blivande EBGs) kvalificeringsperiod är ju intressant. Det är ändå stämplat med mottagarens acceptdatum i historiken:

01 jul 2015
GOLD card received from
EBxxxxxxxxx
Basic Points, qualifying only
0
0

Ja, det där ser ju solklart ut, men vi vet fortfarande inte vilka datum som finns i databasen som SAS beräknar sina EB-perioder ur. Men om man tar mitt exempel när givarens period håller på att ta slut, så är det rimliga att det är tidpunkten då givaren upplät sitt kort som bör gälla som startdatum, även om mottagaren accepterar långt senare.

Jag fick ett EBG skänkt till mig idag, idag som råkar sammafalla med första dagen på min kvalificeringsperiod. Om man ska tro på #39 ovan verkar det ju vara helt fel taktik... jag återkommer med rapport kring giltighetsdatum när kortet landar hemma.

• Gilla
Reactions: JSQ
Toppen