Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Vet inte riktigt om det här är något som SAS i sig kan belastas för, men på SK964 HKG-ARN i måndags var jag med om en ganska besynnerlig behandling av en i kabinpersonalen. Var och en för sig var det väl mest harmlösa indicier, och jag är verkligen inte en person som skriker diskriminering för minsta lilla. Men då min flickvän satt bredvid mig och reagerade ganska starkt tänker jag att det kanske inte är helt okej ändå. Lista över saker som inträffade:

1. Vid boarding visar hälsar personen (NN) artigt på min flickvän (FV) och dirigerar henne mot rätt rad (vi satt i C, säte D&F). Direkt efter kommer jag, och då säger NN direkt "wrong door. You're in Row 27". När jag protesterar tittar hon noggrant igenom mitt boarding pass, kallar på en annan i crew som tillrättarvisar henne. Får någon slags konstig blick av henne när hon inser att jag och F reser tillsammans.

2. NN Passerar mig med champagnen. Bara ignorerar mig helt och hållet. Hon hade alla tre drycker kvar på brickan och serverade personerna på säte H och personen bakom mig, så något logistiskt fel verkar det inte ha blivit. Jag tänker inte så mycket på det, men får senare inte minsta tillstymmelse till ursäkt när NN kommer längs andra gången och serverar FV, som påpekar att jag inte fått något och knycker åt sig två glas.

3. NN plockar bort min smör/brödtallrik mellan förrätt och huvudrätt snabbare än jag hinner reagera. Wtf?

4. Vid varmrätt får jag bara ett abrupt svar om att rätten jag vill ha är slut. Bara liksom, slut, that's it. trots att den andra vagnen som just då serverar FV uppenbarligen har fler av samma rätt på vagnen.

5. NN vägrar under hela resans gång att förstå mig när jag pratar svenska trots att jag är född och uppvuxen här. Samtidigt som min schweiziska flickväns flytande talspråk med viss brytning tydligen funkade.

6. När det delas ut varm handduk inför pre-landing-måltid är min handduk kall. Iskall.

7. När jag ska stiga av (stod längst fram i kön av C-pax) släpper NN loss gänget från Plus innan jag får en chans att gå av.

Om det inte vore för att mitt ressällskap behandlades mycket bättre av samma person skulle jag kanske trott att NN bara hade en väldigt dålig dag. Men nu vet jag inte riktigt. Ärligt talat bryr jag mig inte så mycket om vilka åsikter en person må ha om asiater eller blandade förhållanden, men någonstans får man väl isåfall antingen ta och svälja sin stolthet och göra sitt jobb alternativt försöka byta arbetsuppgift med någon annan i crew om man verkligen inte klarar av att lägga band på sig själv? Passiv aggressivitet är inte något jag betalar extra för när jag pungar ut för en C-biljett. Tror dock att det är väldigt svårt att hävda mig med den indiciekedjan om jag skulle klaga nu. I efterhand inser jag ju att jag borde sagt ifrån under flygningen.
Copy paste det här inlägget till Guldsupporten och sen ge oss deras svar! Klockrent fall av att vi nordbor har så +*':+;x svårt att gå in i en serviceroll och lägga ifrån oss vårt eget tyckande på jobbet.

Varför skulle personen ha så starka åsikter om asiater att du får betydligt sämre service? Med tanke på att du flög ifrån HKG lär du inte varit ensam asiat på planet?

Varför skulle personen ha så starka åsikter om asiater att du får betydligt sämre service? Med tanke på att du flög ifrån HKG lär du inte varit ensam asiat på planet?

Kollade inte supernoggrant men jag tror att jag var ensam asiat i C. Skulle gissa på att personens pet peeve snarare ligger i att min flickvän råkar vara europé. The anti-miscegenation crowd don't like that very much. Vilket väl iofs är en giltig om än fördomsfull åsikt att inneha, men då det inte är Alabama anno 1955 så får hon väl ta och försöka göra sitt jobb såsom situationen kräver ändå.

Danskt CC är sämst

Danskskarna tror jag vi svenskar ofta generellt uppfattar som sura. Det är nåt kulturellt.
Den här föreställning hade kag fram tills jag lärt mig att de uppskattar mycket om man försöker tala lite danska med dem, då har jag fått grym service, testa med att bjuda på dig lite så ska du se att surheten omvandlas till gemytlighet ;)

Vet inte riktigt om det här är något som SAS i sig kan belastas för,
Jo, i alla högsta grad. Det är deras medarbetare. Jag blir både uppröd och illa till mods när jag läser det.
Den här föreställning hade kag fram tills jag lärt mig att de uppskattar mycket om man försöker tala lite danska med dem, då har jag fått grym service, testa med att bjuda på dig lite så ska du se att surheten omvandlas till gemytlighet ;)
Det är inte så svårt. Ungefär som att jag aldrig skulle tacka på annat sätt än med "tusen takk!" på en Widerøe-flight.

Jag förvånas ofta över hur många svenskar som envisas med att prata engelska med danskt crew.

Oavsett land man kommer ifrån så ska man inte behöva lära en personal vad service är, det är sunt förnuft, antingen så har man det eller så har man det inte.

@Tjaeng - jag har själv utländsk bakgrund, men är född och uppvuxen i Sverige. Precis som du skriver att du är så skriker jag inte heller "diskriminering för minsta lilla", men det du berättar om i ditt inlägg låter faktiskt väldigt illa... baserat på ditt inlägg så verkar det definitivt handla om diskriminering, även om jag inte varit med ombord så känns det fel på så många plan...

Du bör vända dig till SAS, till och med SAS berömda kundtjänst bör förstå allvaret i sådan feedback...

Det kan vara så att hon skämdes men hon inte kunde acceptera sitt fel.
Inte lika illa som ditt fall men en Air China check in agent var lite stöddigt mot mig.
En kvinnlig agent i 30 års åldern var nonchalant och frågade mig "Flyger du i Business class?" på ett stöddigt sätt.
Jag sa "Jag flyger i First class" på kinesiska och la fram mitt pass och utskrift av e-ticket.
Hon blev tyst en stund och började prata engelska med mig.
Jag svarade på kinesiska men hon fortsatte prata engelska.
Det är ett typisk kinesisk agerande. Om man säger "förlåt" på kinesiska har man erkänt sitt misstag och tappar ansiktet. Men om man säger "sorry" betyder inte lika allvarligt.

Hon sa att hon inte kunde ge mig en fönsterplats då alla fönsterplatser var upptagna.
Jag sa att det var okej med gångplats och jag fick mitt boardingkort med plats 1F. Bagaget var taggade till Bangkok med Prio tag.
Jag sa hejdå till henne när jag lämnade disken men hon svarade inte ens. Kanske hon skämdes.
THAI First class: Beijing-Bangkok | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Ett mail till koncernledningen skulle sitta fint.
Varför då? Jag har aldrig förstått de som tror att bara för att man kastar problem direkt på de som sitter högre upp i näringskedjan så blir saker bättre. Saker och ting ska eskaleras korrekt, annars blir det bara fel i slutändan. Det @Tjaeng råkat ut för är givetvis inte OK, men det innebär inte att man ska börja maila koncernledningen för det - det är minst lika fel.

Toppen