Just hemkommen från påskweekend i Hong Kong och passade på att utöka stjärnförrådet en del:
* Tim Ho Wan (Vi valde den som låg vid North point)
Gott autentisk och billig dim sum. Bör provas. 200HKD för två och då provade vi det mesta på menyn.
* Kams roast goose
Mest kända för sina långbakade gås. Provade denna och det är som så mycket annat i det kantonesiska köket inte direkt raffinerat. Man grillar långsamt en komplett gås, inför servering huggs denna i bitar med en yxa och sen sitter man och pillar bort benbitar mellan tänderna. Personligen föredrog jag den grillade grisen som också finns på menyn. 350HKD för två.
* Seasons by oliver
Bra fransk matlagning men ibland lite mycket spexande. Åt 5 rätters lunchmeny och notan slutade på 1100 för två. Kan varmt rekommendera deras afternoon tea.
* CIAK in the kitchen
Italienska standardrätter med fokus på pasta och pizza som är riktigt bra. Skippa grillmenyn, det finns ställen som gör det bättre och billigare. Perfekt när man lessnat på kantonesiska köket. 600HKD för två pastarätter.
*** Tang Cort
Kantonesisk matlagning som tyvärr inte höll måttet. Smakmässigt ungefär jämnlikt med Tim Ho Wan men 10ggr så dyrt. Provade avsmakningsmenyn för 1100HKD och var missnöjd. Det kan vara fel på mina europeiska smaklökar men flera av rätterna var inte ett dugg tilltalande. Klar soppa på någon fiskarts simblåsa är säkert exklusivt och fint men smaklöst och trist textur Servicen var dessutom högst sådär. Visst där står någon bredvid bordet och fyller på ditt glas efter varje klunk du tagit men bra service är mer än så.
*** Sushi Shikon
Sushi deluxe. 1800HKD för ´lunch som består av 12st sushibitar. Sushin är riktigt bra men inte i närheten av att motsvara priset. Käkat finsushi i Tokyo som med mina västerländska smaklökar är precis lika bra för betydligt rimligare pengar. Servicen är bra men inte av japansk klass.
Som återställare efter att bara ha ätit på stjärnkrogar under hela vistelsen så käkades det idag mamma Scans köttbullar och snabbmakaroner...