maswan skrev:Norra halvklotet betyder att totaltiden för resa blir mycket längre om man ansluter i centraleuropa, och motsatt att för resande från centraleuropa så blir en anslutning i skandinavien bättre än en anslutning i annan centraleuropeisk ort. Det blir ju helt enkelt mycket större skillnad i attraktivitet om man sparar 4 timmar jämfört med att om man sparar 2 timmar jämfört med bytet i Frankfurt.Och sedan har man ju faktiskt en hel del potential på marginalen för passagerare från norra Europa (Hamburg, Berlin, etc) där ett anknytande flyg i Frankfurt/München/Zürich betyder att man flyger nån timme i fel riktning, där är ju en anslutning i Norden helt enkelt bättre.För den delen så tror jag att flera här har läst in lite för mycket i Gustavssons uttalande, det handlade om att starta linjer där man inte var beroende av att flyga in anslutningar. Det är inte riktigt samma sak som att fylla planen med bara lokala passagerare. För att inte vara "beroende" räcker det ju med att man gör nollresultat med lokala passagerare, och kan anslutningar vara skillnaden mellan nollresultat och vinst.Klicka för att utvidga...