Senaste nytt

Inofficiell träff på SAS Meet and Greet i Stockholm torsdagen den 19 maj 2016 kl. 18.00

Däremot var man tydlig med att man skulle som mest uppmärksamma sex stycken passagerare per flight.
Vad trött man blir...

Här har dom en möjlighet att göra något bra och så kommer dom med nåt sånt här. Är inte alla EBD värda uppmärksamhet?

Är det bara dom som haft käbbel som är värda? Om det är fler än 6 som haft käbbel, blir det de 6 första som blir uppmärksammade?

Vi kan ju räkna ut att viss crew kommer att avbryta efter 6 st trots att den 7e haft generalknas, sorry du hade otur...

Vissa kör efter hela listan och vissa ger alla EBD uppmärksamhet, en del AH bara i Plus, andra både i Plus och Minus..

Skyll inte på kabinpersonalen ...

Anledningen till 6st sa han var att många av flighterna så är var och varannan Diamond, så på dessa skulle man helt enkelt inte hinna med. Sen fick jag väl uppfattningen att speciell uppmärksamhet betydde mer än bara ett hej. Jaja, vi får väl se. En sak som han också nämnde var att om man var 1 av de 6, så blir man inte "utvald" på nästa leg man gör.

Sa man något om hur många EBG/EBD som finns?
Har fått höra av en purser att det nu är närmare 25.000 EBD vilket är 10.000 fler är när man införde EBD.
(När jag flög hem sista maskinen förra torsdagen ARN-MMX så var vi 22st EBD)

Har fått höra av en purser att det nu är närmare 25.000 EBD vilket är 10.000 fler är när man införde EBD.

Tyvärr sas inget. Inte mer än det vanliga "vi är 4,3 miljoner"... Någon kanske frågade men jag tänkte inte ens tanken

Stort tack till alla BC-medlemmar som rapporterat från mötet. Väldigt uppskatat från oss som tyvärr inte kunde närvara. Lite ny information om EB 3.0 är alltid intressant även om SAS-uttalanden alltid genererar fler frågor. Förstår inte hur man inte kan prioritera fler än 6 personer per flight. Jag efterfrågar ingen personlig rådgivning eller utvecklandesamtal. Jag vill ha prioservice där jag slipper förklara att EBD betyder att jag har rätt till en smoothie varje gång jag flyger i GO.

Två frågor - 1) Kom bristerna i prio-boarding upp? 2) Sas något om vad SAS Life Packs är (förutom att det antagligen är goodie-bagens efterföljare)?

När det gäller 6 personer att uppmärksamma så förstod jag det som att det handlar om en "topp 6"-lista för recognition som visar på förstasidan i interfacet. Problemet är ju som sagt var att på en flight ARN-CPH/OSL/LLA i morgonrusning så kan det finnas väldigt många EBD+, så det skulle bli oöverskådligt att lista alla eller för den delen hinna med extra uppmärksamhet till alla. Jag tror att denna extra recognition t.ex. kan handla om att purser kommer och hälsar extra innan takeoff, men när det gäller andra förmåner, som fri dryck för EBD, så ska crew se alla sådana relevanta detaljer per passagerare när de väl går genom kabinen (hur detta nu funkar rent praktiskt återstår väl att se, det är ju inte direkt smidigt om de måste trycka på en "nästa rad"-knapp för varje sätesrad de passerar).

Med den typen av siffror är det ju inte så konstigt att man inte hinner med någon recognition på korta flighter åtminstone. Verkar som sänkningen av intjäning inte hade någon större effekt på det isåfall. Jag undrar hur många av dessa EBD som flyger in det på TravelPass ändå, där det i princip inte gjorde någon skillnad att sänka intjäningen i låga bokningsklasser.

Det gör det onekligen "ännu mer synd" att man förenklar att nå EBG/EBD-nivåerna ännu mer igen (iaf för de som har familj). Ännu mer minskad chans för "random recognition".

Exakta kriterier för urvalet presenterades inte (enda exemplet som gavs var passagerare som nyligen upplevt käbbel i samband med en flygning). Däremot var man tydlig med att man skulle som mest uppmärksamma sex stycken passagerare per flight.

Det blir lite som slumpvis utvald för extra säkerhetskontroll alltså. Låter ju lysande....

Hmm. I oktober 2013 var det 80 000 guldmedlemmar under de gamla "generösa" intjäningsreglerna (källa). Det låter som att skapligt många av dessa flyger in Diamond även efter den försämrade intjäningen.

En annan idé som de har presenterat under eventet var: SAS Dreams.

SAS planerar att erbjuda unika upplevelser i mindre gruop mot poäng.
Jag kom inte ihåg om det var endast för EBD/EBP. Andra som var närvarade eventet får gärna komplettera.

T ex
* Besöka några champagnegårdar i Franrike med en känd champagnetestare. (Det är redan planerat. Det sker någon gång i oktober, om jag minns rätt)
* Besöka hangaren på SR technik i Zürich.
* Skidrektion av OS medaljör och åka skidor i alperna/tyrolen.

Toppen