Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2016)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har bokat flera resor med Amex där jag kommer avboka en del. Fick i dag en 2-4-1 i brevlådan baserat på nuvarande spend (som ju kommer minska då jag avbokar resorna). Min fråga är vad som då händer med vouchern, blir den ogiltig? Och vad kan hända om jag nu bokar en bonusresa för denna voucher och därefter avbokar de resorna som spenden baseras på?

• Gilla
Reactions: Gus
Har bokat flera resor med Amex där jag kommer avboka en del. Fick i dag en 2-4-1 i brevlådan baserat på nuvarande spend (som ju kommer minska då jag avbokar resorna). Min fråga är vad som då händer med vouchern, blir den ogiltig? Och vad kan hända om jag nu bokar en bonusresa för denna voucher och därefter avbokar de resorna som spenden baseras på?
Mig veterligen så kommer inte din voucher att dras tillbaka. Om det händer något annat vet jag inte, tror inte detta diskuteras så mycket. Om du fortsätter spendera kommer du väl dock komma över gränsen igen och då är man ju tillbaka på ruta 1 igen.

Antagligen så är det så att så länge det kan ses som "normalt" beteende som gjorts utan oärligt uppsåt så blir det inga problem. Som @palmen säger som kommer din voucher troligtvis att överleva och det blir inga problem med bokade resor som använt den. Vid normalt användande så kommer du ju snart tillbaka över gränsen och då är "problemet" löst. En något knepig situation kan ju uppstå om detta händer i närheten av årsskiftet så att du inte hinner komma upp i voucher-spend igen. Jag gissar dock att de anser att denna situation är så pass ovanlig att det inte är värt att hantera på ett speciellt sätt så de låter det gå.

En klar skillnad motför ovanstående situation är ju förstås om en person köper full flex business-biljetter för 150kSEK i början av januari och avbokar dessa så snart vouchern kommit in och använts och sen inte spenderar en enda krona till på kortet under resten av året. Då finns det nog stor risk att det triggar något larm, och den typen av missbruk kan antagligen leda till att man får sitt Eurobonuskonto stängt också.

• Gilla
Antagligen så är det så att så länge det kan ses som "normalt" beteende som gjorts utan oärligt uppsåt så blir det inga problem. Som @palmen säger som kommer din voucher troligtvis att överleva och det blir inga problem med bokade resor som använt den. Vid normalt användande så kommer du ju snart tillbaka över gränsen och då är "problemet" löst. En något knepig situation kan ju uppstå om detta händer i närheten av årsskiftet så att du inte hinner komma upp i voucher-spend igen. Jag gissar dock att de anser att denna situation är så pass ovanlig att det inte är värt att hantera på ett speciellt sätt så de låter det gå.

En klar skillnad motför ovanstående situation är ju förstås om en person köper full flex business-biljetter för 150kSEK i början av januari och avbokar dessa så snart vouchern kommit in och använts och sen inte spenderar en enda krona till på kortet under resten av året. Då finns det nog stor risk att det triggar något larm, och den typen av missbruk kan antagligen leda till att man får sitt Eurobonuskonto stängt också.

Tack för svar! Denna voucher kom lite "oplanerat", hade planerat se till att den triggades i början av 2017, eftersom jag i år redan har bokat bounsesor på tidigare vouchrar. Men så dök ju "Friends&Family" kampanjen upp och jag har bokat några resor av vilka jag kanske inte kommer genomföra alla. Höll inte riktigt kolla på mitt spend på Amex och blev lite överraskad nära vouchern damp ner i brevlådan häromdagen.

Nu är det någonting som inte stämmer - vouchers beräknas på spend per kalenderår, så de vouchers du tjänar in nu har inget med vouchers nästa år att göra.
Ber om ursäkt för förvirring:
Förtydligande:
Min plan var att inte komma upp i spend 2016; jag vill ha en voucher som gäller fram t om jan 2018. Tänker långsiktigt - vill ha möjlighet boka bonusresa julen 17-18. Men jag kanske tänker fel, missar att spend är baserad på kalender år? Så hjälp en förvirrad själ tänka! Har ännu inte kollat hur länge vouchern jag fick i veckan gäller.

Ber om ursäkt för förvirring:
Förtydligande:
Min plan var att inte komma upp i spend 2016; jag vill ha en voucher som gäller fram t om jan 2018. Tänker långsiktigt - vill ha möjlighet boka bonusresa julen 17-18. Men jag kanske tänker fel, missar att spend är baserad på kalender år? Så hjälp en förvirrad själ tänka! Har ännu inte kollat hur länge vouchern jag fick i veckan gäller.
Det fungerar inte så.
@AtleFlygs svar är korrekt.

Jag tror du missförstår lite hur awards fungerar. EB är inte speciellt mycket sämre än något annat program där och 2-4-1-vouchern är ganska fantastisk i min mening.

Jag tror jag börjar förstå hur det hänger ihop, tacksam om någon (agehall?) kan bekräfta eller korrigera mig

1. Jag har snart fått ihop mina 150K spend via Amex (tack för betalo tipset BC)
2. Jag har använt United's award-sökning för att hitta en fin resa till Hong-Kong/Saigon nästa vinter i business för mig och frugan (340K miles) plus någon tusenlapp i skatter.
3. När mitt EB-saldo visar att jag har en Amex-2-4-1 liggande kan jag ringa Eurobonus guld och be dem om hjälp att boka. Jag behöver då ha minst 340K/2 dvs 170K poäng.

Är detta en korrekt bild av hur det fungerar?

• Gilla
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen