Radarfel i stora delar av Sverige?

demgard

New member
Sitter i ett plan på Luleå flygplats och väntar på take-off. Vi får inte lyfta då det är ett radarfel där flygledningens radar fungerar dåligt eller inte alls i norra Sverige och även runt Stockholm.

Någon som vet mer? Och är det gemensamt radarsystem = single point of failure?

(Visste ej vilket forum detta hör hemma i så Mod får gärna flytta om det är så)

Slappo skrev:Radarfel på Arlanda, luftrum stängts avKlicka för att utvidga...

Ah. Informationen vi fått från kaptenen är att det definitivt är problem i norra Sverige och eventuellt runt Stockholm - men då är det släckt där också.

Vi har rullat tillbaka till gate nu, sitter fortfarande på planet dock. Vi har fått en preliminär avgångstid om 2,5 timmar, men tydligen har de fortfarande en förhoppning om att kunna lösa det snabbt och håller därför kvar oss ombord.

Dags att börja söka på format vad som gäller vid förseningar inser jag..

Gjelder deafo Södra Sverige også... Norwegianflight OSL-ARN har preliminary delay på 1,5-2 timer....

demgard skrev:Dags att börja söka på format vad som gäller vid förseningar inser jag..Klicka för att utvidga...

Radarfel känns spontant väldigt "extraordinärt" och absolut ingen som flygbolaget kan råda över.

Hem-/kortförsäkring kan gälla.

Enligt Swedavia's pressansvarig som uttalar sig i TV4 just nu gäller det BMA, ARN och GOT. Visuell landning tillåts, men inga plan tillåts att lyfta.

Enligt media har man just nu stopp på Arlanda för alla avgående flyg medans man tar emot ankommande. Det verkar som det stämmer på flightradar24 , det är flera på inflygning mot Arlanda.

LH meddelar oss passagerare att besked kommer 13.00 på ett eller annat sätt. Kastrup har tydligen problem också säger kapten nu i högtalarna. På väg mot Seoul via Munich.

Norwegian kansellerte flyet fra OSL-ARN. Dritt. Null info, og null matkuponger på tross av ombooking til fly 4 timer senere enn schedule.

Traveller skrev:LH meddelar oss passagerare att besked kommer 13.00 på ett eller annat sätt. Kastrup har tydligen problem också säger kapten nu i högtalarna. På väg mot Seoul via Munich.Klicka för att utvidga...

Samma sak här - står "Ny info 13:00" på skärmarna..

Aurora skrev:Norwegian kansellerte flyet fra OSL-ARN. Dritt. Null info, og null matkuponger på tross av ombooking til fly 4 timer senere enn schedule.Klicka för att utvidga...

Illa. Vi fick matkuponger innan vi gick av flyget, trots att de då inte hade en aning om hur lång förseningen skulle bli. Flyger SAS.

Fråga till er!! Sitter på ARN i planet mot MUC. Kommer missa min connection till Seoul. Dörren på planet är öppen och vi är vid Gate. Kapten vägrar lasta ur mina väskor. Vad händer om jag hår ur planet och ut mot gaten och säger jag inte hänger med??? Brottsligt? Böter? Är det ok??

Traveller skrev:Fråga till er!! Sitter på ARN i planet mot MUC. Kommer missa min connection till Seoul. Dörren på planet är öppen och vi är vid Gate. Kapten vägrar lasta ur mina väskor. Vad händer om jag hår ur planet och ut mot gaten och säger jag inte hänger med??? Brottsligt? Böter? Är det ok??Klicka för att utvidga...

Det är väl inte brottsligt att kliva av planet så länge dörren är öppen. Vid förseningar brukar man ju dessutom erbjudas den möjligheten. Ser inte hur de juridiskt sett ska kunna bötfälla/åtala dig för något där.

Traveller skrev:Fråga till er!! Sitter på ARN i planet mot MUC. Kommer missa min connection till Seoul. Dörren på planet är öppen och vi är vid Gate. Kapten vägrar lasta ur mina väskor. Vad händer om jag hår ur planet och ut mot gaten och säger jag inte hänger med??? Brottsligt? Böter? Är det ok??Klicka för att utvidga...
Jag vet inte, men bli kraftigt illamående.

Jag ser inga problem här på kastrup förutom flygen till Stockholm. Sitter dock vid gate nu och här är det som bekant dåligt med information.....

dino_81 skrev:Radarfel känns spontant väldigt "extraordinärt" och absolut ingen som flygbolaget kan råda över.Hem-/kortförsäkring kan gälla.Klicka för att utvidga...

Inser detta efter att ha läst på. Hur är det med kostnad för mat etc? Läste att bolaget ska stå för uppkomna utlägg.. Vi har fått 100kr i voucher och det räcker kanske halvvägs till O'Learys varmrätter. Kan jag få ersättning i efterhand om jag käkar här, eller är voucher det man får klara sig på?

demgard skrev:Inser detta efter att ha läst på. Hur är det med kostnad för mat etc? Läste att bolaget ska stå för uppkomna utlägg.. Vi har fått 100kr i voucher och det räcker kanske halvvägs till O'Learys varmrätter. Kan jag få ersättning i efterhand om jag käkar här, eller är voucher det man får klara sig på?Klicka för att utvidga...

Ja, beroende på förseningens längd och hur man nu tolkar denna försening hos flyg- och försäkringsbolag.

Back