Senaste nytt

Plusgrade | SAS börjar med budgivning på uppgraderingar

RickardG

Medlem
Jag har ett ärende hos guldsupporten, återkopplar när jag vet mer.
...och nu kan jag bevisa min tes.

Jag har en bokning ARN-ORD-SFO-HNL//SFO-ORD-ARN som inte går att lägga bud på. Sträckorna ARN-ORD-ARN flygs av SAS, resten av United.
Nu bokade jag en biljett ARN-ORD-ARN på exakt samma flighter. Den bokningen går att lägga bud på, för båda sträckorna. Ingen infant eller något annat. Det enda som skiljer dessa bokningar är att den som inte går att uppgradera innehåller sträckor som inte flygs av SAS. Jag har meddelat guldsupporten detta.
 

Charlie D

Medlem
Vad jag förstått är det vid lika bud som EBD väger tyngst, tidigare var det väl snack om att ens bud skulle vara mera värda men det senaste jag läst var att ebd har förtur som man har gateuppgraderingar.

Har EBD förtur vid gateuppgraderingar? Aldrig varit med om detta. Alltid "först till kvarn" på Kastrup, Arlanda mm.
 
Last edited:
Dessutom - uppgradering- Sannolikhet att lyckas... 20-25 %...?? Poängintjäning via GO/PLUS, tar tid plus att bonusplatser i SAS business inte alltid finns när och där man vill...

Lösning, hitta billiga biljetter i Business direkt, ni slipper tänka på poängen,...ni får alla förmåner direkt och slipper grubbla på risken för nedgradering eller dyl..;) Och är poängen viktiga så får ni i iallafall mer än i GO/PLUS i vilket fall som helst.. Tex under sommaren ca 14 lax till LAX :). ca 13 under julen till HKG med SAS, som hittat! Inte värt att åka omvägar med byte...? Eller...? o_O
 

gdaily

Medlem
Dessutom - uppgradering- Sannolikhet att lyckas... 20-25 %...?? Poängintjäning via GO/PLUS, tar tid plus att bonusplatser i SAS business inte alltid finns när och där man vill...

Lösning, hitta billiga biljetter i Business direkt, ni slipper tänka på poängen,...ni får alla förmåner direkt och slipper grubbla på risken för nedgradering eller dyl..;) Och är poängen viktiga så får ni i iallafall mer än i GO/PLUS i vilket fall som helst.. Tex under sommaren ca 14 lax till LAX :). ca 13 under julen till HKG med SAS, som hittat! Inte värt att åka omvägar med byte...? Eller...? o_O
Det är väldigt många, mig själv inkluderad, som är tvugna att åka ekonomi i tjänsteresor. Då är en uppgradering (för poäng till och med) enda sättet attkomma framför skynket.
 

agehall

Medlem
Det är väldigt många, mig själv inkluderad, som är tvugna att åka ekonomi i tjänsteresor. Då är en uppgradering (för poäng till och med) enda sättet attkomma framför skynket.

Ja, det är dessa resenärer det är synd om. Jag har ganska stor förståelse för denna grupp som egentligen inte har så mycket val. För min egen del skulle jag faktiskt gärna se ett företagsprogram från SAS där de anställda fick förtur till att köpa uppgraderingar.

Svensson som ska på semester och tyckte det var för dyrt att köpa business direkt har jag dock väldigt lite till övers för.
 
  • Gilla
Reactions: olo

agehall

Medlem
Enligt expertflyer är C-kabinen inte full..

Nu tar vi det här en gång till...

ExpertFlyer kan inte visa om en kabin är full eller inte. Det man ser är om flygbolaget vill sälja fler biljetter i en viss bokningsklass eller inte. Det behöver inte ha någonting alls med den faktiska beläggningen att göra. Seatmaps är ännu värre - de säger enbart vilka stolar som folk bokat vid ett visst tillfälle. Dock behöver man inte boka en stol bara för att man köper en biljett så det går inte alls att förlita sig på dessa för annat än att se om en viss stol är ledig.

Dessutom har jag väldigt svårt att tro att SAS kommer att sälja alla "överblivna" stolar som uppgraderingar. Det vore idioti av dem imho.
 

Charlie D

Medlem
Har EBD förtur vid gateuppgraderingar? Aldrig varit med om detta. Alltid "först till kvarn" på Kastrup, Arlanda mm.

Svaret från EBD-supporten är att det är enbart en manuell lista som hanteras på flygplatsen. Man kan således inte anmäla sig för uppgradering från annan flygplats när man checkar-in. Det är först till kvarn som gäller. Det innebär att man, oavsett status, blir grymt diskriminerad i sammanhanget om man kommer till CPH eller ARN från en annan flygplats.
 

Canadien

Medlem
En intressant notering att för budgivning så kan man bara välja bud som är jämnt delbara med 5. Det blir ju viss skillnad i granulariteten då om man väljer SEK/NOK som betalningsmetod jämfört med EUR/USD. Med EUR finns det bara tolv steg mellan lägsta och högsta bud på min resa LHR-ARN (70, 75, 80, ..., 125, 130EUR), med SEK finns det 100 steg mellan 600, 605, 610, ..., 1095, 1100 SEK.

För poängbetalning är det steg om antingen 20 eller 25 poäng för denna resa (5000 min - 10000 max), I koden har de dock skrivit 5 poäng, men antar att skärmupplösningen på min dator inte tillåter så många steg på slidern (jag har inte 1000 pixlar på de 6 cm som slidern upptar på min skärm). (name="step-points" class="step-points" value="5.0")

Mappningen för hur starkt ett bud är bör ju rimligtvis avgöras av hur många procent slidern är dragen åt höger, oavsett betalningsmetod, valuta eller poäng. Således borde man ha bättre chans att lyckas om man bjuder i SEK, och lägger sig 5 kr över någon av de (i mitt fall 12) snäpp som EUR och USD upptar.
 

Canadien

Medlem
Svaret från EBD-supporten är att det är enbart en manuell lista som hanteras på flygplatsen. Man kan således inte anmäla sig för uppgradering från annan flygplats när man checkar-in. Det är först till kvarn som gäller. Det innebär att man, oavsett status, blir grymt diskriminerad i sammanhanget om man kommer till CPH eller ARN från en annan flygplats.
Såvida man inte har grymt lång layover, då blir man istället först!
 
Toppen