Senaste nytt

Inofficiell träff på SAS Meet and Greet i Stockholm torsdagen den 19 maj 2016 kl. 18.00

Mina reflektioner från eventet:
Trevligt, kul att man fick interagera med SAS personal och sköna lirare från BC som diskuterade kabinkonfiguration över ett glas vin (!) samt legenden @Dr. Miles.

Själva infot som man fick från eventet kändes ganska torftigt och väldigt otydligt (rätta mig om jag har fel). Följande info annonserades: (tar EBD nivån då detta är mest aktuell för mig)

- 10 år som EBP = life diamond (nu utan åldersgräns). Dock sades det inte när detta skulle isjösättas.
- Oklart om vad 10 år som EBD kommer att innebära?

- Plusgrade = EBD's bud 30% mer. Pandion 40% mer. Oklart när detta börjar gälla. Vågar man tolka detta som att Diamond/Pandion får 30 resp 40% billigare upgrades? Dvs Guld bjuder 100kr och Diamond bara behöver buda 77 och P 71?

- 4 x awards i GO och 2 x awards i PLUS garanterad för EBD. Oklart när detta kommer att börja gälla, eller till vilka zoner.

- Tier freeze också intressant vid jobbyte/föräldrarledighet.

Kanske en indikation på att dom såsmåningom slår ihop EBD och EBP och sätter en officiell gräns, förhoppningsvis med krav på SK-metall och gärna med krav på plus och business, likt M&Ms Hon-points.

@flum Skulle inte tolka att en ihopslagning för EBD och EBP är aktuellt. SAS folket jag pratade med var väldigt tydliga med att det är en tydligare och mer riktad segmentering för resp resenärsklass. EBP ska ha den personliga sidan medan EBD det lilla extra. EBG pratades det inte ens om. Skulle jag få dra en slutsats här blir det att *A gold kommer att premieras mindre och lämnas över mer åt Star Alliance, medans SAS kommer att satsa ytterliggare på EBP/EBD, genom bl.a att all crew kommer att få en iPad där detaljerad info om resenärerna kommer att visas (oklart även här när detta skulle vara igång).bra, samtidgt lite läskigt.

Fyll gärna på om jag har glömt något.

Annars kul att träffas allesammans! =)

Last edited:
Här är en del bilder på de slides där det ändå var lite info, missade att knäppa minst en vet jag, kanske fler.

Attachments

• image.jpeg
    image.jpeg
    52,1 KB · Visningar: 286
  • image.jpeg
    image.jpeg
    64,3 KB · Visningar: 318
  • image.jpeg
    image.jpeg
    69,4 KB · Visningar: 311
  • image.jpeg
    image.jpeg
    64,5 KB · Visningar: 303
  • image.jpeg
    image.jpeg
    40,8 KB · Visningar: 300
  • image.jpeg
    image.jpeg
    57 KB · Visningar: 311
  • image.jpeg
    image.jpeg
    62,5 KB · Visningar: 299
  • image.jpeg
    image.jpeg
    47,8 KB · Visningar: 287
  • image.jpeg
    image.jpeg
    70,1 KB · Visningar: 304
  • image.jpeg
    image.jpeg
    73,6 KB · Visningar: 311
  • image.jpeg
    image.jpeg
    71 KB · Visningar: 310
  • image.jpeg
    image.jpeg
    66,7 KB · Visningar: 1 081
  • image.jpeg
    image.jpeg
    63,3 KB · Visningar: 317
  • image.jpeg
    image.jpeg
    79,6 KB · Visningar: 306
- 10 år som EBD = life diamond (nu utan åldersgräns). Dock sades det inte när detta skulle isjösättas.
- Oklart om vad 10 år som EBD kommer att innebära?

Nja, inte helt korrekt. 10 år (i rad) som EBG eller EBD = Lifetime Gold. 10 år som Pandion = Lifetime Diamond.

- Plusgrade = EBD's bud 30% mer. Pandion 40% mer. Oklart när detta börjar gälla. Vågar man tolka detta som att Diamond/Pandion får 30 resp 40% billigare upgrades? Dvs Guld bjuder 100kr och Diamond bara behöver buda 77 och P 71?

Ja, buden är värda 30/40% mer, så om EBG/D/P bjuder 100/77/71 SEK så anses de buden ekvivalenta. (Det nämndes ju bara poängkostnad, men förutsätter att det bör gälla även om man bjuder med pengar).
Jag tolkade det som att det redan gäller nu.

@Thornado
Yes, ändrade om nu. 10 år som EBP = lifetime EBD
Men är du verkligen säker på att 10 år som EBD/EBG = lifetime EBG? Jag måste ha missat det. Gäller det även om man pendar EBD/EBG tror du?

Tänkte över plusgrade, denna info måste de ju vilja hålla för sig själv, kan ju i längden innebära att EBG/EBS/EBB slutar buda för de känner att det inte är värt att ta fighten? Annars har du rätt, oklart om det gäller för poäng och pengar.

Känns konstigt att de inte nämner att pengabud från EBD/EBP är värt mer. Spontant tror jag inte så är fallet.

Känns konstigt att de inte nämner att pengabud från EBD/EBP är värt mer. Spontant tror jag inte så är fallet.
Man får påslag enligt procentsatsen på sina pengabud också. Så om jag som EBD budar 1000kr för en upgrade så räknas den som 1300kr i systemet. Vi frågade om det efteråt. Däremot glömde iaf jag att fråga hur pengabud relateras till poängbud. Om jag budar 1000kr och en annan budar 5000 poäng, vem vinner?

Last edited:
Toppen