Senaste nytt

Vi som ska på SAS Meet and Greet Stockholm 19 maj, 2016 (EBD/EBP)

Det är ju inte bara i Skandinavien det är uselt. Nästan varje gång jag flyger med BA från London funkar inte prioboarding. Även Lufthansa från Frankfurt har varit svajigt.

Håller dock med om kundfokus. Alltid (i det närmaste) är det betydligt billigare att behålla en kund än att värva en ny. Finns det något man inte kan leverera, ta bort det och satsa på några få saker att leverera istället.

Det är ju inte bara i Skandinavien det är uselt. Nästan varje gång jag flyger med BA från London funkar inte prioboarding. Även Lufthansa från Frankfurt har varit svajigt.

Håller dock med om kundfokus. Alltid (i det närmaste) är det betydligt billigare att behålla en kund än att värva en ny. Finns det något man inte kan leverera, ta bort det och satsa på några få saker att leverera istället.
I slutändan handlar det ju endast om ett fåtal saker. Det räcker nog med del av dessa är uppfyllda för att få en fungerande prioboarding.
  • Vilja.
  • Engagerad personal.
  • Tydliga instruktioner.
  • Eventuell uppdelning av pax.
  • System för att neka fel pax att gå ombord.
Fyll gärna på med något som jag missat.

I slutändan handlar det ju endast om ett fåtal saker. Det räcker nog med del av dessa är uppfyllda för att få en fungerande prioboarding.
  • Vilja.
  • Engagerad personal.
  • Tydliga instruktioner.

Jag vet inte om du missat det, men det finns en sak som jag tror krånglar till det som också gör att ovanstående fallerar. Det är tid. Jag tror att det vid korta turn-arounds är ännu svårare med att få prio att funka. Det är absolut inte så att jag försvarar SAS här men jag tror att tiden är en faktor som spelar in. Annars har du fått med relevanta och viktiga punkter!

Jag vet inte om du missat det, men det finns en sak som jag tror krånglar till det som också gör att ovanstående fallerar. Det är tid. Jag tror att det vid korta turn-arounds är ännu svårare med att få prio att funka. Det är absolut inte så att jag försvarar SAS här men jag tror att tiden är en faktor som spelar in. Annars har du fått med relevanta och viktiga punkter!
Jag skulle säga tvärtom. Vid tidsbrist har man allt att tjäna på en strukturerad boardingprocess i syfte att undvika kaos på planet som tar minst lika lång tid som korrekt utför prioboarding.

• Vilja.
  • Engagerad personal.
  • Tydliga instruktioner.

I slutändan handlar det om man vill eller inte. Bara löjligt av SAS ledning att gömma sig bakom patetiska ursäkter.

Jag får uppgifter i mitt jobb hela tiden som är tok svåra men det är ingen av mina kunder som nöjer sig med förklaringen: ledsen det går inte för vi är i ett socialdemokratiskt land.

Trams. Trams och åter trams.

Jag förstår ju att det finns saker som händer bakom kulisserna och tidsfaktorn givetvis spelar stor roll. Det finns ju de gånger jag tycker att prio verkligen fungerat och man sedan står fem minuter i landgången istället...

Men det som är så konstigt är ju att vissa bolag har stenhård kontroll på det och andra inte har det, även på samma flygplats. Givetvis är det nog också en kulturfråga. De gånger jag boardat i Hong Kong har det varit sjukt smidigt och bra. C-passagerare, Diamond och Gold, Plus osv...

Jag får uppgifter i mitt jobb hela tiden som är tok svåra men det är ingen av mina kunder som nöjer sig med förklaringen: ledsen det går inte för vi är i ett socialdemokratiskt land.
Haha, ja.

Det är så dumt, i synnerhet när bolaget har uppdelade klasser ombord, lounger för de som reser mest, en liten röd tagg på bagaget osv.

@Agö och @SNIFF Absolut, ni har en poäng och mitt resonemang utgick nog mer ifrån en föreställning om hur jobbet ska utföras, och att det vid vissa situationer ser ut att vara stressigt. Därav mitt resonemang, men ser att det haltar lite. Så ni har definitivt en poäng båda två.

Precis som @Agö säger är det nog minst lika tidsödande att ha en ostrukturerad boarding.

Har ingen källa nu, men jag läst någonstans att boarding var den aspekt av resan som man reflekterade/kom ihåg minst av. Vilket är nog sant. Statuspax hetsar upp sig för att plebs står i deras väg och dylikt, övriga bryr sig inte. - (The needs of the few... fast ändå inte.)
Vilket kanske är lite problematiskt då jag som statuspax en dag kanske tänker (╯°□°)╯︵ ┻━┻ (table flip) med allt vad det innebär.

Toppen