SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2016)

Robban1616 skrev:Bara en sak till. När du skriver att det inte finns Sydney-Asien fanns det då Asien-Europa?Klicka för att utvidga...
Ja, enligt United, fanns det 2 platser i First class Bangkok-München.

Robban1616 skrev:Tack så mycket för hjälpen. Det ska jag göra. Hon hittade 2 platser med Thai First dit, men som sagt inget hem. Jag bokade resan så och hoppas på att det kommer någon möjlighet innan resan. Jag ska lösa länkarna och se hur jag kan se tillgängligheten själv innan jag ringer. Tack igen.Klicka för att utvidga...
Jag vet inte om SAS (Tallinn) accepterar följande routing för att det är inte samma tredje zon man byter på utresan och på hemresan men i alla fall det finns platser i Business class via Delhi.

Ni behöver dock att övernatta i Delhi.

2016-04-20

AI301 i2

SYD 09:45 - DEL 17:50 788

2016-04-21

AI115 i2

DEL 07:15 - LHR 12:05 788

2016-04-21

LH2475 i2

LHR 13:50 - MUC 16:35 321

2016-04-21

LH2432 i2

MUC 19:15 - GOT 21:05 319

map

http://www.gcmap.com/mapui?P=syd-del-lhr-muc-got&MS=bm&DU=mi&SG=0.82&SU=mach&PM=*
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Ifall du vill flyga ut från Sydney en dag tidigare (2016-04-19) blir det mindre byte. Däremot behöver ni fortfarande övernatta i Delhi.

2016-04-19

AI301 i2

SYD 09:45 - DEL 17:50 788

2016-04-20

AI121 i2

DEL 13:35 - FRA 18:40 788

2016-04-20

LH820 i2

FRA 21:30 - GOT 23:05 319
map

http://www.gcmap.com/mapui?P=syd-del-fra-got&MS=bm&DU=mi&SG=0.82&SU=mach&PM=*
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Hallå,

Jag är, tillsammans med min fru, i LA i mitten-slutet november senare iår, tänkte boka mig en 2-4-1 award till Maui (såklart, jag är ju tokig i Hawaii). Så jag sökte på Uniteds hemsida, och hittade datum som fungerar för mig:

United.JPG

Tänkte ta den 15e och 26e eller något liknande - men när jag ringer "Tallin" så påstår dom att dom inte ser varesig economy eller first/business - dvs de har "noll" i alla kolumner.

Vad gör jag för fel?

(Ja jag vill ha business i första hand, sedan first).

Du gör inget fel per se men du söker flyg med United på United.com. Givetvis har United bättre tillgång till sina egna medlemmar. Testa att söka på tex ANA istället.

Vanligtvis är det bara saver awards som är tillgängliga för andra program.

Bamsefar skrev:Hallå,Jag är, tillsammans med min fru, i LA i mitten-slutet november senare iår, tänkte boka mig en 2-4-1 award till Maui (såklart, jag är ju tokig i Hawaii). Så jag sökte på Uniteds hemsida, och hittade datum som fungerar för mig:Tänkte ta den 15e och 26e eller något liknande - men när jag ringer "Tallin" så påstår dom att dom inte ser varesig economy eller first/business - dvs de har "noll" i alla kolumner.Vad gör jag för fel?(Ja jag vill ha business i första hand, sedan first).Klicka för att utvidga...
Som du säkert redan vet är det bara Saver som går att boka med EB-poäng. Däremot borde Tallinn se economy. Tyvärr har United slagit ihop economy standard med economy saver vid sökning, vilket kan få den udda effekten att när du söker på två resande ser det ok ut på United.com även om det bara finns en saver kvar. Ringer du då till Tallinn och säger att ni är två, så får de inte upp samma alternativ.

Robban1616 skrev:Hej. Jag ser över mina alternativ att åka med sambon från Gbg till Sydney. Jag skulle behöva åka ganska nära datumen 11 April och hem 20 April.Frågan är:Hur stor chans är det att få några biljetter i Business eller First (Det gäller alltså 2 biljetter och en 2-4-1). Jag har kollat ett par gånger nu men de hänvisar till att vänta till Lufthansa och Singapore släpper sina awardbiljetter ca 2 veckor innan avgång. Är det 50/50 eller är det 1 på 100?Vad tror ni?TackKlicka för att utvidga...

Robban1616 skrev:Bara en sak till. När du skriver att det inte finns Sydney-Asien fanns det då Asien-Europa?Klicka för att utvidga...
Jag får fram 2 bljetter i Business till BKK fast från Melbourne den 20 april, annars tror jag att @Dr. Miles idé med Air Inda är det bästa som du får fram nu.

Tackar - då är det tydligen bara att ge upp möjligheten till att hitta first/business biljetter i den perioden som jag tittar på... Suck vad värdelöst 2-4-1 är i samband med EuroBonus...

Har bokat utresa ARN-LAX-SEA i sommar, business, bokningsklass I, SK och UA. Kan inte boka sittplats på United på deras hemsida. Vet någon vad denna bokningsklass innebär vid bonusresa, är det seating i first eller Economy på UA flighten LAX-SEA?

Om du är EBD/EBG bör kundtjänst kunna seata dig. Har själv haft problem med att välja plats på UA men SAS har kunnat göra det.

MajaKlara skrev:Har bokat utresa ARN-LAX-SEA i sommar, business, bokningsklass I, SK och UA. Kan inte boka sittplats på United på deras hemsida. Vet någon vad denna bokningsklass innebär vid bonusresa, är det seating i first eller Economy på UA flighten LAX-SEA?Klicka för att utvidga...
I-klass är Bussiness/DomesticFirst.

Men det kan vara lite hit/miss på om man kan välja säte online - men som @Canadien säger så brukar kundtjänst kunna fixa det (borde funka med antingen SAS eller UAs kundtjänst, bara att välja)

Bamsefar skrev:Tackar - då är det tydligen bara att ge upp möjligheten till att hitta first/business biljetter i den perioden som jag tittar på... Suck vad värdelöst 2-4-1 är i samband med EuroBonus...Klicka för att utvidga...

Jag tror du missförstår lite hur awards fungerar. EB är inte speciellt mycket sämre än något annat program där och 2-4-1-vouchern är ganska fantastisk i min mening.

Har bokat flera resor med Amex där jag kommer avboka en del. Fick i dag en 2-4-1 i brevlådan baserat på nuvarande spend (som ju kommer minska då jag avbokar resorna). Min fråga är vad som då händer med vouchern, blir den ogiltig? Och vad kan hända om jag nu bokar en bonusresa för denna voucher och därefter avbokar de resorna som spenden baseras på?

MajaKlara skrev:Har bokat flera resor med Amex där jag kommer avboka en del. Fick i dag en 2-4-1 i brevlådan baserat på nuvarande spend (som ju kommer minska då jag avbokar resorna). Min fråga är vad som då händer med vouchern, blir den ogiltig? Och vad kan hända om jag nu bokar en bonusresa för denna voucher och därefter avbokar de resorna som spenden baseras på?Klicka för att utvidga...
Mig veterligen så kommer inte din voucher att dras tillbaka. Om det händer något annat vet jag inte, tror inte detta diskuteras så mycket. Om du fortsätter spendera kommer du väl dock komma över gränsen igen och då är man ju tillbaka på ruta 1 igen.

MajaKlara skrev:Har bokat flera resor med Amex där jag kommer avboka en del. Fick i dag en 2-4-1 i brevlådan baserat på nuvarande spend (som ju kommer minska då jag avbokar resorna). Min fråga är vad som då händer med vouchern, blir den ogiltig? Och vad kan hända om jag nu bokar en bonusresa för denna voucher och därefter avbokar de resorna som spenden baseras på?Klicka för att utvidga...

Antagligen så är det så att så länge det kan ses som "normalt" beteende som gjorts utan oärligt uppsåt så blir det inga problem. Som @palmen säger som kommer din voucher troligtvis att överleva och det blir inga problem med bokade resor som använt den. Vid normalt användande så kommer du ju snart tillbaka över gränsen och då är "problemet" löst. En något knepig situation kan ju uppstå om detta händer i närheten av årsskiftet så att du inte hinner komma upp i voucher-spend igen. Jag gissar dock att de anser att denna situation är så pass ovanlig att det inte är värt att hantera på ett speciellt sätt så de låter det gå.

En klar skillnad motför ovanstående situation är ju förstås om en person köper full flex business-biljetter för 150kSEK i början av januari och avbokar dessa så snart vouchern kommit in och använts och sen inte spenderar en enda krona till på kortet under resten av året. Då finns det nog stor risk att det triggar något larm, och den typen av missbruk kan antagligen leda till att man får sitt Eurobonuskonto stängt också.

Thornado skrev:Antagligen så är det så att så länge det kan ses som "normalt" beteende som gjorts utan oärligt uppsåt så blir det inga problem. Som@palmensäger som kommer din voucher troligtvis att överleva och det blir inga problem med bokade resor som använt den. Vid normalt användande så kommer du ju snart tillbaka över gränsen och då är "problemet" löst. En något knepig situation kan ju uppstå om detta händer i närheten av årsskiftet så att du inte hinner komma upp i voucher-spend igen. Jag gissar dock att de anser att denna situation är så pass ovanlig att det inte är värt att hantera på ett speciellt sätt så de låter det gå.En klar skillnad motför ovanstående situation är ju förstås om en person köper full flex business-biljetter för 150kSEK i början av januari och avbokar dessa så snart vouchern kommit in och använts och sen inte spenderar en enda krona till på kortet under resten av året. Då finns det nog stor risk att det triggar något larm, och den typen av missbruk kan antagligen leda till att man får sitt Eurobonuskonto stängt också.Klicka för att utvidga...

Tack för svar! Denna voucher kom lite "oplanerat", hade planerat se till att den triggades i början av 2017, eftersom jag i år redan har bokat bounsesor på tidigare vouchrar. Men så dök ju "Friends&Family" kampanjen upp och jag har bokat några resor av vilka jag kanske inte kommer genomföra alla. Höll inte riktigt kolla på mitt spend på Amex och blev lite överraskad nära vouchern damp ner i brevlådan häromdagen.

agehall skrev:Nu är det någonting som inte stämmer - vouchers beräknas på spend per kalenderår, så de vouchers du tjänar in nu har inget med vouchers nästa år att göra.Klicka för att utvidga...
Ber om ursäkt för förvirring:

Förtydligande:

Min plan var att inte komma upp i spend 2016; jag vill ha en voucher som gäller fram t om jan 2018. Tänker långsiktigt - vill ha möjlighet boka bonusresa julen 17-18. Men jag kanske tänker fel, missar att spend är baserad på kalender år? Så hjälp en förvirrad själ tänka! Har ännu inte kollat hur länge vouchern jag fick i veckan gäller.

MajaKlara skrev:Ber om ursäkt för förvirring:Förtydligande:Min plan var att inte komma upp i spend 2016; jag vill ha en voucher som gäller fram t om jan 2018. Tänker långsiktigt - vill ha möjlighet boka bonusresa julen 17-18. Men jag kanske tänker fel, missar att spend är baserad på kalender år? Så hjälp en förvirrad själ tänka! Har ännu inte kollat hur länge vouchern jag fick i veckan gäller.Klicka för att utvidga...
Det fungerar inte så.

@AtleFlygs svar är korrekt.

agehall skrev:Jag tror du missförstår lite hur awards fungerar. EB är inte speciellt mycket sämre än något annat program där och 2-4-1-vouchern är ganska fantastisk i min mening.Klicka för att utvidga...

Jag tror jag börjar förstå hur det hänger ihop, tacksam om någon (agehall?) kan bekräfta eller korrigera mig

1. Jag har snart fått ihop mina 150K spend via Amex (tack för betalo tipset BC)

2. Jag har använt United's award-sökning för att hitta en fin resa till Hong-Kong/Saigon nästa vinter i business för mig och frugan (340K miles) plus någon tusenlapp i skatter.

3. När mitt EB-saldo visar att jag har en Amex-2-4-1 liggande kan jag ringa Eurobonus guld och be dem om hjälp att boka. Jag behöver då ha minst 340K/2 dvs 170K poäng.

Är detta en korrekt bild av hur det fungerar?

Back