Senaste nytt

Frågor om platstillgång på flighter

Om det inte längre går att boka en viss kabinklass på en viss flight (i detta fall gäller det SAS Go till Hong Kong kommande torsdag), kan man utgå ifrån att den kabinklassen är fullbokad? Om nej, varför väljer SAS att inte sälja platser om det inte är fullt?
Det finns olika anledningar om varför de inte släpper lediga platser som award.
Det är egentligen bara flygbolaget som vet.

Skulle uppskatta en koll på denna, då det inte alls går att boka längre...tack på förhand.

1. SK695
  2. Torsdag 24/3 2016
  3. CPH
  4. VIE

Skulle uppskatta en koll på denna, då det inte alls går att boka längre...tack på förhand.

1. SK695
  2. Torsdag 24/3 2016
  3. CPH
  4. VIE
Det ser helt fullbokad ut.
Kod:
SK 695
CPH 16/03/24 17:15
VIE 16/03/24 18:55
320

CL DL ZC RL JL YL SL BC PC AC
EC MC HC QC VC WC UC KC LC TC OC GL NL

Det är just därför jag skulle önska en koll. Finner det lite anmärkningsvärt att SAS "premiär"-flygning till VIE skulle vara helt slutsåld...dessutom bara 5 av 18 platser i Plus "valda", vilket i sig inte behöver betyda något det vet jag, men ändå. Undrade därför om något annat kanske låg bakom...OS har fyra flighter samma dag med platser på alla än så länge...

Tack Dr Miles. Uppskattas.

Ska bli spännande och se om de planerat något roligt...

(Detta är inte riktat specifikt till någon!)

Alltså, jag har sagt detta förr (men folk envisas med att inte lyssna) - det är ganska meningslöst att fråga om tillgång på flighter förutom i vissa specifika situationer. Om en flight inte går att boka alls, så är tillgången 0 i samtliga klasser.

Den vanligaste situationen då det faktiskt är relevant att kolla på platstillgång, är om man ska boka en resa med flera segment och vill ha en viss bokningsklass på hela resan. Då kan det vara vettigt att först kolla att den bokningsklassen finns på alla sträckor eftersom det underlättar när man sedan försöker prissätta biljetten på ITA Matrix. (Detta är inte strikt taget nödvändigt - det går att lösa med enbart ITA Matrix, men det kan ibland vara enklare att kolla EF först.) Eftersom tillgångssiffrorna visar vad flygbolagen vill sälja (vilket inte behöver ha något att göra med hur många stolar som faktiskt finns ombord) så är det ett av få fall då det är intressant. Innan man förstått och accepterat detta faktum, så är siffrorna helt meningslösa. Sedan ska man komma ihåg att dessa siffror är dynamiska, dvs bara för att det står 0 idag behöver det inte vara så imorgon. Därför kan man inte bara titta på siffrorna vid ett tillfälle utan man bör studera dem över tiden för att se vad som händer.

Många tenderar att läsa in på tok för mycket information i dessa siffror vilket, generellt sett är fel. Om man under en längre tid studerar en viss rutt och jämför med faktiska utfall så kan man säkert börja dra slutsatser av hur en viss rutt fungerar, men att bara titta på en enskild flight är inget bra underlag för att förstå hur läget ser ut.

Ett hypotetiskt exempel: Landslaget i flygbokning (70 pers) deltar i VM och har bokat resan med Crappy Airlines. De har bokat flexibla biljetter hem eftersom de inte vet exakt hur långt de kommer att gå. Eftersom större delen av landslaget består av folk från svenska resebyråer och SAS kundtjänst, så har ledaren bokat in alla för hemresa direkt efter grundspelet. Då landslaget fyller upp större delen av flighten nollar Crappy Airlines hela flighten och den går inte längre att boka:

16MAR16 XX001 F0 A0 C0 D0 J0 Y0 B0 M0 H0 E0 Q0

Nu visar det sig att landslaget dopat sig med föredetta Ö-vikanställda som faktiskt vet hur man gör en komplicerad bokning så de glider lätt igenom grundomgången och tar sig till slutspel. Därmed bokas hela laget om till en annan flight och vips är den ursprungliga flighten nästan tom. Därmed öppnar Crappy Airlines upp för bokning i samtliga bokningsklasser igen:
16MAR16 XX001 F9 A9 C9 D9 J9 Y9 B9 M9 H9 E9 Q9

Nu låter jag väldigt negativ och det är jag till den här typen av tråd just eftersom det är i princip omöjligt att använda informationen här till något vettigt förutom att missförstå den.

Ska man ha någon nytta av platstillgången man kan få fram, förutom att kontrollera om det just i denna stund finns tillgång i en viss bokningsklass, så behöver man studera siffrorna över tid. Finns det flera alternativa flighter på samma rutt bör man även titta på dessa och fundera på hur den totala beläggningen på rutten ser ut en viss dag.

Om vi tar ett konkret exempel: Jag ska hem från NYC med BA174 om ett par veckor. Jag har hållit lite koll på siffrorna för den flighten, mest för att se ifall det tar slut på plats i F eller inte. Hela flighten har länge haft usel tillgång men sista dagarna har tillgången på platser (i alla kabiner utom F) gått upp igen. Inga andra flighter den dagen har sett ut att vara speciellt slutsålda och min slutsats har därför varit att BA övervägt att ställa in den och därmed hållit ner på platstillgången. Nu verkar det som att man siktar på att flyga som planerat och då har man släppt på fler platser. Hade jag bara tittat på en mätpunkt för den flighten för en vecka sedan hade jag trot att det var helt kört att få plats på den men nu är det inga som helst problem. Hade jag velat göra en bokning idag på samma flight, hade jag även sett att det inte finns discounted business på den flighten men att det finns på flera andra samma dag.

Vad är då min poäng med den här långa utläggningen?

Jo, om du tror att du har behov av att se platstillgången på en viss flight, så har du antagligen missförstått hur man ska använda dessa verktyg på rätt sätt eftersom platstillgången på en enstaka flight inte är speciellt användbar. Om du verkligen vill ha nytta av att veta tillgången, så gör du nog bäst i att investera i ExpertFlyer och hålla koll själv.

Toppen