Senaste nytt

Sikta mot stjärnorna - Använder du Guide Michelin när du planerar dina resor?

Sena sittningen?

e1da239b0e825415630fe38497fa62c7.jpg
Du är inte sugen den 16/3, @David och jag ska ju ut och käka då och UH låter ju lockande.

Søllerød Kro. 10 år med en stjärna i guiden firas under mars och april med en fantastiskt prisvärd meny under beteckningen "Stjernedrys", fyra rätter, snacks, champagne och rikligt med utmärkt vin för 995 kr. Här vågade sig Brian Mark Hansen ut på lite vildare äventyr än traditionen bjuder på krogen. Men så gott rakt igenom. Kvällens höjdare: färöisk lax med brynt smörsås, en rätt precis i min smak. Väl värd omvägen till Holte norr om Köpenhamn (15-20 min med taxi från Indre By).

Mars #2 2016 174.JPG

Mars #2 2016 176.JPG

Mars #2 2016 177.JPG

Mars #2 2016 178.JPG

Mars #2 2016 179.JPG

Mars #2 2016 180.JPG

Mars #2 2016 182.JPG

Mars #2 2016 185.JPG

Mars #2 2016 189.JPG

Mars #2 2016 192.JPG

Mars #2 2016 195.JPG

Mars #2 2016 198.JPG

Just hemkommen från påskweekend i Hong Kong och passade på att utöka stjärnförrådet en del:

* Tim Ho Wan (Vi valde den som låg vid North point)
Gott autentisk och billig dim sum. Bör provas. 200HKD för två och då provade vi det mesta på menyn.

* Kams roast goose
Mest kända för sina långbakade gås. Provade denna och det är som så mycket annat i det kantonesiska köket inte direkt raffinerat. Man grillar långsamt en komplett gås, inför servering huggs denna i bitar med en yxa och sen sitter man och pillar bort benbitar mellan tänderna. Personligen föredrog jag den grillade grisen som också finns på menyn. 350HKD för två.

* Seasons by oliver
Bra fransk matlagning men ibland lite mycket spexande. Åt 5 rätters lunchmeny och notan slutade på 1100 för två. Kan varmt rekommendera deras afternoon tea.

* CIAK in the kitchen
Italienska standardrätter med fokus på pasta och pizza som är riktigt bra. Skippa grillmenyn, det finns ställen som gör det bättre och billigare. Perfekt när man lessnat på kantonesiska köket. 600HKD för två pastarätter.

*** Tang Cort
Kantonesisk matlagning som tyvärr inte höll måttet. Smakmässigt ungefär jämnlikt med Tim Ho Wan men 10ggr så dyrt. Provade avsmakningsmenyn för 1100HKD och var missnöjd. Det kan vara fel på mina europeiska smaklökar men flera av rätterna var inte ett dugg tilltalande. Klar soppa på någon fiskarts simblåsa är säkert exklusivt och fint men smaklöst och trist textur Servicen var dessutom högst sådär. Visst där står någon bredvid bordet och fyller på ditt glas efter varje klunk du tagit men bra service är mer än så.

*** Sushi Shikon
Sushi deluxe. 1800HKD för ´lunch som består av 12st sushibitar. Sushin är riktigt bra men inte i närheten av att motsvara priset. Käkat finsushi i Tokyo som med mina västerländska smaklökar är precis lika bra för betydligt rimligare pengar. Servicen är bra men inte av japansk klass.

Som återställare efter att bara ha ätit på stjärnkrogar under hela vistelsen så käkades det idag mamma Scans köttbullar och snabbmakaroner...

Låter som att endast Tim Wo Han är värd ett besök.
Ja det är en rimlig sammanfattning. Det enda stället jag skulle gå på igen vid nästa tripp skulle vara Tim Wo Han. Gåsen skulle jag nog rekommendera för en förstagångsbesökare mest därför att den är en så frekvent förekommande rätt och skall man äta den så skall den ätas på Kams.

Shikon och Tang Court skulle jag direkt avråda ifrån. CIAK är inte bättre än vilket hyggligt hak i Italien som helst. Seasons är bra matlagning men för oss svenskar så finns Ambience i Malmö. Bättre mat och halva priset.

Kom hem igår efter en underbar resa till Hong Kong med familjen.
Här kommer lite intryck.

* Tim Ho Wan - 159HKD för 3 pers.
image.jpeg

Otroligt prisvärt och gott. Vi åt här två gånger.
Väldigt trevlig personal.

* Din Tai Fung - ligger i samma byggnad som Hotel Regal. 300HKD för 3 personer.
image.jpeg

Deras Dumplings är magiska! Verkligen prisvärt!
Vi åt här två gånger med.

Wang Fo - ingen stjärna men michelin rekommendation. Väldigt prisvärd, under 200HKD för tre personer. Väldigt goda dumplings här med.
image.jpeg

Ursäkta för icke professionella bilder. Bilderna är tagna med min iPhone. :)

Kommer absolut att åka tillbaka och testa fler ställen :)

Last edited:
Toppen